خبرگزاری کار ایران

پاک ‌آئین در گفت‌وگو با ایلنا:

رایزنی برای ایجاد صلح دائمی میان باکو و ایروان از اهداف سفر ظریف به قفقاز است/ بازسازی مشترک مناطق آزاد شده قره‌باغ می‌تواند آغازگر یک همکاری منطقه‌ای باشد/ ایران باید روابط راهبردی با روسیه را دنبال کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۹۵۸

سفیر پیشین ایران در آذربایجان ابعاد سفر وزیر خارجه ایران به حوزه قفقاز را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

محسن پاک‌آیین درباره سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به حوزه قفقاز شامل آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، روسیه و همچنین ترکیه اهداف این سفر اظهار داشت: این سفر آقای ظریف ضمن اهمیت، اهداف مختلفی را نیز دنبال می‌کند؛ اولین هدف تقویت نگاه به شرق و همکاری با همسایگان و همچنین ایجاد تنوع در همکاری شرکت‌های ایران در عرصه بین الملل است.

وی با بیان اینکه چهار کشور از پنج کشور مقصد سفر وزیر خارجه ایران،  همسایگان ما هستند و گرجستان نیز با یک کشور فاصله جزوه همسایگان دور ما به حساب می‌آید، تصریح کرد: توسعه روابط ایران با این کشورها آثار بسیار مثبتی خواهد داشت. اکثر این کشورها به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد خود هستند و اقتصاد این کشورها به ویژه کشورهای حوزه قفقاز، جمهوری آذربایجان گرجستان و ارمنستان می‌تواند مکمل اقتصاد ایران باشد و ایران می‌‌تواند با همین کشورها اهداف مشترک در حوزه اقتصاد مقاومتی را دنبال کند.

سفیر پیشین ایران در‌آذربایجان افزود: در بعد جزئی‌تر نیز سفر به حوزه قفقاز، روسیه، ارمنستان و آذربایجان با هدف مذاکره پیرامون قره‌باغ نیز خواهد بود. آتش بسی که در مسکو برقرار شد و مورد توافق باکو و ایروان هم قرار گرفت، باید تبدیل به یک قرارداد صلح دائمی شود و برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید مسئله تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان و دفاع از تمامیت ارضی این کشور محقق شود که البته در طرح جمهوری اسلامی ایران بازگشت همه اراضی اشغالی آذربایجان به این کشور دیده شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که مناقشه میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان حل نشود، سایه جنگ بر منطقه مستولی خواهد داشت و لذا یکی از موارد قابل مذاکره ایران با کشورهای مذکور همین موضوع خواهد بود.

پاک آئین با بیان اینکه در آذربایجان نیز مسئله توسعه همکاری‌های اقتصادی و شرکت ایران در بازسازی مناطق آزاد شده این کشور نیز می‌تواند مدنظر باشد، بیان داشت: این مناطق باید بازسازی شوند تا صلح در منطقه تثبیت شود و مردمی که از این شهرها از جمله قره‌باغ به باکو مهاجرت کرده‌اند به شهر‌های خودشان بازگردند؛ همچنین ایران نیز به عنوان نزدیکترین کشور بتواند نقش خوبی را ایفا کند. در عین حال همکاری‌های چندجانبه ایران روسیه ترکیه و گرجستان برای بازسازی مناطق هم می‌تواند یک نوع همکاری‌های منطقه‌ای را شکل دهد.

وی درباره تظاهرات مردم روسیه و در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه باید سفر خود را به این کشور به تعویق می‌انداخت، اظهار داشت: مسکو یکی از دوستان راهبردی ایران به حساب می‌آید و برنامه سفر آقای ظریف همانگونه که اعلام شده از مدتها پیش برنامه ریزی شده یود و به مسائل داخلی روسیه که اکنون به وجود آمده ارتباطی ندارد. 

وی تصریح کرد:‌ ایران باید به طور طبیعی روابط راهبردی با روسیه را دنبال کند چرا که ما مسائل متنوعی را با روسیه داریم که می‌توان از جمله آن‌ها به مسائل منطقه قفقاز و بحران قره باغ که موضوع مهمی در منطقه است تا همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت، انرژی و ترانزیت و همکاری در دریای خزر اشاره کرد. از سویی نیز هماهنگی‌های دو کشور برای دوره پسا ترامپ مسئله مهمی است؛ در این مقطع با توجه به سیاست‌های بایدن به ویژه در ارتباط با برجام، ایران هماهنگی‌هایی‌ را با روسیه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  مسئله دیگر ظهور مجدد داعش است که اواخر دوره ترامپ با کمک آمریکا شکل گرفت و اکنون شاهد تشدید مواضع داعش در عراق هستیم که باعث کشته شدن مجاهدین حشد الشعبی شده است. برای مبارزه با تروریسم از جمله داعش هم در بعد سیاسی و هم در بعد نظامی هر دو طرف هماهنگی‌هایی را انجام خواهند داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز