خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

وزارت نیرو از هم‌اکنون برای تامین آب شرب در تابستان برنامه ریزی کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۶۲۲

چهل و یکمین جلسه شورای عالی آب صبح امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات انجام شده برای تدوین الگوی کشت ملی، از تلاش های صورت گرفته برای تدوین و ارائه این گزارش قدردانی کرد و گفت: سند الگوی کشت موضوعی است که سالها در کشور مطرح بوده که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی مطالعات و بررسی های متعددی را انجام داده و این سند امروز تدوین شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به محدودیت منابع و مولفه های تولید در همه بخش ها، اظهار داشت: در بخش کشاورزی نیز همانند سایر بخش ها با محدودیت منابع نظیر آب و خاک مواجه هستیم و مهمترین پیام سند الگوی کشت نیز این است که بتوانیم از منابع محدود، بهترین استفاده را انجام دهیم تا بیشترین بازده را داشته باشیم.

وی افزود: اجرای الگوی کشت ملی باید منجر به این شود که از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی بهترین استفاده صورت گیرد و محصولات کشاورزی نیز با بالاترین بازدهی تولید شود.

جهانگیری با بیان اینکه بخش کشاورزی مهمترین مصرف کننده آب در کشور است، تصریح کرد: اگر بتوانیم با اقداماتی نظیر اجرای الگوی کشت حتی 15 درصد در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم، اثرگذاری این کاهش مصرف بیش از صرفه جویی در بخش های صنعت و شرب نمایان خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تدوین و اجرای الگوی کشت در کشور یک تکلیف قانونی است، خاطر نشان کرد: رمز موفقیت اجرای این طرح تفاهم میان ذینفعان طرح است و مشارکت اساتید دانشگاه و صاحب نظران نیز در این زمینه می تواند در موفقیت اجرای طرح موثر باشد.

وی از معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خواست طرح الگوی کشت ملی تدوین شده را در دسترس اساتید دانشگاه و صاحب نظران این حوزه قرار داده و نظرات و دیدگاه های آنان را دریافت کند تا پس از جمع بندی و تایید نهایی این طرح، شاهد همراهی و مشارکت دانشکده های کشاورزی و صاحب نظران این حوزه باشیم.

جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه بررسی مسائل و ابعاد اجتماعی اجرای طرح الگوی کشت ملی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: گاهی شاهد آن هستیم که برخی طرح های خوب با دقت بالا تدوین می شود اما به دلیل آنکه مسائل اجرایی و ابعاد اجتماعی آن دیده نمی شود، طرح با موفقیت به اجرا نمی رسد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید نحوه تعامل با مردم، کشاورزان و ذینفعان طرح به دقت مورد بررسی قرار گیرد، افزود: اجرای این طرح نیازمند پیوست های رسانه ای و فرهنگی است و نقش صدا و سیما نیز در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذینفعان طرح بسیار پراهمیت است.

وی همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی کشور در خصوص پیش بینی بارش ها طی هفته ها و ماه های پیش رو، گفت: لازم است وزارت نیرو از هم اکنون برای مدیریت منابع آب و به ویژه تامین آب شرب در تابستان سال آینده برنامه ریزی کند تا دغدغه ای برای تامین آب شرب وجود نداشته باشد.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رییس سازمان هواشناسی کشور نیز حضور داشتند، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص تدوین الگوی کشت ملی و الزامات پیاده سازی این طرح ارائه کرد و به تشریح دستاوردهای اجرای الگوی کشت ملی پرداخت.

در این گزارش با اشاره به نتایج مثبت و بهبود حاصل شده از اجرای فاز یک این طرح، ایجاد وفاق ملی برای عملیاتی نمودن طرح الگوی کشت ملی مورد تاکید قرار گرفت.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین گزارشی از میزان مصرف آب بخش زراعت به تفکیک محصول ارائه کرد و گفت: در تدوین این طرح بهره وری آب به عنوان یک موضوع پراهمیت مدنظر قرار گرفته و برای هر استان الگوی کشت مجزا تهیه شده است.

در ابتدای این جلسه نیز رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت هوا و پیش بینی بارش برای هفته های پیش رو ارائه کرد و گفت: در هفته های پیش رو میزان بارش ها کمتر از نرمال است اما انتظار می رود از اواخر بهمن ماه شاهد بارش های نرمال باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز