خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه یوسی‌ال‌اِی در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام به ثبات در بازار انرژی کمک می‌کرد/ ایران بدون پذیرش شروطش به تعهدات قبلی بازنمی‌گردد/ کرونا سیاست‌های جهانی را به هم ریخت

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۴۸۲

استاد علوم سیاسیدانشگاه یو اس ال ای تاکید کرد: بازگشت به برجام برای بایدن به آسانی نخواهد بود؛ چراکه ایران بدون پذیرش شروطش به تعهدات قبلی بازنمی‌گردد.

ریچارد اندرسون، (Richard D. Anderson) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها میان ایران و کرونا و روزهای پیش رو در دوران بایدن  مطرح کرد.

برجام توافق خوبی بود

برجام به ثبات در بازار انرژی کمک می‌کرد

ریچارد اندرسون در ابتدا با حمایت از برجام گفت: برجام توافق خوبی بود. برجام دسترسی به سلاح اتمی را محدود می‌کرد و سیاست‌های اسرائیل را به حاشیه می‌برد و به ثبات در بازار انرژی کمک می‌کرد و احتمالا ادامه آن باعث بهبود عملکرد اقتصاد می‌شد و شاید حتی به پیروزی ترامپ در انتخابات منجر می‌شد.

بازگشت بایدن به برجام آسان نیست

ایران بدون پذیرش شروطش به تعهدات قبلی بازنمی‌گردد

وی در ادامه در مورد احتمال بازگشت بایدن به برجام گفت: من فکر می‌کنم این اتفاق ساده نیست که بایدن به برجام بازگردد، تصور نمی‌کنم ایران بدون این که بسیاری از شروطش پذیرفته شود به تعهدات قبلی بازگردد.

اندرسون یادآور شد: در مورد  رسیدن به توافق جدید هم من تردید دارم چراکه بایدن خواهان توافقنامه بهتری است و ایران بر توافق قبلی اصرار خواهد داشت.

اروپا به آمریکا نیاز دارد

وی در مورد بدعهدی‌های اروپایی‌ها نسبت به ایران گفت: اروپایی‌ها به رهبری آمریکا احتیاج دارند و ممکن است در صورت بی‌توجهی به این کشور، دسترسی به بازار آمریکا از دست بدهند و با مجازات‌های واشنگتن مواجه شوند.

ایران کشوری مستقل است

استاد دانشگاه یو‌اس ال ای هم چنین به کاهش تعهدات ایران در برجام اشاره کرد و گفت: ایران کشوری مستقل است که مسئول تصمیمات خود است و حق دارد تصمیم‌های خود را با استقلال اتخاذ کند.

فشار حداکثری برای تغییر رفتار ایران موفق نبود

این استاد دانشگاه با رد فشار حداکثری گفت: سیاست فشار برای تغییر رفتار ایران ناموفق بود اما ترامپ توانست با این فشار خود را متحد و متعهد به اسرائیل نشان دهد.

کرونا سیاست‌های جهانی را به هم ریخت

همه‌گیری منجر به شکست دونالد ترامپ شد

اندرسون در پایان در مورد مهم‌ترین اتفاق دنیا در سالی که گذشت گفت: کرونا سیاست‌های جهانی را به هم ریخت، بسیاری از مردم جهان را بیمار  کرد، منجر به شکست دونالد ترامپ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز