خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای ترک خود:

روابط ایران ترکیه در هر شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد/اقدامات هسته‌ای اخیر ایران به معنی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست/ امید دولت آمریکا برای بازگشت ایران به برجام نه منطقی است و نه عملی خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۱۷۲

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود با بیان اینکه اقدامات هسته ای اخیر ایران برای جبران بدعهدی آمریکا در خصوص برجام بود، گفت: آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهدات خود را نقض کرد، اکنون هم وظیفه آمریکا است که به برجام برگردد و تعهدات خود را اجرا کنند.

به گزارش ایلنا، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران پس از دیدار با "میلاد چاوش اغلو" همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری درباره رابطه ایران و ترکیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در شرایط دشوار با یکدیگر روابط بسیار خوبی داشتند و در هر شرایطی این روابط را با جدیت ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به حضور دوم خود در ترکیه طی چند ماه گذشته، اظهار داشت:  با آقای مولود چاوش اغلو گفتگو کردم و این افتخار را خواهم داشت که بعد از نماز جمعه با آقای رئیس‌جمهور نیز دیدار کنم. برای ما روابط جمهوری اسلامی و ترکیه روابط بسیار پر اهمیت بوده و دارای منافع مشترک برای دو مردم ایران و ترکیه و همچنین منطقه و جهان است.

ظریف خاطر نشان کرد:‌ ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم بودند و ما قدر این رفاقت در روزهای سخت را به خوبی می‌دانیم و امیدواریم که با رفتن دولت تروریستی در آمریکا، روزهای بهتری در مقابل مردم دو کشور و منطقه باشد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به رایزنی‌های خود با همتای ترک‌اش،‌ بیان داشت: ما امروز در مورد همکاری‌های دوجانبه صحبت کردیم که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین به دلیل تحریم‌های آمریکا میزان همکاری ما کاهش پیدا کرده است. اما یقین داریم بر اساس خواست رهبران دو کشور می‌توانیم این همکاری را به سطح عالی گذشته بازگردانیم.

وی اضافه کرد:‌ امروز درباره همکاری‌های ترانزیتی، تجاری و همینطور همکاری در حوزه انرژی با یکدیگر گفت‌وگو های بسیار خوبی داشتیم و تلاش متقابل ما برای حل کردن مشکلات شرکت‌ها و افراد دو کشور که مشغول سرمایه‌گذاری در دیگر کشور هستند، ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری‌های مشترک در منطقه قفقاز گفت: فرصت‌های زیادی برای هر ۶ کشور منطقه فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و در مسیر اتصالات زمینی، انرژی و ریلی به یکدیگر کمک کنیم و من امیدوارم این همکاری علی‌رغم برخی ملاحظاتی که برخی کشورها دارند به سرانجام برسد که البته من بسیار خوشبین هستم. 

وی ادامه داد: من اطلاعات کامل گفت‌وگو‌هایم را در اختیار برادرم مولود قرار دادم و اطلاعات این سفر را هم در اختیار ۴ کشور دیگر قرار خواهم داد تا بتوانیم این مسیر همکاری را با یکدیگر طی کنیم.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امروز ما فرصت‌های ویژه‌ای برای همکاری نه تنها در سوریه، بلکه در منطقه قفقاز داریم، گفت: همینطور که امروز صحبت کردیم که به درخواست دوستان افغانستانی همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم، زمینه‌های همکاری برای ما فراوان است و انشاالله با اتخاذ یک موضع منطقی‌تر توسط آمریکا، نه تنها فرصت برای گسترش روابط بین ایران ترکیه افزون‌تر خواهد بود، بلکه حتماً به افزایش روابط دو کشور خواهد انجامید.

ظریف در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه گفت: برای ما حضور شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران بسیار مهم است و امیدواریم این شرکت‌ها بتوانند بدون هیچ مانعی در ایران ادامه حضور داشته‌باشند. 

وی افزود: ما منتظر جناب آقای اردوغان در ایران هم برای اجلاس همکاری‌های راهبردی و هم برای اجلاس سران روند آستانه هستیم و انشاالله به زودی تاریخ را قطعی خواهیم کرد. همکاری ما در چهارچوب آستانه باعث شده که ما بتوانیم آلام مردم سوریه را کاهش دهیم و با کمک یکدیگر و کمک فدراسیون روسیه در کمیته قانون اساسی کار را به سرعت پیش ببریم. البته پیشرفت به اندازه‌ای که ما میخواستم نبوده اما مهم است که در سوریه صحبت، جایگزین جنگ شده است.

ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش ایران نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، بیان داشت: ما با صراحت تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کردیم و برای آنها هیچ ارزشی قائل نیستیم. باعث تأسف است که دولت آمریکا به تحریم معتاد شده است و این سیاست آمریکا به ضرر همه دنیا و به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون برجام نیز اظهار داشت: برجام یک توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی که همه موضوعات را در آن بررسی کردند به تصویب رسید و این توافق مورد تایید شورای امنیت ملل متحد هم قرار گرفت.توافق شد که هر آنچه در توافقنامه برجام نیست، در آن نباشد و امروز کسی نمی‌تواند موضوعات جدیدی را به توافق اضافه کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: این توافق در چارچوب یک بی‌اعتمادی متقابل نوشته شد، لذا سازوکارهای پیش‌بینی شد که اگر یک طرف توافق را اجرا نکرد طرف مقابل هم بتواند تعهدات خود را اجرا نکند. همانطور که شما گفتید آمریکا تصمیم گرفت که نه‌تنها از توافق خارج شود بلکه کسانی که به این توافق متعهد بودند را تحت فشار قرار دارد و امروز ما می‌بینیم که شرکت ها و بانک های مختلف به همین دلیل امکان همکاری ندارند.

ظریف با بیان این اینکه اقدامات ایران برای جبران بدعهدی آمریکا بود، ابراز داشت: این اقدام آمریکا قانون شکنی بود و ایران هم در مقابل تلاش کرد تا آن را جبران کند و اقدامات ما به معنی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی‌دانیم، معتقدیم هر چه زودتر باید همه دارندگان سلاح هسته‌ای آن را نابود کنند.

وی با اشاره به خروج آمریکا و لزوم بازگشت این کشور به تعهدات برجامی، تصریح کرد: من تاکید می‌کنم که آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهدات خود را نقض کرد، اکنون هم وظیفه آمریکا است که به برجام برگردد و تعهدات خود را اجرا کنند. به محض این که آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و ما اجرای تعهدات را ببینیم ما نیز تعهدات خود را مجددا اجرا می‌کنیم. این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری انقلاب نیز اعلام شده است. امیدهایی که اعضای جدید دولت آمریکا دارند و ادعا می‌کنند که ایران باید به توافق برگردد نه منطقی است و نه هیچگاه عملی خواهد شد. منطق این است که آن کسی که [از توافق] خارج شده بازگردد و ما که در داخل توافق هستیم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز