خبرگزاری کار ایران

یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ به مردم باید در صحن مجلس بررسی شود/ حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی نباید یک شبه صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۴۶۲

یک عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: این که گفته می‌شود مابه‌التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی تا ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به صورت یارانه به مردم داده می‌شود نیازمند بررسی در صحن مجلس و رأی همه نمایندگان است.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این که کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه‌التفاوت ناشی از محاسبه ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی تا ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده را بهصورت یارانه میان مردم توزیع کند، گفت: این موضوع به تبصره ۱۴ باز می‌گردد و به دلیل آنکه در حال حاضر این تبصره در کمیسیون تلفیق رسماً بررسی نشده است مطرح شدن چنین مسئله‌ای غیررسمی است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق مقدمه بررسی بودجه در داخل صحن است. طبق قانون دولت بودجه را تقدیم مجلس می‌کند و تصویب‌اش به جهت تامین منافع مردم با نمایندگان مجلس است.

وی با بیان این که در مجلس «نماینده‌تر» نداریم و نظر همه نمایندگان محترم بوده و باید در مورد بودجه در نظر گرفته شود، اظهار داشت: خط قرمز ما در مجلس جلوگیری از گرانی است. متاسفانه امروز مشاهده می کنیم لحظه به لحظه اقلام اساسی مردم با نظارت نامناسب و عدم حمایت از تولید کننده در حال افزایش است.

نماینده مردم اهواز و باوی با اشاره به این که در تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ایرادات و اشکالاتی وجود دارد گفت: معتقدم حذف ارز  ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا ارز ترجیحی باید با کار کارشناسی صورت گیرد. این ارز ناکارآمده بوده اما حذف به یکباره آن هم محل اشکال است. 

وی ادامه داد : طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی اختصاص داده شد. در سال‌های ۹۸ تا ۹۹ هم حدود ۴۵ هزار میلیارد تخصیص دادند و برای امسال هم حدود ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهادهای دامی، کنجاله، سویا و داروها داده شده که سفره مردم کوچک و اقلام گران نشود.

یوسفی تاکید کرد:عملا ارز ترجیحی به دست تولید کننده نمی‌رسد و در بازار سیاه به دلیل سو مدیریت و رانتی که به وجود آمده در  دست دلالان و افراد خاص است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس ایجاد بازار سیاه و دلالی را از اشکالات ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دانست و گفت: حذف یکباره این ارز می تواند تبعاتی در پی داشته باشد از این رو باید حواسمان باشد که در مسابقه بین افزایش حقوق و تورم؛ تورم همیشه پیروز است. 

وی ادامه داد:در حال حاضر بحثی که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح است و هنوز هم به قطعیت نرسیده و نمایندگان باید در مورد آن در صحن تصمیم بگیرند این است که مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را که حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان می شود را به مردم بازگردانیم.

نماینده مردم اهواز و باوی اضافه کرد: نظر شخصی من این است که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ باید با یک شیب ملایم صورت گیرد چرا که ما یارانه را باید به صورت هدفمند به اقشاری دهیم که در حال حاضر آسیب پذیر و محروم‌اند و متاسفانه سفره شان کوچک شده است. از همین رو باید یک ظرافتی داشت یعنی یک شبه نباید تصمیم گرفت و باید تمامی جوانب از نظر کارشناسی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بدنه کارشناسی در دولت، اساتید دانشگاهی و با یک عقل جمعی سنجیده شود تا افزایش تورمی صورت نگیرد.

یوسفی بر لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی‌ تاکید کرد و گفت: اگر یک برنامه منسجم به صورت مرحلهای انجام نشود ممکن است باعث افزایش تورم شود. متاسفانه دولت نشان داده در اجرای سیاستهای اقتصادی بسیار ضعیف است و امروز هم گرانی‌ها در سطح جامعه نگران کننده است بنابراین باید در حوزه اجرا با برنامه کارشناسی حرکت کنیم.

این عضو کمیسیون تلفیق در پایان تاکید کرد: خط قرمز ما گرانی است و اگر مشاهده کنیم تصمیمی ممکن است بر معیشت مردم تاثیر بگذارد، قطعا مخالفت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز