خبرگزاری کار ایران

دورخیز مجلس انقلابی برای کوچک کردن سفره‌های مردم؛

جعفرزاده: شورای نگهبان مصوبات کمیسیون تلفیق را رد می‌کند/ ۵۰ نفر، کار کارشناسی پنج هزار نفر را زیر سوال بردند/ درآمد کاذب بر اقشار ضعیف فشار وارد می‌کند/ کشور نباید علی الحساب اداره شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۴۰۵

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان تصمیماتی که کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده گرفته است را رد خواهد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایلنا، درباه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و افزایش برخی از ردیف‌های بودجه‌ای، گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق در حال تراشیدن یکسری هزینه هستند تا بتوانند درآمد تولید کنند، در صورتی که درآمد کاذب علاوه بر این‌که فشار به اقشار ضعیف و مردم عموم وارد می‌آورد، قابلیت عملیاتی شدن هم ندارد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق قول خدمت‌هایی را هنگام بررسی بودجه می‌دهند که بعدها انجام نمی‌گیرد و همین امر خود باعث به وجود آمدن بدبینی بین مردم می‌شود.

وی افزود: مثلا اعضای کمیسیون تلفیق  بیان می‌کنند حقوق سربازان چند برابر می‌شود یا  فلان گروه استخدام می شوند. کمیسیون تلفیق می‌خواهد کاری را انجام دهد و در نیت آنها شکی ندارم اما باید در حد توان دولت باشد نه اینکه قول‌هایی بدهند که فشارش بر روی مردم عادی باشد.

نماینده مردم رشت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قبل از نوشتن بودجه پیش بینی می‌‌کردم که چنین اتفاقاتی رخ دهد برای همین در زمان تدوین لایحه بودجه سال آینده توسط سازمان برنامه پیشنهاد کردم آقای قالیباف یک تیمی را تشکیل دهد که به طور تخصصی به هنگام نوشتن لایحه بودجه نظرات مجلس را اعمال کنند.

وی ادامه داد: حضور مجلس در کنار دولت به هنگام نوشتن بودجه خلاف قانون نیست و سابقه عملیاتی در کشور دارد. ما در گذشته این کار را انجام داده ایم. آن زمان کارگروهی تشکیل شد و مجلس با دولت با هم وارد گفت‌وگو برای نوشتن بودجه شدند و مشارکت صورت گرفت که نتیجه‌اش کاهش ریخت و پاش‌ها در تلفیق شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز دولت کار خودش را می‌کند و مجلس هم راه خودش را می‌رود، گفت: مواردی که توسط کمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار گرفته است را که مشاهده می‌کنیم مشخص است به هیچ وجه عملیاتی نخواهد شد زیرا خود دولت بیشترین فشار را بر روی درآمدهای غیرنفتی دیده است اما کمیسیون تلفیق جای دیگر درآمد را می‌گذارد.

وی ادامه داد: به طور مثال کمیسیون تلفیق می‌آید برای سیگار، گمرک، عوارض خودرو، جرائم و تولید کارت ملی درآمد می بیند و برای این درآمدها هزینه در نظر می گیرد که قابل تحقق نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: با عملکرد کمیسیون تلفیق در نتیجه چند اتفاق می افتد  نخست این که وعده هایی که تا به امروز به مردم داده شده بیشتر تبلیغاتی و انتخاباتی است و عملی نمی شود و اگر بر فرض بخواهد عملیاتی شود دولت مجبور است فشارهایی به مردم بیاورد که این امر ایجاد نارضایتی می کند.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم تعیین نرخ از سوی مجلس گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید ما قیمت ارز را بالا نبردیم بلکه سیاست‌ها را تغییر داده‌ایم که هر دو این موارد  یکی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید کارشناسی حرف زد. وقتی یکی بگوید باید قیمت ارز را ببریم به فلان نقطه برسانیم که چند برابر آن نقطه قبلی باشد و برای آن بازده مشخص می‌کنید در واقع برای آن قیمت تعیین کردید حالا به جای ۱۷ هزار تومان بگویید در بازده قیمتی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ هزار تومان انتخاب کنید شما باز هم برایش قیمت انتخاب کردید. هنگامی که قیمت ارز را تا ۱۷ هزار تومان بالا ببرید طبیعتا کالاها گران می شود.

وی با بیان این که تصمیمات درکمیسیون تلفیق  بیشتر سوگیری‌ سیاسی دارد، عنوان کرد: نمی‌توان پذیرفت که شورای نگهبان این بودجه را بتواند تایید کند دلیلش هم این است که تمام روغن لایحه کشیده شده و دیگر طرح شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: متنی که مجلس در حال نگارش برای بودجه سال ۱۴۰۰ بیشتر طرح است و از لایحه خارج شده و این امر قطعا خسارت وارد می‌کند چرا که طبق اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی این کار با اصل این قانون مغایرت دارد  و شورای نگهبان باید آن را رد کند.

وی در خصوص اینکه با بالابردن قیمت ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ارزش پول ملی تضعیف می‌شود، اظهار داشت: مجلس برخلاف دولت بدنه کارشناسی ندارد. در دولت و وزارتخانه ها، انصافا کار کارشناسی انجام می‌گیرد و این طور نیست که بگوییم دولت برداشته یک کتاب نوشته است و تحویل مجلس داده که این تفکر واقعا بی انصافی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت بودجه را نوشته و تقدیم مجلس کرده است و ۵۰ نفر در کمیسیون تلفیق دور هم می نشینند و کار کارشناسی پنج هزار نفر را زیر سوال می‌برند. به نظرم دولت باید با مجلس بنشیند و صحبت کند در غیر این صورت بودجه چند دوازدهم خواهد شد که به هیچ عنوان نه به صلاح دولت است و نه ملت.

وی با بیان این که با چند دوازدهمی شدن بودجه، کشور به صورت علی الحساب اداره خواهد شد که به صلاح کشور نیست، اظهار کرد: فکر می‌کنم این بودجه در صحن مجلس رای می آورد اما در شورای نگهبان رد می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد دولت از ابزارهای خودش استفاده کند چرا که اگر بودجه چند دوازدهمی شود و کشور علی الحساب اداره شود، مردم ضرر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز