خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

ملت ایران در یک روز، هم استعمار و هم استبداد را شکست/ برای مقابله با کرونا تنها بودیم و هیچ کشوری ما را یاری نکرد/ «عادی انگاری» می‌تواند بسیار خطرناک باشد/ برای خرید واکسن و حمایت از واکسن داخلی تلاش بیشتری خواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۰۳

رئیس‌جمهور با اشاره به دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: برای بسیاری در داخل و خارج کشور باور کردنی نبود و فکر نمی‌کردند ملتی با ایستادگی در یک روز هم استعمار و هم استبداد را بکشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن گرامیداشت دهه فجر گفت: در آستانه سالروز بسیار مهم ورود امام به کشور و پس از آن تحولات بسیار شگفت آوری که در طول ۱۰ روز درایران اتفاق افتاد هستیم که به نقطه‌ای رسیدیم که برای بسیاری در داخل و خارج کشور باور کردنی نبود و فکر نمی‌کردند ملتی با ایستادگی در یک روز هم استعمار و هم استبداد را بکشند؛ هم شاه را بیرون کرد و هم استعمارگران را بیرون کرد و این کار عظیم و بزرگی است که ما به ملت غیور تبریک می‌گوییم؛ ملتی که بعد هزاران سال رژیم پوسیده سلطنت را سرنگون و ملت مردم سالار را مستقر کرد.

وی ادامه داد: همچنین در آستانه ایام ولادت حضرت صدیقه کبری(س) هستیم که روز بسیار مبارکی‌ست. بانویی که به عنوان یک الگو برای زنان جامعه ما است؛ شخصیتی که در کنار پدر و همسرش و فرزندانش توانست تحول بزرگ را در تاریخ رقم بزند. 

رئیس‌جمهور گفت: یک سال از دوران سخت ویروس کرونا را سپری کردیم و بیست روز دیگر به سالگرد ورود این ویروس به کشور می‌رسیم. سال بسیار سختی برای ما و جهانیان بود و موضوع تنها سلامت نبود بلکه در کنار ویروس مسأله کسب و کار و زندگی اجتماعی مردم و آموزش فرزندان ما تحت تأثیر قرار گرفت و مشکلات بسیار بزرگی را به وجود آورد. 

رئیس دولت افزود: ما به تنهایی و دنیا همه باهم با این ویروس مقابله کردند. ما تنها بودیم و هیچ کشوری ما را یاری نکرد. همین امروز نیز برای تهیه واکسن با سختی‌های زیادی مواجهیم اما در عین حال مردم با همت و ایثار و فداکاری این یک سال را سپری کردند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم با سایر کشورها مقایسه کنیم، کشور ما با کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا قابل مقایسه است. در کسب و کار ما تصمیمات بسیار درستی اتخاذ کردیم که همه کارخانجات و تولیدکنندگان بزرگ ما به فعالیت خود ادامه دادند و عده‌ای مخالف این تصمیم بودند اما ما این تصمیم صحیح و قاطع را گرفتیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: کارخانجات بزرگی داشتیم که چندین هزار کارگر داشت و کسی مبتلا نشد و اگر هم مبتلا شدند، عدد آن بسیار اندک بود. مرگ و میری در تولیدات بزرگ نداشتیم.

وی با بیان اینکه امروز پنجاه و پنجمین جلسه ستاد است، گفت: همه تولیدات، خدمات و کسب و کار ما انجام گرفت و تنها بخشی از آنها برای مدتی دچار محدودیت شد. در مجموع در کسب و کار و تولید صنعتی و کشاورزی وضع ما بد نبود و رشد داشتیم. در بخش خدمات و گردشگری مشکلات بسیاری داشتیم و همواره داریم و خسارات بسیاری به ما وارد شد اما در عین حال مردم تحمل کردند.

روحانی اظهار کرد: همه اصرار ما این است که در این دو ماه کاری کنیم که موج چهارمی صورت نگیرد و کسب و کار مردم شرایط مناسبی داشته باشد و بتوانند ضررهای پارسال را جبران کنند. اگر در این دو ماه مراعات نشود و وارد موج چهارم شویم، ناچار هستیم که محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

وی ضمن تشکر از کادر درمان،‌ افزود: هرچه ما نیاز داشتیم، شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان ساختند و وارد صحنه شدند و مردم را تنها نگذاشتند و ما تقریباً ما هم پای دنیا پیش رفتیم.

روحانی با بیان اینکه سامانه فضای مجازی در این شرایط نگذاشت که آموزش تعطیل شود بیان داشت: مدارس تعطیل شد اما آموزش ادامه پیدا کرد تشکر می کنم از همه کسانی که در زمینه فضای مجازی تلاش کردند.

 وی خاطرنشان کرد: ما از سال ۹۳ در شورای عالی فضای مجازی مصوباتی برای زیرساخت‌ها و برای شبکه بزرگ اطلاعات در کشور گذرانیدم  کار عظیم و بزرگ شروع و انجام شد و امروز می‌بینیم که بخش بزرگی از بار خدمات اجتماعی کسب و کار مردم  روی دوش فضای مجازی است.

رییس جمهوری افزود: سامانه فضای مجازی به دانش آموزان در کسب دانش کمک می کند  در بخش تحقیقات ما محدودیت های داریم که به  کاربر ایران خدمات نمی دهند این تحریم ها اثر گذار بود  اما در عین حال همه این تحریم ها را رو پشت سر گذاشتیم.

رییس جمهوری با اشاره به پیگیری ساخت واکسن کرونا گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا وارد شدیم حضور پیدا کردیم قدم های اولیه رو برداشتیم و متخصصان ما مطمئن هستند که ما در نهایت در سال آینده به واکسن هم میرسیم  واز واکسن داخلی واکسناسیون انجام خواهد شد این کار عظیم و بزرگ است که در مجموع انجام گرفت.

وی افزود:  ما درزمینه مبارزه با کرونا با دنیا تفاوت اساسی داشتیم  در  شرایطی که ایران درحال تحریم و فشار اقتصادی بود ما از بانک یا صندوق بین المللی  در خواست وام برای خرید تجهیزات پزشکی دادیم و آمریکا مانع شد. یعنی جنایت  حکومت قبلی آمریکا در حدی بود که جلو درمان، واکسن، خرید تجهیزات پزشکی را گرفت  و مانع شدند که ما وام دریافت کنیم بقیه کشورهای  این مشکلات را نداشتند.

روحانی تصریح کرد:اگر شرکت‌های دانش‌بنیان  وفعالیت بخش‌های مختلف در داخل کشور برای تولید ماسک و دستکش  نبود آنها به ما نمی فروختند همه در داخل تولید و یک کار بزرگی در این زمینه انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط خوبی از لحاظ مدیریت ویروس قرار داریم، خاطرنشان کرد: این شرایط خوب نباید ما را مغرور کند، اگر این امید باعث شود که ما از «فضای آبی» به «فضای عادی» برویم، اتفاق بدی خواهد بود. عادی انگاری بد است و شرایط ما سخت می‌شود. عادی انگاری و اینکه فکر کنیم همه چیز تمام شده و ما از بحران عبور کردیم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی ادامه داد: امروز اعلام شد رعایت پروتکل‌ها مقداری کاهش پیدا کرده است و به ۸۰ درصد رسیده است. این آمار خوب نیست و ما مراعات بالای ۹۵ درصد را می‌خواهیم. اگر ما در ماه‌های بهمن و اسفند به میزان کافی و لازم مراعات نکنیم، کسب‌وکار و زندگی ما به مشکل می‌خورد.

روحانی با اشاره به سختی‌ محدودیت های اجتماعی، اظهار داشت: محدودیت‌های اجتماعی برای همه ما سخت است که نمی‌توانیم به دید و بازدید برویم. لذا از لحاظ روحی و روانی مردم تحت فشار هستند. پدرها و مادرهایی که فرزندان از آن ها دور هستند هر دو طرف خانواده تحت فشار هستند اما اگر ان‌شاء‌الله مراعات کنیم این شرایط مقداری سهل می‌شود و در شرایط عید می‌تواند تا حدی شرایط کسب و کار را هم حبران کند.

وی افزود: امروز هم ما تصمیمات خوبی گرفتیم که ان‌شاء‌الله اگر با موج جدید مواجه نشویم، بتوانیم چارچوب‌های جدیدی که امروز مقرر کردیم را مراعات کنیم. همچنین مصوبه دیگری داشتیم درخصوص واکسن که چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و دوستان آن را توضیح می‌دهند و ان‌شاءالله برای خرید واکسن و حمایت از واکسن داخلی تلاش بیشتری را خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز