خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه:

لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس آورده قابل دفاع نیست/تعبیر اولیه این بود که بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی تنظیم شده نه اداره کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۳۶۴

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت لایحه‌ای را به مجلس آورده که قابل دفاع نیست و در جمع‌های کارشناسانه هم، من از هیچکس نشنیدم که از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده دفاع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در نشست خبری روز پنجشنبه خود، گفت: من به نظرات مدیران دولت کاری ندارم، اگر آن‌ها به نظرات کارشناسی درخصوص مشکلات ناشی ایجاد از ارز دوگانه در بازار توجه می‌کردند امروز هم از تصمیم مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت می‌کردند. دولت لایحه‌ای را به مجلس آورده که قابل دفاع نیست و در جمع‌های کارشناسانه هم، من از هیچکس نشنیدم که از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده دفاع کند، به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده و نه برای اداره کشور.

وی افزود: با این حال در کمیسیون تلفیق تصمیم به معالجه این مریض بدحال و اورژانسی گرفتند. خوشبختانه امروز به حمدالله با نشاط جوانی و در کنار آن تجربه‌ای که عزیزان عضو کمیسیون در اختیار دارند موجب شده تا بتوانیم بگوییم یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق در سال‌های اخیر را داریم. عزیزانی که در کمیسیون در حال کمک هستند، اکثراً سابقه اجرایی، سوابق قانونگذاری در حوزه بودجه و سال‌ها کارشناسی در حوزه‌های پژوهشی کشور داشته‌اند و امروز به کمک ما آمده است. همچنین ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس و دیوان محاسبات و دولت که در خارج از ساختار رسمی و اداری به کمک ما آمده‌اند قدردانی می کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه موقعیت ارائه نظر را برای نمایندگان حفظ کردیم، اظهار داشت: ما در بخش دارو و مصارف مردم، کالاهای اساسی و نحوه توزیع یارانه‌ها حتماً از آنچه که ایده مجلس است رونمایی خواهیم کرد. ما بنا نداشتیم که از ابتدا راهبرد خود در مواجهه با بودجه را رونمایی کنیم اما به دلیل نگرانی از حاشیه‌سازی‌ هایی که ممکن است به وجود بیاید آن را زودتر بیان می‌کنیم. ما به جای رد کلیات بودجه و با توجه به اینکه احتمال دادیم دولت در جلسه سران قوا با تفاهم سه نفره به تصمیمی برسد، فرصت اعمال نظر برای همه نمایندگان را در لایحه بودجه حفظ کردیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ما همه تلاش خود را بر این اساس قرار دادیم که در عین ایرادات اساسی که درمورد لایجه داریم اما با دولت همکاری داشته باشیم تا اصلاحات ساختاری مناسب را در بخش درآمد و تامین بودجه به انجام برسانیم و در نهایت یک لایحه بودجه‌ای که مایه عزت برای کشور باشد را به صحن بیاوریم.

نادران درخصوص اصلاحات بخش درآمدی بودجه، گفت: تصور ما این بود که در بخش درآمدهای لایحه بودجه برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مختلفی که با اتکا به بخش هزینه‌ای باشد، اصلاحاتی را به عمل آوردیم که جهت استحضار ملت آن را اعلام می‌کنیم. دولت در این لایحه  ۱۹۹ هزار میلیارد تومان را برای برداشت از منابع نفتی اعلام کرده و مطابق اعلام دولت بنا داشتند که حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند، ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. بنابراین نباید در این تعاملات دچار خطای تحلیل شویم یک ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بود و ۷۰ هزار میلیارد هم برای فروش اوراق سلف نفتی که با توجه به سهم ۴۸درصدی دولت از فروش نفت، تحقق آن مستلزم حداقل کسب ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش نفت بود و این اتفاق به معنای برداشت جلوتر از موعد از دو سال فروش نفت  و بدهکار کردن دولت بعدی بود. به عبارت دیگر زمین سوخته به دولت بعد می‌رسید.

وی ادامه داد: البته از نظر من همه آن اصلاحاتی که باید انجام می‌شد در بودجه انجام نشد به این دلیل که ظرفیت‌های اجرایی کشور توان اجرا و انجام همه این اصلاحات به یکباره را ندارد اما اصلاحات را در حد کفایت انجام دادیم و ان‌شاءالله در دولت‌های بعدی و در سال‌های آتی مجلس یازدهم بتوانیم اصلاحات بعدی را پیش ببریم و تحقق بخشیم  تا آنچه منویات مقام معظم رهبری و آرزوی ۴۰ ساله ملت ایران بود یعنی  به حداقل رساندن وابستگی به نفت، ان‌شاءالله انجام شود. 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با انتقاد از روش تخصیص ارز کالاهای اساسی، اظهار داشت: مصرف برخی کالاهایی که به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می‌شد حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است، آیا مردم بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس به کشورهای همسایه شده است؟ ما داریم این پول را به قاچاقگران کالاها از داخل به خارج می‌کنیم، همانطور که اتفاق مشابه این مساله در بحث سوخت رخ می‌دهد.

وی در پایان خطاب به مردم گفت: به عموم مردم عزیز هم طبقات محروم و هم طبقات متوسط عرض می‌کنم که مطمئن باشند دست آن‌هایی که تا امروز از این منابع رانتی استفاده می‌کردند قطع خواهد شد، البته مقاومت خواهند کرد اما تلاش می‌کنیم درآمدی که ایجاد می‌شود مستقیم به سفره مردم برود. مردم عزیز بدانند تنها در یک مورد، یکی از این واردکننده‌ها منابعی که دریافت کرده از میزان یارانه دریافتی کل ملت ایران در سال ۹۹ بیشتر بوده است. در نتیجه ما در این راه با هیچکسی تعارف نداریم، البته احتمال می‌دهیم که آن‌ها بخواهند در بازار تلاطم ایجاد کنند اما برای آن هم سناریوی مناسب پیش‌بینی کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز