خبرگزاری کار ایران

لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا:

راهکار مجلس برای مدیریت فضای بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نیست/ دو نرخی بودن قیمت ارز فساد می‌آورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۲۲۳

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس که صحبت از حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی می‌کند آیا مدیریتی هم برای فضایی که بعداز آن به وجود می‌آید دارد؟

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و جایگزینی ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و تاثیر آن بر روی زندگی مردم گفت: دولت ۳۶ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خود را به ۲ بخش  ۸ میلیارد دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و باقی مانده یازده هزار و ۵۰۰ تومانی تقسیم کرده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ آن ۸ میلیارد دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف و آن را آزاد کرد و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را جایگزین آن کرد که باید دید این بخش چگونه مدیریت شود؟ 

وی با بیان این که اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه یارانه تا ۳ برابر می‌توان هم پرداخت کرد اما پیشامدهای بعدی‌اش چه می‌شود، عنوان کرد: در گذشته ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای ۲۵ نوع کالا در نظر گرفته شد اما در حال حاضر ۵ الی ۶ قلم بیشتر نیست. بنابراین مشخص نیست حذف این ارز به چه منظوری است؟

لاهوتی یادآور شد: یکی از مصارف ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی ذرت است زیراخودمان یک الی ۲/۵ تن ذرت بیشتر تولید نداریم درحالی که مصرف ما یازده میلیون تن است یعنی ما ۹ میلیون تن کمبود واردات داریم.در «جو» تولید ما یک میلیون تن است درحالی که مصرف ما ۵/۵ میلیون تن است. روغن که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن تولید داریم و مصرف ما ۱/۷ تن است،کنجاله که ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تن بیشتر تولید نداریم درحالی که مصرف ما ۴ میلیون تن است و این یعنی صددرصد کنجاله وارداتی است. بعضی سال ها گندم وارد می‌کنیم مانند سال گذشته که ۳ میلیون تن وارد کردیم و امسال نیز ۲/۵ میلیون تن وارد می‌کنیم. در موضوع دارو نیز از ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی استفاده می شود از این رو حذف ارز دولتی خطرناک است.

وی ادامه داد: شما اگر ارز دارو را جمع کنید و بگویید باید ارز آزاد تامین شود طبیعی است که داروها از داروخانه‌ها جمع می‌شوند و احتکار به وجود می‌آید. آن زمان چه کسی می‌خواهد جلوی این اقدامات را بگیرد؟ 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ۴ هزار نوع دارو داریم که ۲ هزار و ۴۰۰ نوع آن‌ها در لیست بیمه است و ۲ هزار قلم آن در لیست بیمه نیست. ۷ میلیون نفر داریم که در لیست بیمه شدگان نیستند . چنانچه ارز مربوطه حذف شود، این افراد در تهیه دارو با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. از این رو قبل از حذف ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی باید عواقب و جوانب مساله را مورد بررسی دقیق داد و برای آن راه حل پیدا کرد تا دولت نیز بتواند آن را اجرایی کند. 

لاهوتی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت ارز روانی است، اظهار کرد: در مقطعی قیمت ارز تا ۱۸ هزار تومان رسید اما دوباره بالا رفت؛ هدف دولت این است که ارز قیمت واقعی خودش را پیدا کند و همان طور که گفت قیمت ارز ۱۴ الی ۱۵ بیشتر نیست اما  مجلس آن را ۱۷ هزار و پانصد تومان دیده است و این معنایش آن است که در بازار باید بالای ۲۰ تومان باشد که باید  فضای روانی که به وجود می‌آید را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی منبع رانت و فساد شده است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی دیگر این فسادها نیست، آیا واقعا این گونه است،گفت: دولت به یک نفر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داده است و آن فرد تخلف کنند هیچ کسی هم نمی گوید با فردی که متخلف است نباید برخورد کرد اما این را در نظر داشته باشد معمولا دو نرخی بودن قیمت ارز  فساد می آورد حال این قیمت هم بالاتر برود، چه می‌شود؟

لاهوتی با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز باید در نظر گرفته شود گفت: ارز تک نرخی در شرایط تثبیت ارزی بسیار خوب و اگر شرایط عادلانه باشد ۲ نرخی کردن معنی ندارد اما در این شرایط که تنها ۵ قلم ارز نیمایی وجود دارد چنین اقداماتی باید راههای مدیریتش را هم بیان کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز