خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی همه کاره رای مردم است، شکست نمی‌خوریم/ وزیر ما وقت ندارد بین سه قوه راه برود؛در این شش ماه اجازه بدهید کار کنیم/ فضای مجازی در دوران کرونا به فضای تنفس مردم تبدیل شده است/ گسترش پهنای باند دستور من بود؛ من را محاکمه کنید

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۳۲۷

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به تشریح اقدامات دولت پرداخت.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن به ایام پیروز انقلاب اسلامی در سال ۵۷ اظهار داشت: امام در زمان تبعید خود در عراق بعد از تحت فشار قرار گرفتن به سمت کویت حرکت کرد، اما در مرز به ایشان اجازه ورود ندادند و ایشان دوباره به سمت بغداد بازگشتند. اما اگر می‌خواستند در عراق بمانند به معنای این بود که نباید فعالیت کنند، اما خداوند راه را پیش روی امام گذاشت و امام تصمیم گرفت به پاریس برود.

وی با بیان اینکه به امام گفتیم اگر در بدو ورود به فرانسه ویزا می‌دهند و نیازی به هماهنگی قبلی نیست، افزود: هر بار برای ورود ما به پاریس ویزای سه ماهه داده می‌شد. لطف خداوند شامل حال امام شد و امام به پاریس رفت. امام در بدو ورود به منزل یکی از دوستانش مستقر شد، اما با توجه به ازدحام جمعیت که برای دیدار ایشان می‌آمد، امام مجبور شد به روستایی برود که امکان فضای نماز جماعت و مصاحبه نیز بفراهم بود.

رئیس جمهور یادآور شد:‌ امام نه رادیو و تلویزیون و نه روزنامه داشت اما خداوند رادیو و تلویزیون‌های دنیا در اختیار امام گذاشت و این چیز عجیبی بود. از معجزات انقلاب این بود که به محض اینکه امام اعلام می‌کرد می‌خواهد سخنرانی یا مصاحبه‌ای داشته باشد تمام دوربین‌ها روی از قاره تمام قاره‌ها روی ایشان متمرکز می‌شد. خداوند راه را باز کرد. وقتی هم امام تصمیم گرفت به ایران بیاید زمان بود که کار فضای سختی بود. اینگونه نبود که هر کسی تصمیم بگیرد و وارد ایران ‌شود، چرا که نیروهای امنیت، مسلح و نیروی پلیس و قدرت‌ دولت به همان صورت سابق بود مستقر بودند و در ظاهر همه سر جای خود بود. از آن بالاتر اینکه تهدید کردن هواپیمای امام اگر وارد فضای ایران شود آن را سرنگون می‌کنند یعنی تا اینجا هم در تهدید کردن امام پیشرفت رفتند اما ایشان اعتنا نکردند.

روحانی با اشاره به بسته شدن فرودگاه‌ها در ششم بهمن ۵۷ برای پرواز امام بیان کرد: امام پیش از این سفر گفتند کسی با من به این سفر نیاید چرا که خطرناک است.  یعنی مشابه آنچه در تاریخ برای از امام حسین می‌شنویم، اتفاق افتاد. حضرت بیعت را از همه برداشت و گفت که همه می‌توانند. علی رغم همه شرایط امام به ایران سفر کردند که کار خطرناکی بود؛ اما در عین حال خداوند گشایش را فراهم کرد. چند روز قبل از حرکت امام مرحوم آیت الله طاهری اصفهانی تماس گرفت و من در دفتر نوفل لوشاتو پاسخ دادم، ایشان گفتند اگر فرودگاه تهران بسته است فرودگاه هوانیروز اصفهان برای فرود هواپیمای امام آماده است. به این طریق از هر طرف خداوند گشایشی را ایجاد می‌کرد.

روحانی اظهار کرد: امام وارد سیل جمعیت شد، از فرودگاه تا بهشت زهرا هر توطئه‌ای امکانپذیر بود و امام همه را در نظر داشت اما در این راه خداوند این مسیر را برگزید؛ خداوند در قرآن چندین مرتبه می‌گوید که نعمت خدا را مدنظر قرار دهید. در انقلاب هرجا لشکریان حق و لطف خدا و عنایت حق را می‌دید البته مردم ایران مردمی ویژه و بلند آوازه هستند.این ملت بزرگ با این روحیه بلند واعتماد و اراده ملی در کنار امام ایستادند و هرچه امام گفت گوش کردند. گفت خون بر شمشیر پیروز است، گوش کردند و هر چه امام گفت مردم اطاعت کردند و بزرگترین پیروزی تاریخی را نصیب ایران کردند.

وی ادامه داد: ملت ایران یکپارچه بود بر همین اساس آن پیروزی بزرگ را درتاریخ ایران و تاریخ منطقه شاهد بودیم. امروز می‌بینیم که این ملت جایگاه بلندتری نسبت به ۴۲ سال پیش دارد. احترام در دل و اذهان مردم جهان نسبت به ایران وجود دارد. واقعیت این است که ملتی از اسارت نجات پیدا کرد و دست استعمارگران را قطع کرد و کاخ ستمگران را سرنگون کرد و امروز اراده و آرا مردم حاکم است و تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران، رأی مردم همه کاره است ما شکست نمی‌خوریم.

رئیس جمهور گفت: اگر زمانی گفتیم که مهم نیست حضور مردم پای صندوق ۵۰ درصد یا ۸۰ درصد باشد، آن روز ممکن است لطف خدا را از دست بدهیم. ما بعد از ۴۲ سال امسال نیز آماده جشن بزرگ انقلاب اسلامی هستیم البته به دلیل شیوع کرونا، شکل آن متفاوت است اما دل‌ها در سراسر کشور پر از شور انقلابی است.

وی افزود: مقامات برخی از کشورها که پس از پیروزی انقلاب گفتند که این انقلاب بیش از ۶ ماه دوام نخواهد آورد؛ اینها حرف‌های دسته چندم است. آنها نمی‌خواستند انقلاب استقرار داشته باشد و ما بتوانیم رأی از مردم بگیریم، وقتی ۱۰ فروردین دیدند که مردم با نظم و ترتیب در سراسر کشور پای صندوق آرا هستند، از عظمت رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران ناراحت بودند.

رئیس دولت بیان کرد: امسال ما با یک ویژگی دیگری جشن انقلاب می‌گیریم از یک طرف آنهایی که می‌خواستند با تروریستم اقتصادی و جنگ تحمیلی اقتصادی ما را به زمین بزنند و سال‌های گذشته قصد تسلط بر کشور را داشتند، امسال می‌بینند مردم ما اگرچه زندگی سختی دارند اما در عین حال اهداف ملی و انقلابی و دینی و شرعی خود را از یاد نمی‌برند. ممکن است از مسئولان و دولت گله داشته باشند که این بحث دیگری است اما وقتی پای نظام جمهوری اسلامی ایران به میان می‌آید، همه غم و درد و رنج و مشکلات فراموش می‌شود.

وی گفت: ما امسال در شرایطی وارد دهه فجر می‌شویم که مطمئن‌تر از همیشه هستیم که جنگ اقتصادی دشمن با شکست مواجه شده و در مسیر روزهای پایانی است. در دنیا همه اعلام می‌کنند که چرا آمریکا به تعهدات باز نمی‌گردد که این صدای دنیا بسیار مهم است.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: ما صبرکردیم و یک سال دست روی دست گذاشتیم بعد از یک سال هم که تعهدات را کنار گذاشتیم و تا یک سال دو ماه دو ماه به جلو رفتیم تا همه تعهدات اجرایی را کنار گذاشتیم. همیشه هم گفتیم که شما به تعهدات بازگردید ما نیز ساعتی بعد به همه تعهدات بازخواهیم گشت.

روحانی گفت: همه در اینکه آمریکا به تعهدات خود باید بازگردد متفق هستند؛ بنابراین یک نظر واحد در دنیا است. ما نیز امروز طرف‌های تجاری خود را در منطقه و جهان می‌بینیم که شرایطشان با ما کاملاً فرق کرده است. آن جنابتکار بزرگ و شرور بزرگ رفته است و شرایط متفاوت شده است. خبرنگاران از هر وزیر ما سوال کنند و شرایط امروز را نسبت به دو ماه پیش بپرسند، پاسخ خواهند داد که شرایط بهتری داریم.

رئیس جمهور بیان کرد: وزیر صمت در جلسه اقتصادی در خصوص چند مرکز تولیدی در قم و اصفهان گفت که این کارخانه‌ها سه شیفت در حال فعالیت هستند و تولید آنها نسبت به سال های گذشته دو برابر شده است. درست است که برخی از بنگاه‌ها تعطیل شده و صدا وسیمای ما بنگاه‌های تعطیل شده را نشان می‌دهد اما افزایش تولید را نیز باید در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه در سرنوشت کشور همه شریک هستیم، اگر چیزی گران شود برای همه است، گفت: همه با هم در کنار هم هستیم و دولتی که تمام این سه سال در وسط جنگ اقتصادی تحمیلی بوده است. بهتر است انتقاد ها این چنین باشد که در جنگ تحمیلی اقتصادی که دولت در حال تلاش است، ضمن تشکر این چند انتقاد را وارد می‌دانیم. گاهی به روح مردم آزار وارد می‌شود که ببینند در این کشور کسانی که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند هم آزادی بیان برایشان در رسانه ها در نظر گرفته می‌شود و مسئولیت برای آنها تعریف شده است.

روحانی اظهار کرد: ما یک مسیر و یک هدف داریم و همه باید دست به دست یکدیگر دهیم؛ آمار و ارقام نشان می‌‌دهد که وضع ما در سه ماه دوم از سه ماهه اول بهتر بوده است. درحالی که در بسیاری از کشورها رشد اقتصادی منفی است ما در سه ماهه دوم رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم.

وی افزود: مرز گمرک با گذشته متفاوت است و به سمت گمرک مدرن حرکت می‌کند. گمرک ما گمرک موبایل است یعنی یک نفر با موبایل می‌تواند با موبایل خود، خروج و ورود کالا و شرایط گمرکی را مشاهده کند که این کار،‌ کار بزرگی است. امروز بازرسی سنتی در حال منسوخ شدن است. در گذشته تشریفات گمرکی ۲۵ روز طول می‌کشید در حالی که امروز ۳ و نهایتاً ۵ روز است. این کارهای بزرگی است که در حال انجام است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به کاربردهای فضای مجازی در دوران کرونا، اظهار داشت: در این شرایط کرونا که از سال گذشته به وجود آمده است، فضای مجازی به فضای تنفس مردم تبدیل شده است. این شرایط سخت که نیاز بود مردم در خانه بمانند و از تجمع جلوگیری شود، اگر فضای مجازی نبود دانش‌آموزان و دانشجویان ما چطور درس می‌خواندند؟ مردم ما چطور سرگرم می‌شدند؟ خریدها و بسیاری از امورات روزمره زندگی در این دوران از طریق فضای مجازی پیگیری شده است.

وی ادامه داد: من از وزیر ارتباطات، هم وزیر فعلی و هم وزیر قبلی درخصوص گسترش پهنای باند تشکر می‌کنم، پهنای باند یک کار بزرگ برای کشور است و گسترش آن دستور من بوده است، اگر می‌خواهید کسی را محاکمه کنید، من را محاکمه کنید.

 روحانی در ادامه اظهار داشت: با گسترش پهنای باند است که فرآیند تجارت الکترونیک انجام می‌شود و امروز همه فرآیندهای واردات کالا از مرحله ثبت سفارش تا ورود به گمرک و ترخیص کالا و قرار گرفتن در انبارها همگی باید با پهنای باند انجام شود، پهنای باند یعنی مبارزه با فساد، کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد؛ اگر می‌خواهید کسی را به خاطر مبارزه با فساد احضار کنید، من را احضار کنید.

وی ادامه داد: فضای مجازی و پهنای باند کاربردهای فراوانی دارد و یکی از لازمه‌های زندگی امروز است، این فضا هزاران کاربرد مثبت و مفید دارد و البته مشکلاتی هم دارد اما بخاطر این مشکل مگر وزیر را احضار می‌کنند؟ اگر وزیر راه ما جاده و اتوبان درست کرده و در این اتوبان تصادف می‌شود باید وزیر راه را دستگیر کنند؟ مثلا بگویند در فلان اتوبان ده ماشین با هم تصادف کردند حالا وزیر بیاید و جواب بدهد؟ نه آقا باید متخلف را باید دستگیر و با او برخورد کرد. اگر راننده قانون را درست اجرا نکرد پلیس باید با او برخورد کند نه اینگه به خاطر کوتاهی راننده و پلیس در انجام وظایف خود، وزیر را بازداشت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تکنولوژی و امکانات نیازهای ضروری زندگی امروز است، بیان داشت: هم جاده باید باشد، هم اتوبان و هم اتومبیل و نمی‌توانیم بگوییم که خداوند موجودات دیگری را خلق کرده و مثلا از چارپایان استفاده کنیم برای تردد، اگرچه در آنجا خطر کمتر است اما بهره‌وری هم کمتر است. وقتی ما جاده، ریل، اتوبان و فرودگاه را می‌آوریم خب تصادف هم ممکن است رخ بدهد که باید در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم و کسی که پشت فرمان می‌نشیند باید آموزش ببیند.

وی افزود: فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی است، در فضای مجازی هم برخی دزدی و کلاهبرداری می‌کنند همانطور که در فضای حقیقی هم این کار انجام می‌شود. در این فضا برخی ایمان جوانان ما را هدف گرفته‌اند، همانطور که در فضای حقیقی هم این مساله وجود دارد. ما نباید فضای مجازی را رها کنیم، رها کردن غلط است اما بستن هم غلط است.

روحانی با اشاره به کاربردهای فضای مجازی در عرصه پزشکی، گفت: در همین دوران شیوع کرونا اگر فضای فضای و پهنای باند نبود، ما چطور بیماران را رهگیری کنیم؟ فضای مجازی به کسب و کار و نشاط مردم کمک می‌کند. ببینید که اکنون در دنیا همه کشورها تحت فشار هستند، شرایط مان را با دنیا مقایسه کنیم و ببینم که با این همه کادر درمان، بسیج، نیروهای مردمی و سازمان ها و نهادهای مختلف که به عرصه آمدند و دست به دست هم دادند تا کار کنترل شود. نباید این اندازه بهانه‌جویی و ایراد گیری کنیم.

وی افزود: من از تمام قوا و از همه آن‌هایی که با دولت خوب نیستند و با قهر هستند خواهش می‌کنم که در این شش ماه اجازه بدهید ما کار کنیم، وزیر ما وقت ندارد بین سه قوه تردد کند. یک بخش در کمیسیون باشد چون کمیسیون احضار کرده و یک بخشی از وقت را در قوه دیگر باشد که قوه دیگر سوال دارد، ما وزیر بین قوه‌ای نداریم. اجازه بدهید وزیر ما کار خود را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه دو قوه دیگر از اتلاف وقت وزرا خودداری کنند تا وزرای دولت بتوانند به کارها برسند، بیان داشت: شما در این دهه فجر خواهید دید که افتتاح‌های فراوانی در بخش‌های صنعت و کشاورزی خواهیم داشت. همین افتتاحی که هفته گذشته افتتاح شد جزو سه مگاپروژه بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰ بود. حالا اینکه در این پروژه چقدر تلاش و هزینه و زحمت کشیده شد هم بماند. این طرح از لحاظ محیط زیست یک هدیه بود برای خوزستان، این همه فلرها که ‌سوخت و هوارا آلوده می‌کرد به جای آلودگی به سوخت برای پتروشمی تبدیل شده است. من از صداوسیما و وزارت نفت می‌خواهم که این پروژه را بیشتر برای مردم توضیح دهند که چنین ابرپروژه بزرگی در زمان تحریم و جنگ اقتصادی به نتیجه و بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در زمینه آب هم کار بزرگی صورت گرفت و آن انتقال آب از جنوب کشور به نقاط دیگر بود که در فاز یک آن که افتتاح شد آب در هرمزگان شیرین شده و به کرمان رسید. ان‌‌شاءالله در روزهای آینده عملیات اجرایی فاز دو آن آغاز می‌شود، برای این فاز هم برنامه‌ریزی، طراحی و بودجه در نظر گرفته شده است. فاز دو این پروژه از هرمزگان شروع می‌شود و پس از عبور از کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی و مشهد‌الرضا می‌رسد. همچنین من از وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که در این پروژه سهیم هستند می‌خواهم که کاری کنند تا فاز سوم این طرح هم در همین دولت و در سال آینده آغاز شود. این سه طرح بزرگ یک تحول بزرگ آبی-صنعتی در شرق کشور است. همانطور که در غرب کشور هم احیای دریاچه ارومیه یک طرح بزرگ استراتژیک بود.

روحانی به افزایش میزان تولیدات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و ابراز داشت: این هفته در روز پنجشنبه ما شاهد یک افتتاح بزرگ در حوزه آب و خاک هستیم. دولت در بخش کشاورزی یک کار بزرگ انجام داده است، ما وقتی دولت را شروع کردیم تولید محصولات کشاورزی ۹۰ ملیون تن بود و امروز بیش از۱۲۰ میلیون تن رسیده است، یعنی ۲۶ میلیون اضافه شده است. در منطقه غرب کشور طرح‌های بزرگی افتتاح شده است و فردا یکی از طرح‌‌هایی که کارهای آن انجام شده و رونمایی می‌شود، زهکشی ۷۸ هزارهکتار زمین کشاورزی است و ۵۰ هزار هکتار دیگر هم ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: میزان زمین‌هایی که به آبیاری نوین مجهز بوده‌اند در ابتدای دولت ۱ میلیون و ۳۰۰هزار هکتار بوده و اکنون به ۲ میلیون و ۴۰۰هزار هکتار رسیده است. میزان گلخانه‌های ما نزدیک به ۹ هزار هکتار بوده و اکنون ۱۶ هزار است و این‌ها کار های بزرگی است که انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم حفظ همدلی و همراهی در زمینه مقابله با تهدیدات خارجی، بیان داشت: من خواهش می‌کنم در این مقطع دست به دست هم بدهیم و خدمات را برای مردم بگوییم. ما هرچه متحد باشیم و دست به دست هم بدهیم و یکصدا باشیم این دوران جنگ اقتصادی کوتاه و کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود اما هرچه اختلاف داشته باشیم، دعوا کنیم، با حیثیت هم بازی کنیم و همدیگر را تضعیف کنیم این مساله طولانی می‌شود. من می‌گویم توپ در زمین واشنگتن است، بله در برجام اینطور است اما در داخل کشور ما اگر یکصدا باشیم به طور حتم زمان به پایان رسیدن جنگ اقتصادی را کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند.

روحانی به تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس اشاره کرد و بیان داشت: درباره بودجه که رسیدگی به آن از هفته آینده آغاز می‌شود، من از وزرای اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه خواهش می‌کنم که همزمان برای مردم توضیح دهند که بودجه عمومی ما ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است و اکنون در کمیسیون تلفیق ۱۱۴۰ هزار میلیارد تومان شده است. باید مشخص شود که این افزایش چطور و از کجا بوده است؟ در کجا قرار است هزینه شود؟ اینکه این افزایش درست است یا نیست؟ در کجای این بودجه به مردم فشار می‌آید؟ این‌ها را باید باید به دقت و با جزئیات برای مردم توضیح دهند.

وی در پایان گفت: ظاهر بودجه این است که سرنوشت فعالیت دولت سال آینده را تعیین می‌کند اما سرنوشت اقتصادی مردم هم در آن وجود دارد و مهم است. لذا من خواهش می‌کنم که برای مردم عزیز ما توضیح دهند. در عین حال من تاکید می‌کنم که اگر شاکله بودجه بهم نخورد ما با مجلس همکاری می‌کنیم و امیدوارم که بتوانیم همکاری مثبتی با مجلس داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز