خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییری در رفتار کره جنوبی برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده کشورمان مشاهده نمی‌شود/ سیاست ایران با دیگر کشورها باید بر اساس اقتصاد در هم تنیده باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۷۴۶

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و برخورد سیاستمداران این کشور با مسئله و همچنین عصبانیت بانک مرکزی ایران، به تشریح چگونگی روابط دو کشور و نیز چگونگی برخورد با کشورها، پرداخت و تصریح کرد که باید با کشورها بر اساس اشتراکات اقتصادی ارتباط برقرار کنیم.

رامین ‌مهمانپرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بدهی کشور کره و تغییر رویکرد این کشور برای رایزنی و پرداخت بدهی‌هایش به ایران با بیان اینکه تغییری یا احساس ویژه‌ای در رفتار مقامات کره‌ای مشاهده نمی‌کنیم، اظهار داشت: سفر معاون و قائم مقام وزیر امور خارجه کره به ایران نیز در روابط همه کشورها مرسوم است و سطح، آن قدر بالا نیست که تصور کنیم اتفاق ویژه افتاده است. معاون اول وزیر خارجه همواره برای رایزنی به کشورهای دیگر سفر می‌کند.

وی با اشاره به سخنان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی پس از حضور معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی مبنی بر اینکه هیچ پاسخ قابل قبولی از سمت کره دریافت نکرد‌ه‌اند، گفت: اینکه کره‌ای‌ها پیشنهاد ارسال آمبولانس یا کیت‌های آزمایشگاهی در حد ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار می‌دهند، با توجه به صحبت آقای همتی اصلا قابل قبول نیست. آقای همتی کلماتی را به کار بردند که نشان دهنده عصبانیت بانک مرکزی ایران از طرف کره‌ای است. 

این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل  افزود: فکر نمی‌کنم این سفر دستاورد آنچنانی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره داشته باشد اما اینکه چرا کشور کره این اقدام را انجام می‌دهد و چرا اینقدر از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کند را باید در وابستگی این کشورها به قدرت‌های بزرگ و آمریکایی‌ها جست‌وجو کرد. همچنان نیروهای آمریکایی در این کشورها حضور دارند و به نظر می‌آید کشورهایی مثل کره حفظ وضع موجودشان را در تبعیت از سیاست‌های آمریکا و از قدرت آنها دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: شاید این مسئله تجربه‌ای برای برخی از مسئولین  چه در دولت و چه در بخش سیاست خارجی شود که برای داشتن یک رابطه دو جانبه پایدار و مستمر حتماً باید شیوه‌های خودمان را تغییر دهیم. کشورهایی که سعی می‌کنند روابط سیاسی پایداری داشته باشند این روابط را با یک روابط اقتصادی در هم تنیده گره می‌زند. 

مهمانپرست تصریح کرد: اگر ما به جای اینکه کالاهای مختلف کره‌ای را برای سالیان طولانی برای ایران خریداری کنیم، سعی می‌کردیم به نوعی سرمایه گذاری مشترک دو طرفه داشته باشیم، هر لحظه که کشوری مثل کره جنوبی سعی می‌کرد به دلیل مسائل سیاسی و تغییراتی که در دولت آمریکا اتفاق می‌افتد، این گونه بداخلاقی‌ها را در روابط خودش با ما داشته باشد و بخواهد پول های ایران را بلوکه کند با احساس در خطر افتادن منافع‌، سرمایه‌ها و سرمایه گذاری مشترکی که در ایران دارد رو برو شده و هیچگاه این اقدامات  را انجام نمی‌داد و چنین جسارتی در رفتارش به وجود نمی‌آمد. 

وی در پایان افزود: باید ‌در روابط با سایر کشورها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که روابط اقتصادی دو طرفه به طوریکه منافع دو طرف را تامین کند، اساس روابط سیاسی و تضمینی برای آینده روابط بین دو کشور باشد.

 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز