خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در برنامه «یه روز تازه»:

برجام را برای لغو تحریم‌ها امضا کردیم/در بازداشت ملوانان، آمریکایی‌ها آچمز شدند/ معترضین آمریکایی وارد معبد دموکراسی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۱۱۰

سفیر سابق ایران در ایتالیا، گفت: ما اساساً برجام را برای لغو تحریم‌ها امضا کردیم. مجلس هم با عنوان لغو تحریم‌ها مصوبه ارائه داده است. خروج ترامپ مشکل ما نیست و خوشان باید راه‌حلی پیدا کنند. بایدن با ترامپ در حوزه سیاست خارجی و استراتژی‌های امنیت ملی تفاوت ندارند.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با اشاره به رویداد ۲۲ دی سال ۱۳۹۴ که منجر به دستگیری ملوان‌های آمریکایی شد، گفت: نوعی تغییر در توازن قدرت بود. این تغییر در توازن قدرت، به نفع ما و به ضرر امریکا شد. در نهایت هم این رفتار خودش را در حوزه بازدارندگی نشان داد. توازن قدرت به این معنا است که در نگاه به حوزه روابط بین‌الملل،حوزه منطقه‌ای و معادلات امنیتی شاهد نظمی به نفع قدرت مسلط باشیم. آمریکایی‌ها برای حفظ این قدرت از ظرفیت بازدارندگی استفاده می‌کنند. از ظرفیت‌های متفاوت در حوزه سخت و نرم مثل رسانه، تبلیغات، هالیوود و ... استفاده می‌کنند تا در ذهنشان از طرف‌های موردنظر خودشان تصویری از واکنش احتمالی در قبال هر نوع کنش داشته باشند. 

وی افزود: زمانی که ایران برخورد بایسته و قانونی خود را به امریکا نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها آچمز شدند و با خود گفتند اگر واکنش بعدی ایران سنگین‌تر باشد، هیمنه ما در منطقه فرو می‌ریزد. در نتیجه بازدارندگی به نفع ایران و به ضرر آمریکایی‌ها شد. برای طرف آمریکایی بازدارندگی ایجاد می‌شود تا پایشان را در آب‌های ایران نگذارد. برادر جرج بوش در تفسیر واقعه سال ۱۳۹۴ گفت؛ دشمنان ما از ما نمی‌هراسند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در ادامه گفت: هفته گذشته معترضین وارد معبد دموکراسی شدند. شارل میشل رئیس شورای اروپا از واژه معبد دموکراسی استفاده کرد. این معبد دموکراسی فروریخت. ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است که در شرایط پسا امریکا وارد شده‌اند. در این شرایط احترام سابق را نداریم. اراده ما کارآمد نیست و از ما پیروی نمی‌کنند. کشورها از ما نمی‌هراسند. 

ظهره وند خاطرنشان کرد: هیمنه امریکا نه تنها برای سایر کشورها بلکه برای مردم خودش هم ریخته است. بدون قدرت بازدارندگی هر روز باید جنگید. هر روز باید هزینه های سنگین داد. عراق، ژاپن و افغانستان را بعد از تسلیم به صورت کامل می‌کوبد و قدرت بازدارندگی برای خودش ایجاد می‌کند اما در حال حاضر همه دستاوردهایش به هم ریخته است. 

وی افزود: اگر به بحث هسته‌ای در چهارچوب توازن قدرت نگاه کنیم، باز معادلات منطقه‌ای امریکا بر هم می‌خورد. در دورانی اگر کشوری در بحث هسته‌ای دست بالا می‌برد، سرانجامش ناکازاکی می‌شد. ایران به جایگاهی رسید که امکان ارائه پاسخ در برابر تهدید را داشت. در حال حاضر ما چکی به اسم برجام را در دست داریم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: نباید چک را پاره کنیم. اگر روزی بر سر میز نشستیم و طرف مطالبه جدید مطرح کرد، به آن‌ها می‌گوییم اول چک موجود را وصول کنید، بعد چک جدید طلب کند. برای طلب جدید هم در صورتی چک را می‌پذیرم که به نتیجه برسیم. مصوبه مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا است. در چهارچوب برجام گام به عقب بر می‌داریم. مطالبات رهبری را پیگیری می‌کنیم. 

ظهره وند اظهار داشت: امضای کری معتبر نبود و از بقیه بدتر شد. این خطای استراتژیک را با بازگشت به نقطه اجرایی برجام جبران می‌کنیم. ما در چهارچوب آژانس همکاری‌هایمان را ادامه دادیم. در صورتی که مطالبات ما انجام شود، پای امضایمان هستیم. خسارت‌های اوباما و ترامپ هم باید جبران شود. بعد از جبران تصمیمی با ما است که در آینده چه برنامه‌ای داریم. در مرحله بعد باید هوشیاری بیشتری داشته باشیم. یکی از قدرت‌های جدید قدرت در بخش علمی است. 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان گفت: ما اساساً برجام را برای لغو تحریم‌ها امضا کردیم. مجلس هم با عنوان لغو تحریم‌ها مصوبه ارائه داده است. خروج ترامپ مشکل ما نیست و خوشان باید راه‌حلی پیدا کنند. بایدن با ترامپ در حوزه سیاست خارجی و استراتژی‌های امنیت ملی تفاوت ندارند. تفاوت این دو در شیوه عمل هست. دموکرات ها حیله‌گرتر هستند اما جمهوری‌خواه‌ها خشن‌تر هستند و سریع دست به اسلحه می‌برند. دموکرات‌ها شبکه نفوذ جهانی دارند. نگاه آن‌ها ایلات متحده جهانی با محوریت ایالت متحده امریکا است. ترامپ ناسیونالیسم جدید را راه انداخته بود. فعالیت هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. از جنبه علمی فعالیت هسته‌ای در ایران اهمیت دارد و قدرت برای ما ایجاد می‌کند.  

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز