خبرگزاری کار ایران

بشیری در جریان سوال از ظریف:

وزارت خارجه ظرفیت بسیار خوبی برای دیپلماسی اقتصادی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۵۱۳

نماینده مردم پاک دشت تاکید کرد: وزارت خارجه ظرفیت خوبی برای گسترش دیپلماسی اقتصادی دارد باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  فرهاد بشیری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ، ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود مبنی بر جدی نگرفتن دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت خارجه گفت: ما وظیفه داریم برای مطالبات مردم تلاش حداکثری انجام دهیم برای اینکه استکبار جهانی به دنبال این است که در حوزه اقتصادی پاشنه آشیل مملکت را به هم بریزد و بتواند از مسیری که انتخاب کرده‌ و آگاهانه حرکت می‌کنیم، دچار یأس و ناامیدی کند، فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از ما ‌گیرد.

وی ادامه داد: همه ما نمایندگان در جریان مشکلات مردم قرار داریم و مشکلات مشخص است استکبار جهانی به ویژه ترامپ جنایتکار شرایط سخت اقتصادی را برای کشور ما ایجاد کرده بنابراین ضرورت دارد همه ما در حوزه‌ای که دشمن در آن جا میدان ایجاد می کند و زمین بازی را انتخاب کرده همه با هم ید واحد باشیم و جلوی توطئه‌های دشمن را بگیریم.دشمن همیشه از یک شیوه و روش برای از پا درآوردن ملت استفاده نمی‌کند، روزی صدام دیکتاتور پلید و انسان منفور را به جان ملت‌های منطقه انداخت و خسارت‌های سنگینی را به مردم منطقه وارد کرد و با تانک و موشک به کشورمان حمله کرد و پس از آن هم ترامپ با ابزار و وسیله‌های ناجوانمردانه به مردم بی‌رحمانه تاخت بنابراین لازم است در این رابطه برنامه‌هایی داشته باشیم.

نماینده مردم پاک دشت افزود: وزیر امور خارجه توضیحاتی دادند و اشاره کردند که یک مرحله صحبت می‌کنند؛ هیأت رئیسه سوگند یاد کردند از حقوق مردم دفاع کند. وظیفه وزیر است که به سوالات نمایندگان پاسخ دهد زیرا خواسته‌ها و مطالبات مردم است بنابراین باید توضیحات لازم و  کافی را ارائه کند. بنده آمادگی دارم از وقت خودم به ایشان بدهم؛ وزیر خارجه از طرف ملت نیابت دارد و باید هیمنه و شکوه ملت را به دنیا نشان دهد. اگر بخواهیم گوشه‌گیر باشیم نمی‌توانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم و شیوه‌ای که آقای ظریف در پیش گرفته، درست نیست، برای مردم ابهام وجود دارد و از زمانی که سوال را مطرح کردیم یعنی سوال ۱۳ مهرماه ۹۹ مطرح و در تاریخ ۱۵ آذر ماه۹۹ به کمیسیون ارجاع شد و مسئولان وزارت خارجه به هیچ عنوان به دنبال این نیستند که پاسخ‌هایی را در این رابطه ارائه کنند و اینکه موضوع باید از چه مسیری پیگیری شود.

وی گفت:تاکنون هیچ مسئولی از وزارت امور خارجه به ما مراجعه نکرده و مدارک لازم را در حوزه اقدامات انجام شده در راستای دیپلماسی اقتصادی ارائه نکردند و هیچ‌گونه گزارشی ارائه نشده است.کارکرد بسیار قوی که در حوزه کار شما وجود دارد دیپلماسی اقتصادی است که ضروری است به آن توجه ویژه شود، قانون اساسی مترقی ما نکات ظریفی دارد بنابرای از وزیر تقاضا داریم باری یک بار هم شده این قانون سیاست‌های کلی و آنچه که برای مردم ما در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دیده شده را مشاهده و ملاحظه کند؛ همه دستگاه‌ها باید زیر بیرق وزارت امور خارجه در اوضاع مختلف از جمله حوزه اقتصادی در دنیا حرکت کنند و آنچه که خیر و صلاح ملت ما است را پیگیری کنند.

وی افزود: بر اساس اصل ۱۱ قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد؛ آقای ظریف شما در خصوص وحدت اقتصادی چه اقداماتی انجام دادید. ملت ما صلح طلب است و هرگز چشم طمع به آب و خاک هیچ کشوری ندارد، چرا شما این وحدت را در حوزه اقتصادی تقویت نمی‌کنید. حوزه‌ای که می‌تواند امنیت ما را عمیق‌تر و حفظ برادری و همکاری را در منطقه افزایش دهد. استکبار به دلیل اینکه بین ما شکاف ایجاد کند بیشترین تهدیدات و امکانات در منطقه به فروش می‌رساند.

بشیری ادامه داد: بدبختانه یک سری حاکم بی‌عرضه در منطقه احساس می‌کنند هر چه خرید نظامی انجام دهند می‌توانند قدرتمندتر باشند؛ اصل ۴۳ قانون اساسی اشاره دارد به جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه. این همه درد، رنج و گرفتاری مردم به خاطر فشار اقتصادی دشمن است و دشمن به دنبال نابودی مردم بوده بنابراین ما باید برنامه داشته باشیم و حیله‌ها و شیوه های مکارانه او را مدبرانه پیگیری کنیم برای اینکه سیاست‌های مخربش به نتیجه نرسد.مقام معظم رهبری پرچمدار بزرگ انقلاب اسلامی اشاره دارند به اینکه مجموعه وزارتخانه‌های کشور متولی سیاست داخلی و وزارت امور خارجه به تنهایی متولی وظیفه معادل مجموع وزارتخانه‌های دیگر آن هم در خارج از کشور را برعهده دارد.

وی گفت:مقام معظم رهبری اشاره کردند به اینکه دیپلماسی هوشمند می‌تواند دستاوردهای مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته باشد که با هیچ حرکتی از جنگ‌های پرهزینه و پرخطر حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان‌دهنده جایگاه دستگاه دیپلماسی و در مجموع مدیریت یک کشور است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس خطاب به ظریف گفت: آیا اقدامی صورت گرفته که فعالانه دستگاه‌های دیپلماسی در سراسر دنیا می‌توانند تلاش کنند و تحرک بالا لازمه لاینفک دیپلماسی است و باید مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه کدام تحرکی را مشاهده می‌کنیم و این تحرک را شما در حوزه‌های اقتصادی چقدر حس می‌کنید. بازنگری در وظایف وزارت امور خارجه که نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی دارد، ضروری است آقای ظریف شما کدام لایحه را در این رابطه به مجلس ارائه کردید که مجلس با شما همکاری نکرد. چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ به خوبی مسائل را با ظرافت دیده و تبیین کرده، دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه جنوبی غربی شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه، تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء سطح درآمد سرانه و دستیابی به اشتغال کامل؛ آقای ظریف آیا از حرکات و برنامه‌های شما در خصوص چشم‌انداز ۲۰ ساله چنین برداشت‌هایی می‌شود.سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در راستای حوزه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه کشوری به ویژه با کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیتی و انعقاد پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای طرف تجارت در چارچوب بندهای ۱۰، ۱۱، ۱۲ و سیاست‌های کلی اقتصادی است.

وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: جناب ظریف شما این پیوندها را چقدر ارتقاء داده‌اید؛ وزیر خارجه قطر به تازگی برای برگزاری نشست‌های منطقه‌ای اعلام آمادگی کرده و در این رابطه نیاز است توجه داشته باشیم، ما ملت آگاه و هوشیاری و با تمدن بسیار پررونق هستیم و نباید از دیپلماسی اقتصادی و مراوده با کشورها حوزه خلیج فارس ابا داشته باشیم.

بشیری یادآور شد: گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد، رسالت زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم و در این رابطه ظرفیت های بسیار بالایی در کشور وجود دارد و کشورمان در منطقه بسیار بااهمیتی واقع شده و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، تشکیل بازارهای جدید و تنوع‌بخشی به پیوندهای اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کارهای مبادلات تهاتری از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در حوزه صنعت، معدن، انرژی، علمی، مهندسی، کشاورزی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و در سیاست‌های کلی به صورت دقیق به آنها پرداخته شده به عنوا مثال پاکدشت ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنعت، گل و گیاه و کشاورزی دارد. آقای ظریف شما چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید که بتوانیم با دنیا ارتباط داشته باشیم و محصولات را به بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای ارائه کنیم؛ تولیدکننده‌های ما چگونه می‌توانند امیدوار باشند و برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند. دیپلماسی اقتصادی بحث پیچیده‌ای نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز