خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ساختار اصلی توافق هسته‌ای هنوز سالم است/ روند درگیری‌های سیاسی در آمریکا تازه آغاز شده است/ترامپ مسئول درد و سختی میلیون‌ها ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۸۳۷

روزنامه‌نگار آمریکایی با تاکید بر اینکه بایدن طرفدار برجام است و می خواهد تنش ها در خاورمیانه را کاهش دهد، گفت: دو نیرو بازگشت بایدن به برجام را دشوار می‌کند؛ نخست کسانی که می‌گویند خروج آمریکا به بایدن "اهرمی" داده است و وی باید از آن برای گرفتن امتیازات جدید از ایران که فراتر از موضوع هسته‌ای است، استفاده کند. حتی اگر او بتواند این مخالفت‌ها را کنار بگذارد، با اعتراض گروه دوم یعنی مخالفان هرگونه سازش با ایران در کنگره روبرو خواهد شد.

استفن کینزر، (stephen kinzer) نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی است. وی پیش از این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمر بوده و چندین کتاب چاپ کرده است. وی در حال حاضر برای چندین روزنامه و آژانس خبری گزارش می‌نویسد. کینزر در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر بیان کرد.

بایدن می‌خواهد تنش‌ها در خاورمیانه را کاهش دهد

استفن کینزر در ابتدا در مورد آغاز دوران ریاست جمهوری بایدن گفت: بایدن می‌خواهد تنش‌ها را در خاورمیانه کاهش دهد. او لیستی از اتفاقاتی که باید با آنها مقابله کند، دارد. بایدن همیشه برجام را توافق خوبی می‌دانسته و نمی‌خواهد ایالات متحده تنها امضا کننده‌ای باشد که آن را رد می‌کند.

دو نیرو بازگشت بایدن به برجام را دشوار می‌کند

وی افزود: دو نیرو بازگشت بایدن به برجام را سخت می‌کند؛ نخست کسانی که می‌گویند خروج  آمریکا به بایدن "اهرمی" داده است و وی باید از آن برای گرفتن امتیازات جدید از ایران که فراتر از موضوع هسته‌ای است، استفاده کند. حتی اگر او بتواند این مخالفت‌ها را کنار بگذارد، با اعتراض مخالفان هرگونه سازش با ایران در کنگره روبرو خواهد شد.

در زمان بایدن احتمال حمله دیوانه‌وار آمریکا به ایران وجود ندارد

این تحلیل‌گر برجسته آمریکایی گفت: در این میان یک مساله مسلم به نظر می‌رسد و آن هم اینکه در زمان بایدن تهدید دیوانه‌وار حمله آمریکا به ایران وجود نخواهد داشت.

کار بایدن بعد از بازگشت به برجام یافتن راهی برای کاهش تحریم‌هاست

وی افزود: پس از بازگشت به برجام گام بعدی بایدن جست‌وجوی راهی برای کاهش تحریم‌ها است. هنوز مشخص نیست که بایدن در این مورد چقدر با سرعت حرکت خواهد کرد.

اروپا به جای اجرای تعهدات خود، از آمریکا پیروی کرد

استیفن کینزر در ادامه با اشاره به بدعهدی اروپا در قبال ایران خاطرنشان کرد: دولت‌های اروپایی به سرعت و به راحتی تحت فشار آمریکا در مورد برجام قرار گرفتند. آنها می‌توانستند اصرار ورزند که به تعهدات خود عمل کنند، اما در عوض آمریکا را دنبال کردند.

ساختار اصلی برجام هنوز سالم است

وی در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: بدون شک در صورت عدم خروج  آمریکا از برجام، ایران این اقدامات را انجام نمی‌داد. اما ساختار اصلی برجام هنوز سالم است، بنابراین می‌توان آن را به راحتی احیا کرد.

برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از ۴ سال پیش به کار خود ادامه می‌دهد

این تحلیل‌گر آمریکایی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: این سیاست نتوانست به هدف اعلام شده یا هدف واقعی خود برسد. هدف اعلام شده از "حداکثر فشار" جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بود، اما امروز این برنامه بسیار پیشرفته‌تر از چهار سال پیش است. هدف واقعی تحمیل یک شورش یا سقوط سیاسی بود که بتواند سیستم حاکمیتی ایران را فروپاشد و این کشور را به زیر حوزه نفوذ آمریکا بازگرداند. که این هدف هم شکست خورده است.

ترامپ مسئول درد و سختی میلیون‌ها ایرانی است

وی گفت: سومین شکست سیاست "حداکثر فشار" اخلاقی است، زیرا ایالات متحده مسئول تحمیل درد شدید به میلیون‌ها ایرانی عادی است که تنها جنایت آنها زندگی تحت حاکمیت  دولتی است که آمریکایی‌ها با آن مشکل دارند.


شکست ترامپ رویه جهان را تغییر داد

استفن کینزر در مورد بزرگترین اتفاق سال گذشته میلادی گفت: شکست ترامپ در انتخابات، رویه جهان را تغییر داد و این احتمال که سیستم سیاسی آمریکا جای خود را به خشونت بدهد و به سمت یک دولت اقتدارگراتر پیش رود، پایان یافت یا حداقل به تعویق افتاد.

روند درگیری‌های سیاسی در ایالات متحده تازه آغاز شده است

وی گفت: با وجود بایدن، ایالات متحده از ورطه بی‌ثباتی عقب‌نشینی می‌کند. اما روند درگیری شدید سیاسی در ایالات متحده از جمله در خیابان‌ها ممکن است تازه آغاز شود و فعلا پایان نیابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز