خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مقابل فشارهای غیرقانونی مقابله کند/ رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند فشار را از روی مردم ایران بردارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۰۱۴

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد، «جو بایدن» می‌تواند برخی از تحریم‌ها علیه ایران را به ویژه مواردی که بر مردم عادی تأثیر می گذارد، لغو کند تا بازگشت به وضعیت قبل از اقدامات یک جانبه ترامپ حاصل شود و شرایط برای کاهش تنش فراهم شود.

جان کلاروسو (John Colarusso) استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و تاریخچه این روابط تحقیق و تدریس کرده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، دیدگاه خود را در خصوص تنش و آینده روابط ایران و آمریکا مطرح کرد.

وی نخست در مورد آنچه تروئیکای اروپایی «توافق جدید با ایران» می‌نامند، گفت: برای من نامشخص است که امضاکنندگان توافق برجام آیا دنبال توافق جدیدی با ایران باشند؛ حدس من این است که ممکن است آن‌ها به دنبال نوعی کنترل دقیق‌تر بر ایران باشند. من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور بایدن ترمیم و احیای برجام را ترجیح می‌دهد زیرا ایران از این پیمان تبعیت می‌کرد و چنین انطباقی به خودی خود به عنوان یک سابقه خوب برای ایران و راه نجاتی برای برجام است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ برجام گفت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سابقه طولانی در مذاکره در مورد مسائل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دارد. او از نظر مهارت واجد شرایط است و باید بتواند در برابر فشارهایی که توجیه ناچیزی دارند یا ناشی از منافع محدود است، مقاومت کند. آژانس «خط مقدم» مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و سرمایه سیاسی کافی برای مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی دارد اما ممکن است او هم مجبور باشد برخی خواسته‌های جدید را برآورده کند.

کلاروسو در مورد سیاست احتمالی دولت جدید آمریکا در قبال ایران نیز گفت: کاهش تنش میان تهران و واشنگتن در صورت امکان مذاکره هر دو طرف با هدف قطع تهدید‌های گذشته وجود دارد؛ جو بایدن می‌تواند برخی از تحریم‌ها را به ویژه مواردی که بر مردم تأثیر می گذارد، لغو کند تا بازگشت به وضعیت قبل از اقدامات یک جانبه ترامپ حاصل شود و شرایط برای کاهش تنش فراهم شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با اشاره به سالگرد ترور سردار سلیمانی گفت: خوشبختانه سوم  ژانویه آمد و رفت و خیالم راحت شد که هیچ خشونتی رخ نداد. سلیمانی یک رهبر و استراتژیست بسیار موثر بود؛ بنابراین رئیس جمهور ترامپ با ترور او امیدوار بود که قدرت نظامی ایران و نفوذ آن در خارج از مرزهای ایران را کاهش دهد اما این ترور هیچ توجیهی نداشت؛ من فکر می‌کنم این عملی بود که به عنوان جایگزینی برای حمله نظامی گسترده‌تر در نظر گرفته شد و در را به روی هر گفتگویی بست و تنش را افزایش داد، تا جایی که هیچ مذاکره مفیدی بین آمریکا و ایران تا زمان روی کار آمدن بایدن قابل انجام نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز