خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران بازتعریفی از عهدنامه مودت ۱۹۵۵ ارائه دهد/ احراز صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری موفقیت حقوقی بزرگی برای تهران است/ شکایت ایران از آمریکا فراتر از برجام مطرح شده

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۷۱۹

کارشناس ارشد مسائل حقوق بین‌الملل شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری و احراز صلاحیت این دادگاه برای بررسی پرونده را تحلیل و آن را دستآورد بزرگی برای ایران دانست.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره احراز صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از ایالات متحده آمریکا، اظهار داشت: این پرونده با شکایت ایران از آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری و بر اساس عهدنامه مودت بین دو کشور انجام شده است.

وی افزود: آمریکا به این عهدنامه پشت کرده و از آن تخلف کرده و با وجود آن، اقدامات خصمانه و ضد انسانی را علیه ایران مرتکب شده است؛ بنابراین از دیوان دادگستری بین المللی خواسته شده است که ضمن اعلام صلاحیت خودش برای رسیدگی به این پرونده، به محتوای موضوع و تخلفات آمریکا نیز رسیدگی کند و مسئولین این کشور را به دلیل  تخلف از عهدنامه مودت که موجب خسارت زیادی به کشور ایران شده است، محکوم کند.

مشاور اسبق وزارت خارجه ایران اظهار داشت:‌ در دوره آقای ترامپ، لایحه شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شد اما مدتی طول کشید تا مراحل رسیدگی به آن طی شود، در این میان آمریکا نیز ادعا کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد اما دادگاه عملاً با تشکیل جلسات متعدد که البته با توجه به شیوع بیماری کرونا جلسات با فاصله زمانی برگزار می‌شد و حتی در جلسه اخیر آن نیز به صورت اینترنتی و دیجیتال برگزار شد، با اکثریت آراء قضات، خودش را دارای صلاحیت رسیدگی به این شکایت اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این یک موفقیت حقوقی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم دولت آمریکا، رئیس‌جمهور و تیم جدیدی در آن بر سر کار آمده‌اند ممانعتی در پیشبرد شکایت و دعوای ایران به وجود نیاورند تا آثار مثبت آن شامل حال ما شود.

این تحلیل‌گر مسائل حقوق بین‌الملل درباره اینکه آیا این دادگاه بر بازگشت آمریکا به برجام اثری خواهد داشت، ‌گفت: این شکایت فراتر از بحث برجام مطرح شده است و همه رفتارهای دولت آمریکا را شامل می‌شود؛ بنابراین اگر صلاحیتی که اکنون احراز شده است وارد شور و بحث حقوقی در مجموع شکل و محتوای عهدنامه شود خیلی از مسائل به گونه دیگری دیده خواهد شد و یکی از آثار ساده آن می‌تواند بازگشت به برجام باشد.

وی با بیان اینکه برجام یک بحث خاص و یک توافقنامه چندجانبه است اما مودت، یک عهدنامه دو جانبه میان ایران و ایالات متحده است، خاطر نشان کرد:‌ طبعا آمریکا برای اینکه خودش را از این مخمصه حقوقی رها کند، ناگزیر است که به مقتضیات عهدنامه پایبند باشد.

زنگنه تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران نیز که این شکایت را مطرح کرده و دادگاه نیز آن را احراز صلاحیت کرده است، باید باز تعریفی از موضوع عهدنامه مودت انجام داده و روابط را بر اساس آن باز تعریف پیش ببرد.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز