خبرگزاری کار ایران

هاشمی:

عدم کاندیداتوری مرحوم حبیبی نقش مهمی در شکل‌گیری دوم خرداد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۴۶۳

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حسن حبیبی سیاستمداری برای تمام فصول و چهره‌ای ارزنده در تاریخ انقلاب اسلامی بود که نمونه موفق بهره گیری همزمان از تخصص و تعهد، اعتدال و پرکاری، صراحت و ملایمت و قانونمداری وارزش گرایی محسوب می‌شد.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در نشست مجازی «پیوند ادب و سیاست، نکوداشت دکتر حسن حبیبی» که به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت وی با همکاری انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، گفت: دکتر حبیبی از دهه چهل، با فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، مبارزات سیاسی را آغاز کرد و یک دهه قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت مبارزاتی صریح را در قالب اتحادیه تقویت کرد و در همین دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای حل اختلافات نیروهای مبارز فعال در اروپا به فرانسه سفر کرده بود، با ایشان و سایر مبارزان دیدار کرد.

وی افزود: حضور دکتر حبیبی در نوفل لوشاتو و ۱۱۴ روز مبارزه تاریخی سیاسی امام در فرانسه، بسیار موثر بود و از طرف امام خمینی ماموریت تهیه نخستین پیش نویس قانون اساسی جدید ایران به ایشان محول شد. دکتر حبیبی به همراه امام در ۱۲ بهمن با پرواز انقلاب به ایران بازگشت و تقدیر این بود که در این روز که بزرگترین روز انقلاب و زندگی ایشان بود، دنیا را ترک کند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: نقش دکتر حبیبی در دولت موقت و دولت‌های دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات، نشان دهنده شخصیت تخصصی و غیرجناحی وسیاسی ایران بود که در تمام فصول و پنج دولت متفاوت یکی از اعضای شاخص هیات دولت بود و هیچگاه مواضع خود را به منافع جناحی و غیرملی گره نزد.

هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: حوصله و دقت آقای دکتر حبیبی در پیگیری مصوبات دولت و تاکید او بر اینکه وزرا حرفهایشان را بدون سانسور بزنند، در نوع خود مثال زدنی بود. ایشان همزمان دبیری هیات دولت را هم بر عهده داشت و باید گفت دکتر حبیبی نقش  موثر و بدون سر و صدایی در جمهوری اسلامی داشت. اگر هم اکنون فردی شبیه ایشان را داشتیم، بدون شک مصوبات دولت کنونی هم اجرایی می‌شد. در ابتدای شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت نیز ایشان بدون نیرو دبیرخانه مجمع را اداره می‌کرد که بعد از آمدن آقای رضایی تعداد نیروهای آنجا ۲۰ تا ۳۰ برابر شد.

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی با اطمینان از تخصص، پاکدستی و سلامت شخصیت دکتر حبیبی، امور زیادی را به ایشان به عنوان معاون اول خود تفویض کرده بود و در سال ۱۳۷۵ و در آستانه هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیامهای زیادی از طرف برخی نهادهای قدرت به دکتر حبیبی جهت کاندیداتوری در انتخابات ارسال می شد که ایشان با مشورت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای پیشگیری از تفرقه و تقسیم رای بین دو جریان فعال در انتخابات، تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفت و این تصمیم تاثیر قابل توجهی در رقم خوردن حماسه دوم خرداد داشت و آقای خاتمی نیز در دولت نخست خود، با همین دیدگاه ایشان را به سمت معاون اول رییس جمهور منصوب کرد.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: دکتر حبیبی چهره‌ای ارزنده در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود و گرچه در سالهای پایانی عمر و پس از درگذشت ایشان خدمات برجسته اش کمتر توسط رسانه ها ودستگاههای مسئول مورد توجه و تبلیغ قرار گرفت اما نامی ماندگار در تاریخ ایران برجا گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرحوم حبیبی به عنوان معاون اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتخاب شد، گفت: رابطه آقای هاشمی با دکتر حبیبی رابطه ای قدیمی بود و من در ۱۴ سالگی یعنی سه سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فرانسه دکتر حبیبی را دیدم که همراه آیت الله هاشمی بود . از طرفی دکتر حبیبی به دلیل شناخت خوبی که از قانون اساسی و حضور در شورای نگهبان داشت و از همه مهمتر تخصصی که دارا بود، بهترین انتخاب برای این پست بود و ویژگی بارز دکتر حبیبی هم این بود که تفکرش فراجناحی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز