خبرگزاری کار ایران

شهریاری در گفت‌وگو با ایلنا:

«شارلاتانیزم» در طب سنتی نگران کننده است/ در خصوص غربالگری زنان باردار، کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم می‌گیرد/ تصمیم‌گیر نهایی سیاست‌های جمعیتی، شورای نگهبان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۳۳۴

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: موضوع عدم اجبار برای غربالگری زنان باردار از جمله سیاست‌های جمعیتی کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی است و شورای نگهبان در این خصوص تصمیم می‌گیرند.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش اینکه به برخی اظهارها در خصوص جایگزینی طب سنتی برای طب نوین که بعضی از آن‌ها به نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت داده می‌شود، گفت: هیچکدام از این اظهارنظرهایی که به نمایندگان در خصوص طب سنتی نسبت می‌دهند صحت ندارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که  طب سنتی از جمله سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هستند و در قوانین برنامه جایگاه خودش را دارد، تاکید کرد: طب سنتی مقابل طب نوین نیست، طب نوین هم مقابل طب سنتی جبهه نگرفته است اما آن چیزی که ما را در مسئله طب‌سنتی نگران می‌کند شارلاتانیزم است.

وی خاطرنشان کرد: طب سنتی جایگاه خودش را دارد و این‌که گفته می‌شود در کمیسیون بهداشت و درمان  چیزی با این مضمون که طب سنتی جایگزین طب نوین شود تصویب شده است، صحت ندارد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی دیگر معنی برای اینکه گفته می‌شود مسئله غربالگری زنان باردار در مجلس از حالت اجبار درآمده و خانواده‌ها دیگر اجباری به انجام چنین آزمایشی را ندارند، گفت: طبق قانون اساسی مجلس می‌تواند اختیارش را در خصوص طرح‌ها و لوایح در موارد این چنینی  به یک کمیسیون مشترکی به نام کمیسیون اصل ۸۵ قانون  در رابطه با تعالی جمعیت واگذار کند، در حال حاضر ۲۴ نفر عضو این کمیسیون هستند که تنها چهار نفر از اعضای کمیسیون و بهداشت و درمان در آن عضویت دارند.

 وی ادامه داد: در کمیسیون اصل ۸۵ درباره غربالگری‌ها صحبت شده اما قطعاً تصویب نشده است چرا که برای تصویب شدن باید به شورای نگهبان برود و اگر این شورا آن را تصویب کرد قانون می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گفته شده غربالگری اجباری نباشد ولی اگر خانواده و یا پزشک تصمیم بگیرند غربالگری باید انجام شود، حتما باید صورت پذیرد؛ بنابراین تصمیمی مبنی بر دفع یکباره این آزمایش گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی مطرح شده، ربطی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ندارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه وجود آزمایش‌هایی مانند غربالگری از تولد نوزاد ناسالم جلوگیری می‌کند، گفت: ما  در مجلس سقط جنین قانونی و  غربالگری را تصویب کردیم؛ یک عده معتقدند نباید به اجبار باشد و این موضوع را را در کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی مطرح کردند که این به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ربطی ندارد.

وی با تاکید بر این که عدم اجبار برای غربالگری نوزادان در کمیسیون بهداشت و درمات تصویب نمی‌شود و ارتباطی هم با این کمیسیون ندارد، اظهار داشت: کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی رای‌گیری درباره غربالگری انجام می‌دهد؛ اگر دو - سوم  اعضا در جلسه حضور داشته باشند و با اکثریت آرا هم تصویب شود باید به شورای نگهبان برود آن زمان این شورا درباره این مسئله تصمیم می‌گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز