خبرگزاری کار ایران

بودجه بخش فناوری نانو در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۳۹۲

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: اعتبارات پیش‌بینی شده برای بخش فناوری نانو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۹۹، حدود ۱۵/۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۸۲۶ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۱. بودجه بخش فناوری نانو» آورده است: فناوری نانو یکی از فناوری‌های کلیدی است که می‌تواند تأثیر شگرفی در اقتصاد جوامع داشته باشد و توجه به آن در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه روزبه‌روز در حال افزایش است.

در گزارش این مرکز با بررسی اعتبارات بخش فناوری نانو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قوانین بودجه سال‌های قبل براساس برنامه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فناوری نانو آمده است: بررسی اعتبارات به تفکیک دستگاه ـ برنامه، دستگاه‌های اصلی و سایر دستگاه‌های مرتبط با فناوری نانو بررسی شد. این بررسی نشان می‌دهد که اعتبارات پیش‌بینی شده برای بخش فناوری نانو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹، حدود ۱۵/۲ درصد افزایش یافته است و به حدود ۸۲۶ میلیارد ریال رسیده است.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: اعتبارات پیش‌بینی شده برای «ستاد توسعه فناوری نانو» در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹، رشد ۱۳ درصدی دارد و در حدود ۷۲۲ میلیارد ریال است. حدود ۸۷ درصد اعتبارات بخش فناوری نانو به ستاد فناوری نانو اختصاص دارد.

این گزارش خاطرنشان کرد: از نظر برنامه و فعالیت، حدود ۷۵۱ میلیارد ریال (۹۱ درصد) از اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به فعالیت‌های برنامه حمایت از توسعه فناوری نانو و مبلغی حدود ۴۹ میلیارد ریال برای فعالیت‌های برنامه پژوهش‌های کاربردی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی (حدود ۶ درصد) و همچنین اعتباری در حدود ۲۶ میلیارد ریال برای توسعه و گسترش علوم پزشکی (حدود ۳ درصد) در نظر گرفته شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ‌افزود: در مجموع بررسی اعتبارات مصوب برای توسعه فناوری نانو نشان از روند اسمی رو به رشد سرمایه‌گذاری دولت در توسعه این فناوری در سال‌های اخیر دارد اما با توجه به نرخ تورم سالانه، روند ارزش واقعی اعتبارات مصوب برای توسعه فناوری نانو کاهشی بوده است این در حالی است که به ‌منظور دستیابی به جایگاه مناسب در میان ۱۵ کشور برتر فناوری نانو و ارتقای مداوم این جایگاه، حمایت کافی و مستمر از این فناوری اولویت‌دار، ضروری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز