خبرگزاری کار ایران

تاکید روسای مجلس ایران و چین بر استمرار همکاری در مبارزه با کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۵۸۸

رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کنگره ملی خلق چین بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در دیدار وبیناری با الی جان شو رییس کنگره ملی جمهوری خلق چین درباره راههای تقویت و تحکیم همکاری‌های فیمابین به ویژه مراودات پارلمانی و چشم‌انداز تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، با تبریک فرارسیدن عید بهاره و سال نو چینی، به پیشینه تاریخی و طولانی مراودات دو ملت اشاره کرد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور وارد دوران نوینی از همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی - پارلمانی شد و دیدگاه‌های مشترک در قبال تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای موجب تحکیم و تقویت هرچه بیشتر روابط فیمابین شد.

قالیباف تصریح کرد: باور داریم که آینده از آن آسیا و کشورهای مستقل است و ما نگاه به حوزه مهم تمدنی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی قاره آسیا را فرصتی مهم برای مردم این قاره پهناور می‌دانیم.

وی تأکید کرد: روابط دوستانه تهران - پکن متأثر از روابط با سایر کشورها و شرایط بین‌المللی نبوده و نخواهد بود و براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه‌ها پیش خواهد رفت. اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک موفقیت چین در مبارزه با بیماری کرونا و به ویژه تهیه واکسن آن از کمک‌های پکن به جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این بیماری قدردانی کرد و به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در تولید واکسن اشاره و تلاش‌های مشترک کادر درمانی - بهداشتی و علمی ایران و چین را ستود.

قالیباف همچنین در ادامه بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کرد.

وی در ادامه، همکاری‌های پارلمانی فیمابین را بخش مهمی از روابط دو کشور خواند و افزود: مجالس ایران و چین در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و دوجانبه همکاری‌های سازنده و مؤثری دارند و در آینده نیز سطح همکاری پارلمانی متناسب با روابط دو کشور توسعه و گسترش خواهد یافت.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از راهکارهای تسهیل کننده و شتاب دهنده مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ایران علاقمند به ارتقاء سطح همکاری‌ها در همه بخش‌های مورد علاقه طرفین است.

قالیباف همچنین از موضع قاطع چین در رد تحریم‌ها علیه ملت ایران قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی است و متأثر از تحول در سایر کشورها نبوده و نیست، بر اهمیت احترام همه طرف‌ها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین تأکید کرد.

تاکید بر اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات 

جان لی شو رییس کنگره ملی خلق چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: گفت وگو و رایزنی میان روسای مجالس ایران و چین در آغاز سال میلادی جدید نشاندهنده تعمیق روابط سازنده دو کشور است.

وی افزود: همانگونه که رهبری چین تاکید دارند، روابط دوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از پیشینه تاریخی همکاری‌های دو کشور در زمان‌های سخت و حمایت‌های بیدریغ در مسائل مهم فیمابین است.  

رییس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین ضمن اشاره به اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات دوستانه در کشور بر آمادگی مجلس چین بر تقویت و تحکیم همکاری‌های پارلمانی فیمابین تاکید کرد.  

جان لی شو خاطرنشان کرد: دولت و پارلمان چین سیاست آمریکا و اعمال تحریم علیه کشورها را محکوم و بر پایبندی و حمایت کشور متبوعش از توافقات بین‌المللی تاکید کرد.

رییس دائمی کنگره خلق چین برای تبادل تجارب در امر مبارزه با ویروس کرونا میان مراکز بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری خلق چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی جهت مبارزه با کرونا و تهیه واکسن کرونا استقبال می‌کند.

روسای مجالس ایران و چین در این گفت وگو بر تداوم و استمرار رایزنی و گفت وگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح مختلف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط فیمابین دو کشور، همکاری برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم و تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه فعالیت‌های پارلمانی توافق کردند.  

همچنین طرفین توافق کردند با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور از مصوبات و توافق دولت‌های چین و ایران حمایت کنند و دیدار بعدی را در پایتخت‌های دو کشور انجام دهند.  

در این نشست مجازی روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، اقتصادی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و معاونین وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی (رییس کمیسیون مشترک دولتی و معاون امور مجلس و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات پارلمانی مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه همتا از پارلمان، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز