خبرگزاری کار ایران

جزئیات حضور هیات طالبان در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۵۵

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همواره از گشایش‌ها در روابط با کشورهای مختلف استقبال می‌کنیم و درخصوص عربستان نیز می‌گویم که آغوش ما برای عربستان همواره باز بوده و به محض آنکه سیاست‌های غلط خود را اصلاح کنند همانند ملت‌های منطقه آغوش ما برای عربستان سعودی باز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در حاشیه آیین اختتامیه پنجمین جایزه بین المللی خشت طلا در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوالی درباره انتخاب شهرداری تهران به عنوان نائب رئیس متروپلیس گفت: آنچه که در دیپلماسی عمومی ایران در حال اتفاق افتادن است، یک محدوده جدیدی از دیپلماسی کشور است. دیپلماسی سنتی و دیپلماسی در فضای بین الملل به دلیل تغییراتی که در فضای بین المللی ایجاد شده دچار تغییرات شده است.

وی ادامه داد: آنچه که در فضای دیپلماسی شهری در حال رخ دادن است، نگاه جهانی و عمل و حکمرانی محلی به عنوان یکی از ارکان جدید در فضای دیپلماسی و تعاملات میان کشورها و میان ملل مختلف جهان است. شاید در هیچ دوره‌ای به این اندازه میان نهادهای مدنی، وزارت امور خارجه و شهرداری تهران تعامل و رابطه وسیع نزدیک نبوده و هم شهردار تهران و معاونت‌های مختلف آن روابط بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه دارند و خوشحالیم که دکتر حناچی به عنوان معاون مترو پلیس انتخاب شدند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره جزئیات رایزنی سفر هیات سیاسی طالبان به تهران گفت: هیات سیاسی طالبان به ریاست معاون سیاسی این گروه، آقای ملابرادر بامداد امروز وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت. آنچه که در طول مدت اقامت هیات طالبان اتفاق خواهد افتاد، ملاقات با مسئولین عالی رتبه ایران، وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان است.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته گفتوگوهای ویژه‌ای بین نماینده ویژه ما و همتایان خود در روسیه و آلمان و همچنین با نماینده سازمان ملل متحد انجام شد. شب گذشته نیز نماینده ویژه ما با جناب آقای اتمر وزیر امور خارجه افغانستان رایزنی‌هایی داشتند و درباره این سفر گفت‌وگوهایی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این سفر مسائل مرتبط با مذاکرات صلح و روند دستیابی به صلح پایدار در افغانستان مورد قرارمی گیرد، افزود: برای صلح افغانستان سرمایه گذاری زیادی کرده‌ایم و ملت ایران میزبان بسیاری از افغانستانی‌های عزیز در ایران در این سال‌ها بوده‌اند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا شاهد یک افغانستان باثبات و پر از صلح و آرامش باشیم که همه افغانستانیها فارغ از قومیت، مذهب و نژاد بتوانند در آن زندگی کنند.

خطیب زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار ربطی به تصمیم دولت بایدن مبنی بر تجدید نظر در توافق دوحه که دولت ترامپ با طالبان انجام داده است دارد، گفت: موضع ایران هیچوقت درباره آنچه در واشنگتن اتفاق می‌افتد، نیست. چه زمانی که دولت ترامپ سراسیمه در حال مذاکرات بود و چه اکنون. فکر می‌کنیم گفت و گوهای بین الافغانی تنها راه حل صلح پایدار برای افغانستان است و از این رو است که فکر می‌کنیم تمامی نیروهای افغانستانی بتوانند در آینده آن نقش داشته باشند و تنها راه رسیدن به ثبات نیز این است. ایالات متحده چاره‌ای ندارد مگر اینکه به سال‌ها دخالت خود در افغانستان پایان دهد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بایدن تمایل به مذاکره با ایران را دارد و می‌خواهد از کمک کشورهای اروپایی استفاده کند، آیا ایران تمایلی به مذاکره با دولت بایدن دارد، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن بوده و مبنی بر این است که ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ناقض برجام باید به تمامی، نقض خود پایان دهد و تمامی تحریم‌هایی را که به ملت ایران اعمال کرده به طور موثر رفع کند و به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد. برای این هم احتیاج به هیچ مذاکره دو جانبهای نیست و وقتی این اقدامات موثر صورت گیرد قطعا شاهد فضای متفاوتی خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به این سوال که آیا ایران از باز کردن سفارت عربستان در ایران استقبال می‌کند، گفت: همواره از گشایش‌های در روابط با کشورهای مختلف استقابل می‌کنیم و در مورد عربستان نیز می‌گویم که آغوش ما برای عربستان همواره باز بوده و به محض آنکه سیاست‌های غلط خود را اصلاح کنند همانند ملت‌های منطقه آغوش ما برای عربستان سعودی باز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز