خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین افتتاح طرح‌های ملی در مناطق آزاد تجاری:

سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نشان می‌دهد تروریسم اقتصادی شکست خورده است/ نمایندگان در لایحه بودجه امتیازات مناطق آزاد را کاهش ندهند/ دست به دست یکدیگر دهیم تا مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۵۸۴

رئیس‌جمهور گفت: مناطق آزاد برای ما اهمیت ویژه دارد و مبنا بر این بود این مناطق سرمایه و تکنولوژی جلب کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در آئین افتتاح ۶۱ طرح در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، قم، آذربایجان شرقی و مرکزی گفت: بسیار خوشحالیم در چهل و یکمین پنجشنبه شاهد افتتاح های مهم در مناطق آزاد و ویژه بودیم که ۹ هزار و پانصد میلیار تومان ارزش دارد و باعث ۳ هزار و ۲۰۰ اشتغال می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مناطق آزاد برای ما اهمیت ویژه دارد و مبنای بر این بود این مناطق با جاذبه، سرمایه و تکنولوژی جلب کند. بنا بود با معافیت های مالیاتی  این مناطق به اقتصاد کمک کند و در مناطق مرزی هستند تا یک حلقه ارتباطی بین کشور و دنیا باشد.

روحانی گفت: از آغاز دولت یازدهم تاکید من این بود که مناطق آزاد نباید منطقه واردات باشد و مردم از آنجا جنس خریداری کنند، مقصود این نبود. پیش از این، مناطق آزاد به جای این ‌که منطقه صادرات باشد بیشتر وارد کننده بود که این مد نظر ما نبود و این مدت طبق آمار ما حدود ۱۳۸ میلیارد دلار بوده و واردات ما ۴۷ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: سامانه نشان می‌دهد کارها در حال انجام است؛ دولت الکترونیک توانسته مشکل مردم را که در گذشته برای گرفتن مجوز این اتاق و آن می‌رفتند حل کند‌. مردم امروز از طریق سایت سرمایه گذاری خود را انجام می دهند . امروز در طی ۳۰ روز افراد سرمایه‌ گذاری خودشان را انجام می‌دهند،  که در پایان دولت دوازدهم باید به ۲۰ روز برسد. از سوی دیگر سامانه و سایت جلوی رانت و فساد را می گیرد.

وی تاکید کرد: مسیر نشان می دهد از سال ۹۷ روند ما توسعه بوده است و سرمایه گذاری خارجی تا امروز ۵۶ درصد شده است و این نشان می‌دهد تروریسم اقتصادی شکست خورده است. سرمایه گذاری داخلی هم ۵۸ درصد بیشتر شده است و در این شرایط تحریمی بسیار خوب است.

روحانی با بیان اینکه ما در مناطق آزاد تنها نیستیم، اظهار کرد: ما در حال رقابت با کشورهای منطقه هستیم و روز به روز باید امتیازات معقول و معافیت‌ها را در مناطق آزاد بیشتر کنیم تا زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم که در لایحه بودجه نسبت به مناطق آزاد توجه داشته باشند و امتیازات مناطق آزاد را کاهش ندهند چون این به نفع ما نیست و موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری به جای ایران در کشورهای همسایه صورت بگیرد.

رییس دولت گفت: همچنین امتیازاتی که ما در مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری از قبل به مردم قول دادیم را نمی‌‌توانیم تغییر دهیم. آنچه دولت و نظام به مردم قول داده است را در بودجه نمی‌توانیم تغییر دهیم به عنوان مثال ما در پتروشیمی به مردم قول دادیم و گفتیم با این نرخ و برنامه به شما امکانات می‌دهیم؛ بنابراین من خواهش می‌کنم نمایندگان مجلس در لایحه بودجه توجه داشته باشند که این قانون یک ساله است و ما نسبت به اقتصاد باید بلندمدت‌تر فکر کنیم و به وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم عمل کنیم.

وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه ما در مجلس و دولت دست به دست یکدیگر دهیم تا مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه کنیم تا بتوانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. اگر مناطق آزاد ما رونق داشته باشد، روابط ما با همسایگان و دنیای خارج روابط بهتری می‌شود. 

روحانی بیان کرد: غیر از بحث تولید، انبارداری و صادرات، در اکثر مناطق آزاد ما جاذبه‌های گردشگری وجود دارد و این مسأله گردشگری بسیار مهم است و موجب نشاط و تولید اشتغال می‌شود بنابراین از مناطق آزاد و مسئولان تشکر می‌کنم که در این هفت سال تحول بزرگی رخ داده است و امروز ۶۱ طرح مهم را افتتاح کردیم.ان‌شاالله تا پایان دولت نیز‌ طرح‌های دیگر را افتتاح خواهیم کرد. امیدوارم در مناطق آزاد عملکردی داشته باشیم تا صادرات و جذب گردشگر بیشتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز