خبرگزاری کار ایران

اسلیت:

اعضای دولت جدید آمریکا به ارزش «برجام» آگاهند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۱۹

اسلیت در تحلیلی به اهمیت برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از اسلیت، رئیس جمهور جو بایدن مدتهاست اعلام کرده که می‌خواهد توافق هسته‌ای ایران را که باراک اوباما رئیس جمهور و پنج رهبر دیگر جهان در سال ۲۰۱۵امضا کردند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه سال بعد آن را شکست داد، احیا کند. با این حال، در جلسات تأیید کابینه، آنتونی بلینکن و آرویل هاینز - که اکنون وزیر امور خارجه و مدیر اطلاعات ملی هستند - گفتند که این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد.

آیا اظهارات آنها نشانه عدم توافق در دولت جدید در خصوص یک  موضع دیپلماتیک یا نتیجه جلسات جدید و بحث انگیز در  مورد روابط غرب با ایران بود و چه چشم اندازهایی برای بازگشت به توافق  وجود دارد که قبل از خروج ترامپ از آن، با موفقیت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کرد؟

در ماه‌های اخیر اتفاق جدیدی افتاده است؛ ایرانی‌ها به میزان قابل توجهی از محدودیت‌های توافق در مورد میزان مجاز غنی‌سازی اورانیوم فراتر رفته‌اند که شاید این دلیل بدبینی مقام‌های آمریکایی است‌.

با این حال ، لازم به ذکر است و البته این دو مقام به خوبی از این امر آگاه هستند که ایران  پس از خروج  ترامپ از توافق نامه این اقدام را شروع کرد. این توافق در اصل بر این امر مبتنی بود که ایران برنامه هسته‌ای خود را تعطیل کرده و ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی را که به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای علیه ایران اعمال کرده بود، لغو کند. ترامپ وقتی از این توافق خارج شد، تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد. وی همچنین «تحریم های ثانویه» را پیش روی همه کشورها از جمله کشورهای عضو برجام قرار داد؛ بنابراین ایران در واکنش، تعهدات خود را کاهش داد.

همه بازیگران اصلی در دولت بایدن قاطعانه بر این باور هستند که توافق هسته‌ای ایران یک دستاورد برجسته است که ارزش حفظ کردن را دارد. بلینکن در آن زمان معاون مشاور امنیت ملی اوباما بود. وندی شرمن ، نامزد بایدن برای معاون وزیر خارجه  و رابرت مالی، نماینده ویژه او در ایران، اصلی‌ترین مذاکره کنندگان توافق  بودند؛ بنابراین برای حفظ برجام نباید زمان را از دست بدهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز