خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان بعد از ترامپ، به بازسازی روابط خود با کشورهای منطقه روی آورده است/ ایران همواره از مذاکره دو جانبه با عربستان استقبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۷۸۷

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با برسی شرایط منطقه و تغییر رویکرد کشورهای حوزه خلیج فارس، تاکید کرد که عربستان بعد از رفتن ترامپ و از دست دادن حامی اصلی خود به بازسازی روابطش با کشورهای منطقه روی آورده است.

رضا میرابیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا پیرامون درخواست وزیر خارجه قطر برای میانجی‌گری میان کشورهای عرب خلیج فارس و ایالات متحده با ایران، گفت: پیشتر کویت و پاکستان و حتی عراقی‌ها نیز در این زمینه تلاش‌هایی داشتند تا بین ایران و عربستان میانجیگری کنند. به نظر می‌رسد که با رفتن ترامپ که حامی اصلی «محمد بن سلمان» بود، موقعیت و شرایط عربستان و ولیعهد آن کشور در شورای حکام و منطقه مانند گذشته نخواهد بود و به همین دلیل است که سعی دارد با سرعت روابط خودش را با قطر ترمیم کرد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد قطری‌ها مبنی بر میانجی‌گری میان  ایران و عربستان، اقدام تازه‌ای نیست و پیشتر نیز این مطلب را عنوان کرده‌اند، اظهار داشت:‌ ایران همواره در این مورد پیشقدم بوده و حتی طرح صلح هرمز را ارائه داد و تاکید کرد  با هر گونه پیشنهادی در این زمینه مخالفتی ندارد و از اینکه هر کشوری در این زمینه تلاش کنند استقبال می‌کند اما بارها نیز تاکید کرده که نیاز به میانجیگری ندارد و اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد مذاکرات را به صورت مستقیم انجام می دهد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: فراموش نکنیم که ایران با امارات رابطه سیاسی دارد و همچنین با عربستان نیز در موضوع حج گفت‌وگو و رایزنی می‌کند و هیچ مانعی برای گفت‌وگوهای دیگر ندارد، اما متاسفانه سعودی‌ها تا به حال با این موضوع مخالفت کردند اما طبیعتاً شرایط مثل گذشته نیست.

وی افزود: آقای فرحان وزیر امور خارجه عربستان مدتی پیش به مسکو سفر کرده و در آنجا نیز مطالبی را بیان کرد که تلویحا از روسیه خواسته بود که روابط عربستان با جمهوری اسلامی بازسازی شود تا شرایط منطقه بهبود پیدا کند. روس‌ها نیز به آنها گفته‌اند که اگر عربستان بخواهد روابط‌اش را با ایران بازسازی کند و مشکلات خود با  جمهوری اسلامی را حل کند، باید تکیه گاه‌اش به بیگانه نباشد چرا که نمی‌شود با تکیه بر بیگانه آرامش را به منطقه بازگرداند.

میرابیان خاطر نشان کرد: لذا ایران از هرگونه تلاشی در این زمینه استقبال می‌کند و مخالفتی با آن در جمهوری اسلامی وجود ندارد. ضمن اینکه بارها نیز اعلام کرده که نیازی به میانجیگری نداشته و آمادگی مذاکره مستقیم را دارد. 

وی درباره دیدار وزرای خارجه اردن و عربستان و رایزنی پیرامون مقابله با ایران و همچنین تغییر پادشاه عمان و احتمال تغییر در سیاست‌‌های این کشور بیان داشت:‌ عمانی‌ها تغییری در سیاست‌هایشان نداشته‌‌اند و بیشتر  همان سیاست پیشین خود را دنبال می‌کنند، اما اینکه سعودی‌ها به سمت اردن، مغرب یا قطر می‌روند نشان دهنده این است که موقعیت آنها بعد از رفتن ترامپ در حال تغییر است و حامی اصلی خودشان را از دست داده‌اند. آنها دیگر چک سفید امضای کاخ سفید را ندارند که بخواهند هر کاری که دوست دارند انجام دهند و با کوله باری از مشکلات از جمله قتل خاشقچی، بحران یمن، پرونده های حقوق بشری و مباحث دیگر روبرو هستند.

این تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب یادآور شد:‌ بایدن نیز از پیش اعلام کرده است که راه حل جنگ یمن، راه حل نظامی نخواهد بود. از سوی دیگر روابط اردن با عربستان نیز رابطه خوبی نبوده و و بارها اردنی‌ها از بی توجهی سعودی‌ها گله‌مند بودند و عربستان نیز قول‌هایی را که به اردنی‌ها داده بود انجام نداده و کمک‌های خودشان را قطع کردند. بنابراین شرایط عربستان مثل گذشته نیست لذا تلاش دارد روابط خویش را با کشورهایی که تا پیش از این با آنها روابط خوبی نداشته‌اند، بازسازی کند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز