خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی:

صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری ۲۸ میلیارد دلار بود/ در سه سال جنگ اقتصادی، احساس هشت سال دفاع مقدس را داشتم/ بر مسأله جنگل‌کاری یا حتی زراعت چوب تأکید دارم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۸۴۴

رئیس‌جمهور گفت: در این ۷ سال بیش از ۲۱ هزار هکتار اراضی را احیا کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در آئین افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبریک دهه فجر به ملت فداکار و خانواده‌های شهدا و ایثارگران دوران انقلاب، گفت: صبر و مقاومت مردم در جنگ اقتصادی تحمیلی بی‌نظیر در تاریخ بود که شاید نظیر آن را پیدا نکنید و در دهه‌ها و قرن‌های اخیر شاید بسیار اندک باشد که ملتی را چنین تحت فشار قرار داده باشند تا در برابر یک جلادی سر فرود بیاورند.

رئیس قوه مجریه با بیان این که  ما همیشه در این سه سال نگران بودیم، عنوان کرد: خدا را گواه می‌گیرم شبی نبود که با خیال آسوده سر به بالین بگذارم؛ در همه این سه سال احساس من همان احساس هشت سال دوران دفاع مقدس و مسئولیت‌هایی که در جنگ داشتم بوده است.

 وی ادامه داد: بحث من این بود که این هشت سال به نوع دیگری بروز و ظهور پیدا کرده است و امروز در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم که بابت این ایستادگی و مقاومت به مردم تبریک می‌گویم. البته برای مردم رنج فراوانی بود؛ اینکه مردم صبح بابت تامین مایحتاج خود در مغازه می روند احساس رنج می‌کنم وقتی می‌بینم اجناس از قیمت تعادلی خود خارج شده است. سه سال ما را در تحریم شدید بی نظیر و در یک جنگ بی‌نظیر قرار دادند.

روحانی گفت: منابع مالی ما را در دنیا قفل کرده‌ و نگذاشتند از منابع مالی خود استفاده کنیم و اجازه ندادند نفت و میعانات گازی را صادر کنیم و در سایر صادرات برای ما مشکل درست کرده‌اند.

وی افزود: با همه این اوصاف ملت ما ایستادگی کرد و به رغم همه سختی ها تا امروز در ۱۰ ماه امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات و بیش از ۲۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم. البته این رقم باید بیشتر باشد اما به دلیل کرونا امسال سخت‌تر شد و در اسفند فروردین و اردیبهشت صادرات ما تقریباً تعطیل شد که امیدوارم در دو ماه پایانی بتوانیم مقداری از آن را جبران کنیم.

روحانی اظهار کرد: من بر مسأله جنگل‌کاری یا حتی زراعت چوب تأکید دارم و از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم که اگر کمکی نیاز دارند، اعلام کنند. زراعت چوب بسیار مهم است و درآمد خوبی دارد و می‌تواند برای آب و هوا مؤثر باشد؛ همچنین موجب کاهش واردات چوب می‌شود و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. بنابراین این موضوعات بحث‌های بسیار مهم است و حراست از جنگل‌ها و مراتع نیز بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به سخنرانی مراسم انتخاباتی سال ۱۳۹۶ در اهواز، گفت: فراموش نمی‌کنم که یکی از شعارهای انتخاباتی مردم در اهواز خطاب به من این بود که «ما که هوا نداریم، هوای تورو داریم» بنابراین باید برای این مردم خوب و صبور کار و تلاش کنیم و این گرد و غبار را فرو بنشانیم.

رییس دولت با بیان اینکه یکی از نکات بسیار مهم مقابله با بیایان‌‌زایی است، گفت: در بعضی از مناطق گرد و غبار به گونه‌ای است که با مالچ‌پاشی حل نمی‌شود و باید با بوته‌کاری و درخت‌کاری با گرد و غبار مقابله کرد. الحمدلله در هر دو زمینه کار فعال است و در حال انجام است. 

روحانی افزود: من از همه کشاورزان عزیز تشکر می‌کنم و دست آنها را می‌بوسم که ما را در این شرایط سخت کمک کردند و در بسیاری از محصولات خودکفا کردند. تأکید می‌کنم که وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و همه دولت در کنار آنهاست و از آنها حمایت خواهد کرد. تلاش آنها اصل است و ما نیز در کنار آنها هستیم؛ ان‌شاالله بتوانیم کشور را در محصولات غذایی به طور کامل مستغنی و خودکفا کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز