خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتا در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران می‌تواند نیازهای روزمره مردمش را تولید کند/ فروپاشی اقتصادی برای ایران هرگز رخ نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۳۰۵

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه‌سوتا تاکید کرد: بازگشت به برجام آسان نیست و بایدن نمی‌تواند با فشار دادن یک دکمه برجام را به حالت اولیه برگرداند اما آمریکا در دوره بایدن می‌خواهد یک بار دیگر شریک بین‌المللی قابل اعتمادی باشد.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

برجام توافقی چند ملیتی بود

ویلیام بیمن در ابتدا گفت: رئیس‌جمهور منتخب بایدن بسیار سخت روی برجام کار کرده است ؛برجام نه تنها برای روابط ایالات متحده و ایران مهم بود بلکه یک توافق‌نامه چند ملیتی بود و از این رو برای روابط ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین نیز بسیار مهم بود.

ترامپ همکاری آمریکا با جامعه جهانی را نابود کرد

آمریکا در دوره بایدن می‌خواهد یک بار دیگر شریک بین‌المللی قابل اعتمادی باشد 

وی خاطرنشان کرد: ترامپ همکاری ایالات متحده با جامعه جهانی را عملا نابود کرده است. بازگشت به برجام به این معنی است که ایالات متحده می‌خواهد بار دیگر یک شریک بین‌المللی قابل اعتماد باشد.

برجام عامل اصلی تأمین ثبات در خاورمیانه بود

استاد دانشگاه میگه سوتا خاطرنشان کرد: بایدن همچنین معتقد است که برجام عامل اصلی تأمین ثبات در خاورمیانه بوده است.

بازگشت به برجام آسان نیست

بایدن نمی‌تواند با فشار دادن یک دکمه برجام را به حالت اولیه برگرداند

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به برجام ساده نخواهد بود، گفت: دلیل دشواری این کار این است که چند سال از توافق اصلی می‌گذرد و شرایط بین‌المللی تغییر کرده است. بایدن نمی‌تواند فقط یک دکمه را فشار دهد و برجام  را به حالت اولیه برگرداند.

بیمن گفت: بایدن باید با ایران و همچنین با شرکای دیگر مذاکره کند. در صورت بازیابی برجام، ایران نیز باید همکاری کند. این به معنای بازگشت به سطح توافق شده قبلی غنی‌سازی اورانیوم و شرایط قبلی بازرسی‌ها است. بایدن ممکن است از توافق اولیه فراتر رفته و بخواهد امتیازاتی کسب کند اما احتمالا در این زمینه موفق نباشد، با این حال برای بازیابی برجام قطعاً باید در مورد برخی اختلاف‌ها بحث شود.

ایران و آمریکا باید در دوره بایدن برای مذاکره و همکاری توافق کنند

این استاد دانشگاه افزود: من معتقدم که امکان دستیابی به توافق جدید وجود دارد‌، اما هر دو کشور ایران و ایالات متحده باید برای مذاکره و همکاری توافق کنند. شرکای دیگر برجام ممکن است نقش میانجی مهمی داشته باشند و انتظار دارند در این ماجرا مشارکت داشته باشند.

طراحی سیستم معامله بدون دلار اروپا و روسیه ناموفق بود

وی در مورد بدعهدی اروپایی‌ها در برجام گفت: آنها نمی‌توانند به دلیل سیستم اقتصادی جهان که تقریباً همه معاملات مالی بین‌المللی به دلار آمریکا وابسته است، خیلی مستقل عمل کنند. وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد که هرگونه معامله با ایران نمی‌تواند از دلار آمریکا یا نهادهای مالی ایالات متحده برای انتقال وجوه استفاده کند یا افرادی که در این معاملات شرکت می‌کنند نیز توسط ایالات متحده تحریم می‌شوند. برای همین هم اروپایی‌ها از انجام هر کاری در این زمینه می‌ترسیدند. آنها سعی کردند یک سیستم انتقال غیر دلار جداگانه راه‌اندازی کنند‌، اما بی‌نتیجه بود. روسیه نیز تلاش کرد اما ناموفق بود.

ترامپ دلیل انحراف ایران از محدودیت‌های برجام بود

بیمن در ادامه به کاهش تعهدات ایران اشاره کرد و گفت: ترامپ سعی کرد "حداکثر فشار" را در قالب تحریم‌های اقتصادی بر ایران وارد کند تا ایران را مجبور به مذاکره با دولت خود کند. در این میان تنها استراتژی غیرنظامی ایران برای مقاومت افزایش غنی‌سازی اورانیوم بود. بنابراین ایران این اقدام را در واکنش به اقدامات ترامپ انجام داد و این کاملا قابل درک بود. درنتیجه ترامپ دلیل انحراف ایران از محدودیت‌های برجام بود.

ایران می‌تواند با اقتصاد قوی خود نیازهای روزمره مردمش را تولید کند

 فروپاشی اقتصادی برای ایران هرگز رخ نمی‌دهد

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد عدم موفقیت سیاست فشار حداکثری گفت: ایران تسلیم نشد و اگرچه اقتصاد ایران در نتیجه تحریم‌ها آسیب دیده است، اما به هیچ وجه زیر بار زور نرفته است. ایران دارای یک اقتصاد داخلی بسیار قوی است. این کشور کاملاً قادر است هر آنچه را که برای زندگی روزمره لازم است، تولید کند. بنابراین فروپاشی اقتصاد برای ایران هرگز رخ نمی‌دهد.

کرونا و بحران جهانی آب و هوا مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته بود

ویلیام بیمن در مورد مهم‌ترین اتفاق در سالی که گذشت، گفت: من فکر می‌کنم اکثر مردم موافقت می‌کنند که بیماری همه‌گیر کرونا و به دنبال آن بحران آب و هوای جهانی مهمترین رویدادها است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و گسترش مداوم نفوذ چین در جهان در رده‌های بعد قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز