خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست هم‌اندیشی سرپرستان مجتمع‌های شورای حل اختلاف تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۰۶۱

جلسه هم اندیشی سرپرستان مجتمع‌های شورای حل اختلاف شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان تهران در خصوص آمادگی برای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست هم‌اندیشی سرپرستان مجتمع‌های شورای حل اختلاف شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان تهران در خصوص آمادگی برای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف با حضور هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور و غلامرضا مهدوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، معاونین و مدیران ستاد مرکزی و سرپرستان مجتمع‌های شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان تهران و دیگر مقامات و مسئولین بعدازظهر روز دوشنبه در تالار اجتماعات شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد،‌ برنامه حجت الاسلام والمسلمین صادقی ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مطالبی در مدح و منقبت حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد و دهه فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

وی افزود: امروز ما در دستگاه قضایی در قبال خون شهدا مسئولیت داریم تا از دستاوردهای عظیم آن دفاع کنیم. با احقاق حق، مبارزه با فساد و ظلم در پیروی از راه شهدا از علم و تجربه قضایی استفاده کنیم و تا می‌توانیم با سازش و مصالحه به جامعه اسلامی‌مان خدمت کنیم. عزیزان آگاه هستند که وقتی سازشی صورت می‌گیرد می‌تواند جلوی تشکیل ۱۰ پرونده جدید را بگیرد. باید اراده همه اصحاب دعوا را به سمت سازش ببریم. یک سازش و مصالحه دارای وجوهی مختلف است. یک بخش معنوی، یک بخش انسانی و ارزش اخلاقی، یک بخش اجتماعی و یک بخش اقتصادی است و ما وظیفه داریم نگاه مردم را به صلح و سازش تغییر دهیم.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور تصریح کرد: همچنین پالایش لازم بر روی پرونده‌ها صورت گیرد تا پرونده‌هایی که امکان سازش دارند به شوراهای حل اختلاف ارجاع شود. در این زمینه بحث آموزش بسیار جدی است. مهارت و توان اعضاء را بالا ببریم و در ارجاع هم دقت کنیم تا ارجاع پرونده به شورا به نحوی باشد که با تشخیص امکان سازش پرونده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع شود.

صادقی با بیان اینکه پرونده‌ای که طرف پرونده معلوم نیست چرا به شورا ارجاع می‌شود، گفت: با قانون جدید ممکن است حجم پرونده زیادی به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود و این امر زیرکی سرپرستان محترم را می‌طلبد تا از هم اکنون به فکر افزایش شعب باشند.

وی با بیان اینکه چرا باید میز یک کارمند دادگستری بهتر از میز یک کارمند شورای حل اختلاف باشد، عنوان کرد: هیچ توجیهی ندارد و هیچ کس آن را نمی‌پذیرد، همچنین به وضع ساختمان‌های مخروبه و تعمیر نشده اجاره‌ای یا امانی رسیدگی شود. به زودی قانون جدید عملیاتی می‌شود و این قانون اراده مجلس و قوه قضائیه است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: اجرای احکام شورای حل اختلاف یا صورت جلسه‌های سازش باید دستور مقام قضایی را به همراه داشته باشد و همین قضاتی که هستند را حفظ کنید. در نظر است سرپرستان محترم معاونی داشته باشند که باید قاضی باشد. در مسائل حقوقی حدود ۳۲ درصد سازش داریم و این کم است و باید کار کنیم و میانگین کشوری در سال دیگر را به ۵۰ درصد برسانیم. دیگر آنکه از استان تهران به جهت الگو بودن برای استان‌های دیگر، این انتظار را داریم که این تلاش را کنند. همچنین باید صلح یاران را به کمک اعضاء شورا بیاوریم.

صادقی یادآور شد: ما ستاد ملی صبر داریم و تلاش می‌کنیم آن را به کمک شوراها بیاوریم،‌ هم باید کار فرهنگی کنیم هم کار اجرایی و صلح یاران را برای برقراری سازش استفاده کنیم. همچنین از افراد معتمد و کسانی که نفوذ کلام دارند کسانی که ریش سفیدند یا گیس سفیدند.

وی افزود: در کیفری‌ها مردمی که از هم شکایت می‌کنند به شورا فرستاده شوند، چند شعبه در دادسراها مستقر کنید و پرونده‌ها را همانجا حل و فصل کنید.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم حداکثر تلاش را کنیم تا این قانون در اجرا موفق باشد و مردم رضایت داشته باشند، چون اگر درست مدیریت نشود مردم ناراضی می‌شوند. تلاش کنیم عقب ماندگی‌ها جبران شود.

در ادامه این جلسه، غلامرضا مهدوی، رییس شورای حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است، در حالی‌که یک پنجم پرونده‌های وارده کشور را دارد چه در دادگستری چه در شورای حل اختلاف ما موفق شدیم در طول یک سال گذشته نیروی انسانی را ساماندهی کنیم تا قریب ۵۰۰ نفری که ابلاغ نداشتند یا ۵۰۰ نفری که ابلاغ داشتند ولی حضور نداشتند ساماندهی شوند.

وی افزود: قریب به اتفاق شهرها به سیستم سمپ وصل نبودند که در حال حاضر وصل شدند. در گذشته سازش تهران   ۹/۴۲ درصد بود ولی اینجانب می‌گفتم ما از امام (ره) خودمان یاد گرفتیم که می‌توانیم و توانستیم این مسائل را حل کنیم و جهش خوبی در سازش داشتیم و در حال حاضر به بالای ۳۰ درصد رسیده‌ایم.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: ۱۹ مجتمع ما در داخل تهران بالای ۳۰ الی ۴۰   درصد سازش دارند در حالی‌که ۱۰ هزار فقره پرونده ارجاع می‌شود. در حال حاضر ۵۰ شعبه در دادسراها مستقر داریم.

صادقی با بیان اینکه پرونده‌ای که در بدو ورود در دادسرا سازش می‌شود هم کار دادسرا و هم دادگاه و هم کار محاکم تجدید نظر کاسته می‌شود، گفت: اگر بتوانیم فرهنگ سازی صلح و سازش کنیم، نتیجه بسیار بیشتری خواهیم گرفت. از مهر ماه به سازش پرداخته‌ایم با توجه به اینکه فلسفه شورا بر اساس صلح و سازش است و منویات رئیس قوه بر ضرورت صلح و سازش است که فرمودند شورای حل اختلاف به حل اختلاف بپردازد.

مهدوی با بیان اینکه از همان ابتدای اجرای قانون پرونده‌های ما ۲.۵ برابر خواهد شد، گفت: یعنی یک سونامی می ‌آید و طبق فرمایش ریاست معزز قوه که فرمودند "تمهیدات لازم را برای این قانون داشته باشید و من راضی نیستم حتی یک روز کار مردم معطل بماند"، اولین خواهش ما از سرپرستان محترم این است که پرونده‌ها به تدریج ارجاع شود و دیگر بحث صلح یاران است.

وی افزود: در شورای حل اختلاف استان تهران ۳۰۱۵ نیرو داریم که از این تعداد ۱۹۸۵ نفر خانم و ۱۰۳۰ نفر آقا هستند، یعنی دو سوم نیروها خانم و یک سوم آقا هستند. وضعیت فعلی این نیروها برای رسیدگی صدور حکم بوده است، لکن لازم است صلح یاران آن شیخوخیت و نفوذ کلام را داشته باشند. مثلا روحانیون محترم و امامان جماعت یا فرهنگیان و نظامیان بازنشسته و بازاریان و... به ازای هر شعبه فعلا یک نفر صلح یار معرفی کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: شرط اول این افراد سن است که حداقل ۴۰ سال داشته باشند تا اقدامات بعدی صورت گیرد.

وی افزود: موضوع بعدی اینکه از زمان لازم الاجرا بودن قانون باید ظرف سه ماه پرونده‌های جریانی را تعیین تکلیف کنیم. سرپرستان محترم از همین امروز شروع کنند تا پرونده‌های موجودی را تعیین تکلیف کنیم و دیگر آنکه از لحاظ استقرار شعب صلح و سازش در دادسراهای شهرستان‌ها ضعیف عمل شده است و لازم است که در این زمینه اقدام جهادی صورت گیرد.

در ادامه این جلسه قربانیان معاون قضایی در امور اجرایی، عمومی و اجرای احکام و سرپرست مجتمع‌های ۲۷ و ۳۰ شورای حل اختلاف استان تهران طی سخنانی با بیان آنکه با آمدن آقای دکتر مهدوی که آبان ۱۳۹۸ صورت گرفت ایشان تدابیری اتخاذ کردند و گفتند شما باید مجتمع ۳۰ را براساس صلح مدیریت کنید، با ۸ شعبه در دادسرا شروع کردیم که در حال حاضر ۲۵ شعبه داریم و در این هفته ۲۵ شعبه دیگر افتتاح می‌شود.

در پایان این جلسه تعدادی از سرپرستان شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان تهران سؤالات و مسائلشان را مطرح کردند که حجت الاسلام والمسلمین صادقی و مهدوی به آنها پاسخ دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز