خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است/ دیدار هیات کره‌ای با وزیر امور خارجه/ تروئیکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام بودند/ شرم‌آورترین دولت آمریکا به شرم‌آورترین شکل ممکن در حال اخراج است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۹۳۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیات کره‌ای هم اکنون با وزیر امور خارجه در حال گفت وگو هستند. آنها همچنین دیروز با آقای عراقچی دیدار و پیرامون پول‌های بلوکه شده بحث و گفت‌وگو داشتند. آنها همچنین راجع ‌به کشتی توقیف شده کره سخنانی مطرح کردند که پاسخ های لازم به آنها داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز (۲۲ دی‌ماه ۹۹) خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: کم کم به ایام الله دهه فجر نزدیک می‌شویم؛ روز  ۲۶ دی ماه فرار شاه است که گزارش مبسوطی ارائه خواهم کرد.

وی با اشاره به گاهشمار وزارت خارجه در هفته‌ای که گذشت اظهار داشت: سفر هیات کره‌ای که برای بدهی‌های این کشور و پول‌های ایران که در بانک‌های کره بلوک شده، مهم‌ترین بخش تحولات هفته گذشته بوده است. سفر قائم مقام هیات کره را داشتیم که هم اکنون با وزیر امور خارجه در حال گفت وگو هستند. آنها همچنین دیروز با آقای عراقچی دیدار و پیرامون پول‌های بلوکه شده بحث و گفت‌وگو داشتند.  آنها همچنین راجع ‌به کشتی توقیف شده کره سخنانی مطرح کردند که پاسخ های لازم به آنها داده شده است. همچنین ۲۱ دی ماه وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی حاضر بودند و موضوعات مرتبط با مسایل برجام و مسئله طرح اقدام راهبردی را مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب قانون مجلس گفت:‌ این قانون کاملا روشن است. احتمال دارد ایشان می‌خواهد به بند۶ قانون  ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی که طرف‌های توافق به تعهداتشان عمل نکنند، نظارت‌های فراپادمانی پایان می‌یابد و این به معنای اخراج بازرسان نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم رئیس  سازمان حشد الشعبی عراق و حوثی‌های یمن توسط آمریکا گفت: بعید نیست دولت ورشکسته آمریکا در روزهای پایانی میراث دیگری از خود به جای بگذارد. این اقدامات محکوم است. اقدام آمریکا درباره حوثی‌ها و فالح فیاض محکوم است و ملال‌آور شده است. اینکه مسئول یک نهاد دولتی این چنین مورد هدف آمریکا قرار بگیرد، نه تنها محکوم است بلکه ناظر به شکست نیز است. آمریکا در یمن نیز سال‌ها از یک جنگ نابرابر و شرم‌آور حمایت کردند که ۲۰ میلیون یمنی در محاصره قرار گرفتند. این محاصره بدون حمایت آمریکا ممکن نبود. هیچ کشور سرکشی در این منطقه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد مگر آنکه به واقعیت‌های منطقه احترام بگذارد. دور نیست زمانی که با این گروه‌های مسئول و بومی مذاکره کنند. 

خطیب زاده درباره اظهارات مقامات کشورهای مختلف درباره هواپیمای اوکراینی، گفت:‌ مجدداً چون سالگرد این واقعه است، عرض تسلیت دارم و همانطور که وزیر امور خارجه در پیام اینستاگرامی خود اشاره کردند، «واژه» در بیان همدردی با این خانواده‌ها ناتوان مطلق است؛ اما درباره موضع گیری کشورهای دیگر، به صورت خیلی روشن باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران صلاحیت انحصاری در موضوع پیگرد قضایی در رابطه با متهمین این واقعه داشته است. 

وی افزود: از روز نخست، دادستان نظامی تهران با جدیت این موضوع را در دستور کار قرار داده و متهمین را دستگیر کرده است. مراحل قضایی وفق مقررات به جد در حال پیگیری است. بر اساس و در چارچوب قرارداد معاضدت قضایی ۱۳۸۳ که با اوکراین داریم، گفت‌و‌گوهای خوبی را با این کشور داشته ایم. در هر دو دور مذاکرات به خوبی بررسی شدند و حتی در دور دوم که در تهران برگزار شد نمایندگان و مقامات بخش‌های مختلف نظامی، کشوری، سیاسی، حقوقی و سازمان هواپیمایی کشور با طرف اوکراینی تمام مطالب را ارئه و گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: دور سوم قرار بود در نوامبر به ۲۰ در اوکراین برگزار شود، اما علی‌رغم پیگیری‌های ایران، اوکراین هنوز زمان دقیق آن را مشخص نکرده است اما جمهوری اسلامی با پیگیری، کارهای خودش را انجام داده و خطاهای صورت گرفته را در نهادهای حقوقی قضایی پیگیری می‌کند و اصرار دارد که این خطاها پیگیری شود. طبق ماده ۱۳ معاهده شیگاکو گزارش فنی خود را باید ارائه می‌کردیم ولی با جدیتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش به شکل ویدئوکنفرانس ارائه شد و در تاریخ نهم دی گزارش به طور رسمی ارسال شد. این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه کند. 

وی تاکید کرد: رویکرد برخی از کشورها و عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند؛ کسانی که با مسائل آشنا هستند می دانند که در ماجراهای کوچک‌تر ممکن است سال‌ها روند قضایی طول بکشند. در این ماجرای بزرگی مانند این حادثه  فشارهای سیاسی درست نیست. رسیدگی قضایی باید عادلانه و دقیق باشد. حتی ما در دور گفت‌وگو، ماجرا غرامت‌ها را بیان کردیم ولی طرف اوکراینی نظری نداد. ایران به نشان حسن نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان مطرح کرده است. به رغم این ماجرای ناگوار، دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده ولی اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره بیانیه تروئیکای اروپایی در پی افزایش غنی‌سازی ایران، گفت: ما یک گرفتاری بزرگ با اتحادیه اروپا داریم که برخی از کشورهای این اتحادیه به عنوان ضامنین، امضاکنندگان و مشارکت کنندگان برجام، نه تنها به وظایف قطعی خودشان عمل نکردند، بلکه به همراه آمریکا شریک نقض برجام نیز بودند.

وی ادامه داد: تروئیکای اروپایی بهتر از هر کسی می‌داند که صحبت‌هایی که درباره کاهش تعهدات ایران انجام می‌شود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و اقدامات ایران برای حفظ برجام بوده است. مهمتر از همه، سه کشور اروپایی بهتر می‌دانند که آنچه که در ایران اتفاق می‌افتد، از نشانه‌های یک بیماری است و ریشه این بیماری نقض مکرر برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی در بعد تحریمی آن است.

وی افزود: اقدامات ایران به سرعت برگشت پذیر است و اگر آنها می‌خواهند بیماری را درمان کنند، به تعهداتشان عمل کنند. اینکه مسکنی زده شود، تا تب دیده شود، حل بیماری نیست. حل بیماری در انجام تعهدات است. با بازگشت اروپا و آمریکا، ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام پمپئو به ایران در مورد داشتن سلاح شیمیایی، یادآور شد: آمریکا همان کشوری است که وقتی فاجعه حلبچه رخ داد، تلاش کرد قربانی را به عنوان مسبب معرفی کند در حالی که به خوبی می‌دانست صدام چه فاجعه و جنایتی علیه ایران و کردهای عزیز انجام داد. آمریکا اکنون و در روزهای پایانی خود نیز تلاش می‌کند واقعیت‌ها را مخدوش کند. ایالات متحده شریک اقدامات و جنایات صدام علیه ایران است. گزارش وزارت خارجه آمریکا را اگر مشاهده کنید، ساختگی بودن آن را متوجه می‌شوید. آنها باید حداقل اسم کشور آلمان را به عنوان کسی که در کمک به فاجعه حلبچه کمک کرده است، می‌آوردند. 

وی تحولات هفته اخیر آمریکا را داستانی کامل عنوان کرد و گفت: شرم‌آورترین دولت آمریکا به شرم‌آورترین شکل ممکن در حال اخراج است و اقداماتی که علیه کشورهای دیگر با زور و قلدری جلو می‌برد، به صورت عریان در خانه خود دید. همان اتاقی که دستور شهادت سردار سلیمانی و جنگ تمام عیار علیه ایران را داد، همان اتاق دستور جنگ علیه دموکراسی در آمریکا را داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این وعده تاریخ است که هیج اقدامی نمی‌شود مگر آنکه خودتان نتیجه‌اش را مشاهده کنید، گفت: آنچه در یک سال اخیر در آمریکا اتفاق افتاد و اقدامات فراوانی که رژیم ترامپ از خود نشان داد، به دنیا ثابت کرد که چه کسی چه اقداماتی کرده است. چهار سال هر کاری توانستند علیه ایران انجام دادند. خون‌های نابحقی در منطقه از افغانستان و عراق و یمن گرفته تا شرق دور و آفریقا ریختند. 

ادامه دارد....

خطیب‌زاده درباره ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلستان و ایجاد شائبه‌هایی در این باره یادآور شد: وزارت بهداشت باید تمام مسائل فنی را مطرح کند. موضوع کرونا غیرسیاسی‌ترین موضوعی بود که ایران با آن درگیر بود و از نگاه آنها، سیاسی‌ترین موضوعی بود که وقیحانه از آن علیه ایران استفاده کردند.

 وی یادآور شد: ایران دومین کشوری بود که موضوع کرونا در آن مطرح شد اما رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی وقیحانه شادی و پایکوبی کردند. آنها می‌گفتند آنچه فشار حداکثری بر ایران نتوانست وارد کند، کرونا با ایران می‌کندآمریکا از همان ابتدا تلاش کرد که ایران به دارو و تجهیزات پزشکی دسترسی نداشته باشد. نظام درمانی با دست خالی مجاهدت کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به عرضه شدن کرونا اظهار داشت: آنها واکسن خود را برای سال‌ها پیش‌فروش کرده‌اند. ایران مدت‌ها است موضوع واکسن را پیگیری کرده است. ما به عنوان وزارت خارجه با شرکای خود در چین، هند و کوبا مذاکره کردیم که یک مورد آن تولید واکسن مشترک با کوبا است که وارد فاز سوم تست بالینی شده است. این موضوع نیز دستاورد سفر وزیر خارجه به کوبا بود.

وی با با بیان اینکه ما نیز یکی از 183 عضو کوواکس هستیم، بیان کرد: از روز اول هم می‌دانستیم آمریکا و کشورهای اروپایی چه مضایقی را علیه خرید واکسن ما از کوواکس ایجاد می‌کنند لذا به دنبال واکسن‌های دیگر انتخاب کردیم. می‌خواهیم مردم دسترسی به واکسن اطمینان داشته باشند. انتخاب نوع واکسن با وزارت بهداشت است. نگاه ما در این مسیر رویکرد سیاسی‌زده به کرونا نیست.

این دیپلمات ایرانی درباره موانع سرمایه‌گذاری ایران در سوریه، اظهار داشت: در زمینه همکاری اقتصادی، وزارت خارجه فقط تسهیل‌کننده است و دستگاه‌های دیگر برحسب قانون مسئولیت‌های اصلی را دارند اما ما نیز در چارچوب وظایف و اختیارات خود از هیچ کاری فروگذار نکردیم.

وی با اشاره به ملاقات‌های مکرر بین مقامات دو کشور، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث سفر وزیر خارجه سوریه به ایران، همکاری‌های اقتصادی بود. نماینده ویژه ایران در امور سوریه در تماس مکرر با مقامات سوری هستند.

 خطیب زاده با اشاره به دیدار خود با سفیر سوریه در تهران ادامه داد:‌ وزارت خارجه تمام تلاش کرده و باز هم انجام می‌دهد. روابط با سوریه در ابعاد اقتصادی گسترش نیافته است. از دستگاه‌های مسئول نیز این سوال را بپرسید که کار جلو برود. 

وی درباه اظهارت مقامات فرانسوی درباره توقیف نفتکش کره جنوبی خاطرنشان کرد: من فرانسه را به رعایت حقوق بین‌الملل دعوت می‌کنم. محیط‌زیست دریایی باید صیانت شود. کشتی کره‌ای به خاطر آلوده کردن خلیج فارس با اخطار قبلی و حکم قضایی توقیف شده است. کسانی که می‌خواهند این ماجرا را سیاسی کنند، راه غلطی می‌روند. برخی کشورهایی که در این باره مداخله می‌کنند، جایگاه خود را فراموش کرده‌اند. ما موظف به حفاظت از محیط‌زیست دریایی هستیم. به طرف کره‌ای و کسانی که مداخله کرده‌اند، مکررا گفته‌ایم هرچقدر این مسئله را سیاسی کنند، کمکی به حل مسئله نمی‌کند.  کمک کنسولی و غیرکنسولی کرده‌ایم تا سرنشینان کشتی توقیف شده در آرامش و سلامت باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه درباره اقدامات آمریکا در منطقه غرب آسیا یادآور شد: رژیم ترامپ هرچه زور داشته، زده است. آنها مدت‌ها است متوجه شدند که میراث‌شان شکست خورده و تلاش‌هایشان نتیجه‌ای نداشته است. به برکت مقاومت مردم فشار حداکثری یک شکست حداکثری برای آمریکا به بار آورد. نصر و پیروزی نزدیک است، این نصر نیز داخلی بوده و حاصل مقاومت مردم، تاب‌آوری اقتصادی بوده است. البته این به معنای نبودن مشکل و در سختی بودن مردم و انجام کامل امور توسط سازمان های دولتی نیست بلکه به معنای نرسیدن آمریکا به اهدافش است. آنچه آمارهای بانک جهانی می‌گوید ربطی به آمریکا یا دیگر کشورها ندارد. آنها سال ۲۰۲۱ را سال جهش اقتصادی ایران نامیده‌اند.

وی درباره میزان دقیق بدهی ایران در کره جنوبی با دو روایت بانک مرکزی (هفت میلیارد دلار) و گزارش کره‌ای‌ها (۹ میلیارد دلار) تصریح کرد: متولی مذاکرات درباره پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی است. وزارت خارجه مذاکرات را هدایت می‌کند ولی متولی‌اش بانک مرکزی است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه اگر کره جنوبی پول ایران را پس ندهد، واکنش ایران چه خواهند بود، گفت: امکان عدم پرداخت وجود ندارد. از تمام مجاری حقوقی استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که در دنیا حاکم نیست. طرف کره‌ای هم که نگفته نمی‌خواهد پول ایران را پس ندهد. هرچند طرف کره ای هنوز پول ایران را نداده و این موضوع در تاریخ روابط دو کشور اثر می‌گذارد ولی هیچ وقت نگفته که این پول را نمی‌دهد. در عین حال بهانه‌ای را درباره عدم پرداخت مطرح کرده که از نظر ما درست نیست.  

وی درباره ایجاد سه پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری باکو تصریح کرد: ما از توافق میان جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان  استقبال کردیم. در این توافق، باکو و ایروان به دنبال غیرنظامی کردن منطقه و ایجاد یک روابط منطقی هستند. هر اقدامی که به این مسئله کمک کند، آن را اقدامی درست و هر اقدام خلاف آن را نادرست و غیرسازنده می‌دانیم.

 خطیب زاده در ادامه درباره سفر هیأت کره‌ای اضافه کرد: این سفر در راستای پرداخت بدهی این کشور انجام شده است. ما می‌خواهیم پول‌های بلوکه شده ایران به سرعت آزاد شود. در حال حاضر در این زمینه تحول خاصی رخ نداده است و امیدواریم کره جنوبی بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند.

وی با تاکید بر اینکه مرجع خرید واکسن کرونا وزارت بهداشت است، گفت: از وزارت بهداشت درخواست می‌کنم مسائل فنی را برای آگاهی جامعه بیان کنند. هر زمان برای ما هدفی تعیین کنند ما همکاری کردیم از جمله در زمینه واکسن‌های مشارکتی همچون همکاری با کوبا که در پی سفر ظریف به هاوانا حاصل شد.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییر رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران در دوره اخیر هم گفت: هر لحظه این کشورها مسیر غلط خود را اصلاح و به واقعیات منطقه توجه کنند، آغوش ما باز است. به محض اینکه کویت اعلام کرد تحولاتی برای حل و فصل موضوعات در خلیج فارس است، استقبال کردیم و همچنان با خوش‌بینی نگاه می‌کنیم و امیدواریم مسیری که ایجاد شده ادامه یابد و بتوانیم به سازوکار منطقه‌ای در راستای ثبات منطقه‌ای دست یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز