خبرگزاری کار ایران

استاد حقوق بشر دانشگاه کلمبیا:

بلوکه کردن دارایی‌های ایران در شرایط کرونا نقض حقوق بشر است/ کره جنوبی و سایر کشورها باید برای تامین منابع مورد نیاز ایران اقدام کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۸۴

یک استاد حقوق بشر بر ضرورت رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها در شرایط پاندمی کرونا تاکید کرد.

جوزف چومان، استاد حقوق بشر دانشگاه کلمبیا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نقطه نظرات خود در مورد تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف در شرایط پاندمی کرونا پرداخت:

 

حق  دریافت مراقبت های بهداشتی و درمان یکی از حقوق اساسی بشر است

وی در ابتدا اقدام برخی کشورها از جمله کره جنوبی در بلوکه کردن دارایی‌های ایران در شرایط پاندمی کرونا که همه کشورها باید از منابع مالی خود برای تامین و خرید تجهیزات و واکسن استفاده کنند را نقض حقوق بشر دانست و گفت: حق دریافت مراقبت‌های بهداشتی و درمان یکی از حقوق اساسی بشر است که در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بسیاری دیگر از بیانیه‌ها و قطعنامه‌های ارائه شده توسط سازمان ملل متحد ذکر شده است.

رفع محدودیت ها برای خرید واکسن لازم است

وی ادامه داد: میشل باچلت، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌ها شده است تا کشورهای آسیب دیده بتوانند واکسن‌های لازم برای محافظت از جمعیت خود را خریداری کنند. وی از ایران به عنوان یکی از این کشورها یاد کرد و خاطرنشان کرد که جمعیت این کشورهای تحریم شده به هیچ وجه نباید  این تحریم ها را تحمل کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: لغو تحریم‌ها در این شرایط و دسترسی به منابع مالی اقدامی انسانی و صحیح است. حفظ سلامتی مهم است، مواردی مانند کمک در شرایط قحطی باید جای نگرانی‌های سیاسی و اختلافات بین‌المللی و جنگ را بگیرد؛ بازهم این یک حق اساسی انسان و در شرایط کرونا یک فوریت است.

کره جنوبی و سایر کشورها باید برای تامین منابع مورد نیاز ایران اقدام کنند

چومان در مورد این که چرا کره جنوبی برای آزادسازی منابع ایران مستقل از آمریکا تصمیم نمی‌گیرد، گفت: همه‌گیری واقعاً یک مسئله جهانی است که در آن عملا هیچ کشوری در امان نیست. این شرایط نیاز به یک واکنش جهانی و هماهنگی بین‌المللی دارد. نه تنها کره جنوبی، بلکه همه کشورها باید برای استقرار و تقسیم منابع مورد نیاز برای مقابله شیوع بیماری و برطرف‌سازی نیازهای بهداشتی مردم کشورهای درگیر  همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز