خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

با برداشته شدن فشار آمریکا، کره برای پرداخت بدهی ایران آزادی عمل دارد/ روابط تهران و سئول متعادل‌تر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۷۰۹

مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت امور خارجه روابط دو کشور کره جنوبی و ایران را در موضوع بدهی‌های کره به ایران مورد بررسی قرار داد و دلایل سرباز زدن کره از پرداخت بدهی‌ها به تهران و نقش آمریکا را تحلیل کرد.

سیدجلال ساداتیان درباره کنش‌های اخیر ایران و کره جنوبی پیرامون بازگشت پول‌های بلوکه ایران، اظهار داشت:‌ کره جنوبی به میزان زیادی گوش به فرمان آمریکا است و در دوره ترامپ، آمریکا در رابطه ایران و کره بسیار سخت‌گیری می‌کرد.

وی افزود: از سویی کره‌ای‌ها نیز این توان را نداشتند که علیه این سخت‌گیری‌ها موضع‌گیری کند؛ چرا که تحت تهدید کره‌شمالی هستند و با توجه به شرایط خاصی که این کشور به لحاظ اقتصادی و پیوستگی اقتصادش با بازار ایالات متحده دارد، امکان خلاف جهت خواست آمریکا حرکت کردن را نداشت. بازار آمریکا مقصد ۱۲ هلدینگ بزرگ این کشور مثل شرکت "دوو" است که خود زیر مجوعه‌های کشتی‌سازی، الکترونیک، گردشگری و تولیدات مختلف را شامل می‌شود. در نتیجه این کشور به بازار آمریکا نیاز دارند و خیلی نمی‌تواند علیه آمریکا و مواضع این کشور جبهه‌گیری کند.

این دیپلمات پیشین ایران یادآور شد: زمانی که ایالات متحده به کره‌ای‌ها دستور می‌دهد که پول ایران را ندهند آنها نیز قبول کردند. پیش‌بینی می‌شود در دوره آقای بایدن این فشار برداشته می‌شود چرا که تحریم‌های شخصی یک‌سویه و ظالمانه ترامپ دیگر بر آمریکا حاکم نیست و فشاری که در دوره او وجود داشت، اکنون دیگر وجود ندارد، لذا کره‌ احساس آزادی عمل بیشتری می‌کند و در نتیجه می‌تواند به میزان بیشتری با ایران تبادلات داشته باشد و تا حدودی مساله خودشان را در نظر بگیرند.

وی خاطر نشان کرد:‌ از سوی دیگر، تحریم‌های اعمال شده تحریم‌های سازمان ملل نبوده که الزام آور باشد بنابراین با توجه به اینکه کره تحت تاثیر آمریکا و سیاست‌های آن است اکنون مقدار بیشتری آزادی عمل دارد که از محل پول ایران بدهی ایران به سازمان ملل را بپردازد؛ یا اینکه واکسن‌ها یا داروهای ایران از این طریق خریداری شوند.

ساداتیان درباره تاخیر پرداخت پول‌های کره جنوبی به ایران و تاثیر آن بر روابط دو کشور گفت: کره تحت فشار امریکا بوده که به این صورت عمل کرده و اکنون که تحت فشار نیست علاقمند است که دوباره روابطش را با ایران توسعه دهد و بازار ایران را داشته باشد. هرچند که ممکن است ایران مثل سابق بازار خود را به روی کره باز نکند اما به هر صورت ارتباطات دو کشور به سمت متعادل‌تر و بیشتر شدن پیش می‌رود.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز