خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکران در گفت‌‌وگو با ایلنا:

روابط آمریکا با عربستان سعودی تیره‌تر می‌شود/ پیوستن مجدد آمریکا به برجام قطعی نیست/ روند سیاست‌گذاری در دوره بایدن ساختار یافته‌تر خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۷۴۶

استاد علوم سیاسی تاکید کرد که سیاست خارجی ایالات متحده در دوران بایدن تغییر می‌کند و روند سیاست‌گذاری ساختار یافته‌تر خواهد شد.

کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است.

در دوره بایدن رهبری ایالات متحده بازیابی می‌شود

سیاست خارجی ایالات متحده قطعاً در دوره بایدن تغییر خواهد کرد

کارل کالتنتالر در ابتدا با اشاره به وضعیت آمریکا در دوره بایدن گفت: سیاست خارجی ایالات متحده قطعاً در دوره بایدن تغییر خواهد کرد. در این دوره بر چند جانبه‌گرایی، تقویت روابط با متحدان و بازیابی رهبری ایالات متحده در موضوعات کلیدی مانند حمایت از دموکراسی بیشتر تأکید خواهد شد. این باعث خوشحالی برخی از آمریکایی‌ها می‌شود اما برخی دیگر که از رویکرد "اول آمریکا" ترامپ راضی بودند، خشنود نمی‌شوند.

روابط آمریکا با عربستان سعودی در دوره بایدن تیره‌تر می‌شود

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بایدن خیال برخی از متحدان آمریکا را راحت خواهد کرد تا ایالات متحده به بسیاری از شرایطی که قبل از ترامپ داشت، بازگردد، اما سیاست‌های بایدن برخی دیگر از متحدان را ناراحت می‌کند و حتی ممکن است نسبت به برخی طرف‌ها خصمانه‌تر باشد.

وی ادامه داد: تصور اینکه روابط آمریکا با عربستان سعودی و اسرائیل در  سیاست خارجی بایدن تیره‌تر شود، کار سختی نیست. همچنین به دلیل بی‌اعتمادی شدید روسیه به بایدن‌، احتمالاً روابط روسیه و ایالات متحده بدتر خواهد شد. این احتمال وجود دارد که روابط با چین همچنان متشنج باقی بماند؛ زیرا هر دو کشور دلایلی برای بی‌اعتمادی به اهداف دیگری دارند و سیاست‌های تهاجمی فزاینده چین در منطقه خود، تحقق روابط ایالات متحده و چین را دشوار می‌سازد.

بایدن به وضوح خواهان بازگشت به برجام است

پیوستن مجدد ایالات متحده به توافقنامه قطعی نیست

کالتنتالر اضافه کرد: کاملاً واضح است که رئیس‌جمهور بایدن مایل است ایالات متحده را به برجام لازگرداند تا ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای نرود! اما پیوستن مجدد ایالات متحده به توافقنامه مسلما قطعی نیست. بایدن و مشاوران ارشد وی به صراحت گفته‌اند که ایالات متحده می‌خواهد قبل از اقدام برای پیوستن مجدد به توافق، ببینند ایران ابتدا چه کاری انجام می‌دهد. از زمان خروج ایالات متحده از برجام‌، بسیاری از چیزها تغییر کرده است. یکی حضور سیاستمداران تندروتر در مجلس ایران و دیگری سیاست‌های ایران در خاورمیانه است.

کاهش تحریم‌ها آسان نیست

این استاد دانشگاه هم چنین گفت: از سوی دیگر کاهش تحریم‌های ضدایرانی احتمالاً آسان و سریع نخواهد بود. تخفیف تحریم‌ها برای ایران از طرف دولت بایدن انجام خواهد شد اما پس از آنکه ارزیابی کند که ایران دارای حسن نیت در مذاکرات هسته‌ای است. برای همین ممکن است این روندمدتی طول بکشد.

وی هم چنین اظهار کرد: در منطقه خاورمیانه و به ویژه در روابط ایالات متحده و ایران، مهمترین واقعه احتمالاً ترور ژنرال سلیمانی بود که بی‌اعتمادی بین دو کشور را عمیق‌تر کرده است.

اروپا دوست دارد برجام را احیا کند

در صورت برقراری رابطه ایران و اروپا، فرصت‌های اقتصادی در انتظار اروپایی‌هاست

کالتنتالر در ادامه افزود: اروپا بسیار دوست دارد برجام را احیا کند. ایران مسلح به سلاح هسته‌ای سناریوی بسیار نگران کننده‌ای برای اروپاست که می‌تواند در مورد آن فکر کند. همچنین اروپایی‌ها خواهان ثبات در روابط با ایران هستند، در صورت برقراری رابطه عادی و با ثبات‌تر با ایران، فرصت‌های اقتصادی در انتظار اروپا است.

وی همچنین اضافه کرد: چارچوب مورد نظر برای هر دو طرف وجود دارد، با برخی مواردی که هر دو طرف می‌خواهند اضافه کنند، اما احتمالاً نیازی به یک چارچوب کاملا جدید نیست.

وی گفت: در دوان بایدن اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد که پیش‌بینی آنها دشوار است. چیزی که ما می‌توانیم با اطمینان خاطر پیش‌بینی کنیم این است که سیاست‌های بایدن مناسب‌تر خواهد بود و روند سیاست‌گذاری ساختار یافته‌تر از دوره ترامپ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز