خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

امروز حفظ حیات خودمان و دیگران برای ما واجب است/ مراسم۲۲بهمن به صورت نمادین، خودرویی و موتوری برگزار می‌شود/ مراسم‌های مذهبی و فرهنگی به شرط رعایت صددرصدی پروتکل‌ها برگزار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۲۴۹

رئیس‌جمهور گفت: روح پیامبر(ص) زمانی شاد است که ما به وظیفه عقلی، شرعی و واجب خود به خوبی عمل کنیم. امروز حفظ حیات خودمان و دیگران برای ما واجب است؛ نباید بگذاریم جان خودمان و دیگری به خطر بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: شهادت حضرت صدیقه کبری(س) که امشب شب شهادت آن حضرت هست را خدمت مردم ایران و عشاق خاندان رسالت تسلیت عرض می‌کنم. وجود فاطمه زهرا(س) و همچنین مولا امیرالمومنین(ع) دو معجزه انسانی پیامبر اسلام بود که اگر بگوییم پیامبر معجزه‌ای نداشت که البته ایشان این همه معجزه داشت که اگر نداشت جز تربیت دو نفر، برای رسالت پیامبر و عظمت و اتصال وی به آسمان کافی بود.

وی ادامه داد: البته ایشان شاگردان فراوانی تربیت کرد اما این دو وجود عزیز جزو معجرات بزرگ پیامبر عظیم‌الشان(ص) است و فاطمه اطهر همان کسی است که فرزندانی را همچون امام حسن مجتبی(ع) و حضرت اباعبدالله حسین(ع) که باعث نجات دین از انحراف شد و آن شیرزن کربلا و حضرت ام کلثوم که بیانگر حادثه کربلا هستند را تربیت کرد. 

وی افزود: من امیدوارم در این ایام که احترام حضرت صدیقه کبری(ع) برای ما سنت است؛ امسال همه ما موظف هستیم یک واجب بزرگ را رعایت کنیم و آن مراعات پروتکل‌ها است و بدانیم روح پیامبر زمانی شاد است که ما به وظیفه عقلی و شرعی و واجب خود به خوبی عمل کنیم. امروز حفظ حیات خودمان و دیگران برای ما واجب است. نباید بگذاریم جان خودمان و دیگری به خطر بیفتد. 

رئیس جمهور با بیان این که در یک شیب متناسبی از  کاهش ابتلا به کرونا  و مرگ و میر هستیم، گفت: کادر درمان و مسئولان  کار بزرگی را انجام دادند و از همه مهمتر این خود مردم بودند که کار بسیار بزرگتری انجام دادند.  امروز اگر  بخشی از کشور وضعیت آبی، بخشی دیگر  زرد وضعیت دارد و شرایط نسبتا متناسبی وجود دارد به معنای آن نیست که پروتکل‌ها رعایت نشود و ساده انگاری شود بلکه مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

روحانی ادامه داد: مسئله دیگری که در این روزها مطرح است بحث بازگشایی‌ها است؛ چرا که بازگشایی ها در زمانی مفید است که پروتکل‌ها رعایت شود؛ اگر رعایت ها کم شود و فکر کنیم این بیماری ضعیف شده است باز هم شاهد افزایش بیماری خواهیم بود زیرا این بیماری در طول ۱۱ ماه فزار و نشیب داشت و مشاهده کردیم هرجا مردم همه چیز را مراعات کردند ما توانستیم بیماری را کنترل کنیم و هرجا دچار تردید شدیم دچار مشکلاتی شدیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی در خصوص مشاغل و کسب و کارها است که نشان می‌دهد آنان رعایت می‌کنند چرا که اگر اجرا نشود با آن ها برخورد شدید صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به دور کاری کارمندان گفت: هرجا که لازم بود گفتیم ادارات به صورت دورکاری و با حضور یک سوم و یا ۵۰ درصد به فعالیت خود ادامه دهند. در مسئله آموزشی هم گرچه به آموزش لطماتی وارد شده است اما به خاطر پروتکل ، آموزش حضوری تقریبا به حالت تعطیلی است و حضور مجدد بستگی به شرایط رعایت پروتکل‌ها دارد. 

روحانی با اشاره به برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی گفت: بحث مهم دیگری که مطرح می شود  مسائل فرهنگی و مذهبی است که گاهی باز و گاهی بسته شدند، مثلا گاهی گفتیم نماز جمعه با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و گاهی گفتیم برگزار نشود؛ این جایی است که در لبه قرار داریم و باید در این زمینه مراعات کنیم.

وی تاکید کرد: مراسم های مذهبی و فرهنگی می‌توانند برگزار شوند اما به شرط آن که صد در صد پرتکل‌ها رعایت شود. برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی جز موارد حاشیه‌دار است و در مورد این که همه موارد، اصول و ضوابط مراعات نشود اظهار نگرانی شده است. 

وی ادامه داد: همچنین مساله تردد درون‌شهری و برون‌شهری و حضور در دورهمی‌های خانوادگی مسئله‌ای است که مطرح می‌شود و باید خیلی مراقبت کنیم که از این لبه مرز به پرتگاه نیفتیم. 

وی با بیان این که وزیر بهداشت از شیوع موج چهارم کرونا به دلیل این که  پروتکل‌ها رعایت نشود  اظهار نگرانی کرده است، گفت: نگرانی وجود دارد؛ این رزوها، روزهای عزا است؛ آخر هم که روزهای میلاد حضرت زهرا و بعد شعبان و ایام شادی است که مراسمات شادی برگزار می شود و نگرانی‌ها برای شیوع به موج چهارم به حق است.

وی ادامه داد: آنچه جوان در آیینه می بیند پیر در خشت خام می‌بیند؛ ترددات و مسافرت‌ها زیاد شده است و امروز مسئولان دو هفته بعد که هجوم به بیمارستان ها زیاد می شود و بعد ورود به آرامستان ها زیاد می‌شود را می‌بینند و این اظهار نگرانی به حق است.

روحانی گفت:  سه دلیل اصلی برای این نگرانی وجود دارد؛  یکی نگرانی این ویروس متاسیون‌یافته است که یا از خارج می‌آید یا در خود کشور این اتفاق می‌افتد و ما می‌بینیم که در اروپا چه خبر است و البته که برای آنان هم متأسفیم. پس ما یک نگرانی از ویروس متاسیون یافته داریم و اینکه ممکن است ما را هم به خود گرفتار کند. دلیل دوم سرمای هواست که منجر به فاصله‌گیری کمتر می‌شود و دلیل سوم اینکه هوا در زمستان راکد است و کمتر جابجا می‌شود که این موضوع هم نگران‌کننده است.

روحانی با اشاره به وارونگی هوا در زمستان اظهار داشت: در شرایطی که با وجود آلودگی هوا، باد و بارش باران نیست وارونگی اتفاق می‌افتد و هوا نامساعد می‌شود که همه باید مراعات کنند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور افزود: از مراکز دینی و مذهبی توقع می‌رود بیشتر از دیگران مراقب کنند. همچنین در مراکز تفریحی هم مردم بیشتر مراقبت کنند چرا که این مسئله می تواند برای ما مشکل درست کند. مراسم ۲۲ بهمن را پیش رو داریم، به صورت خاصی برگزار خواهد شد به صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار می‌شود که مصوبه‌آن نیز ابلاغ خواهد شد و انشا الله به دقت اجرا می‌شود.  

رئیس جمهور با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا باید در چند مرحله و با اولویت بندی کادر درمان و اقشار آسیب پذیرتر انجام گیرد، گفت: تلاش داریم اولین مورد واکسیناسیون در زمستان امسال انجام شود، در سال ۱۴۰۰ نیز واکسن دیگری خریداری کرده‌ایم که از اواخر امسال و سال آینده به دست ما می‌رسد. همچنین با کمک یک کشور دیگر واکسن مشترکی به اسم «پاستور» داریم که در حال نهایی شدن است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در بهار سال آینده به دست ما خواهد رسید.

وی یادآور شد: چند واکسن داخلی دیگر هم داریم که برای دومورد آن مجوز تست بالینی صادر شده است و امیدواریم در مراحل مختلف و در زمستان واکسن مورد نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد.

رئیس دولت تصریح کرد: باز مانند هفته‌های گذشته تاکید می‌کنم حتی اگر واکسن در اختیار باشد و واکسیناسیون  انجام بگیرد ما همچنان باید برای یک برهه زمانی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم چون هنوز اثر واکسن‌ها هنوز معلوم نیست و باید آثارش روشن شود. امیدوارم به کمک یکدیگر بتوانیم از این موضوع به خوبی عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز