خبرگزاری کار ایران

در هیات دولت بررسی می‌شود؛

لایحه «حق کودکان و نوجوانان لازم التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان»

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۲۸۸

معاونت حقوقی رئیس جمهور لایحه حق کودکان و نوجوانان لازم التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان را تدوین و به هیئت دولت ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه ها و تعالیم دین اسلام و نیز همسو با توافقات بین المللی، حق بر آموزش و پرورش رایگان را در زمره حقوق بنیادین برای تمامی ملت ایران به رسمیت شناخته و دولت را متعهد و موظف به تأمین امکانات و وسایل لازم برای تحقق آن نموده است.

از آنجایی که آموزش و پرورش علاوه بر یک حق شخصی، به عنوان یک ضرورت اجتماعی برای رشد و توسعه جامعه نیز تلقی می شود، لذا بر اساس اصل ۳۰ قانون مزبور، دولت موظف است وسایل آموزش و و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. به عبارتی، دولت موظف است شرایطی را فراهم نماید تا همه کودکان و نوجوانان لازم التعلیم کشور بتوانند به صورت رایگان تا پایان دوره متوسطه به ادامه تحصیل بپردازند.

علاوه بر این، ایران کشوری است وسیع و به لحاظ جمعیتی پراکندگی آن به گونه ای متوازن توزیع نشده است اما در تمام پهنه این کشور، مردمانی اعم از تبعه یا مقیم ایران هستند که تأمین آینده ای روشن و سعادتمندانه برای فرزندان آنان و همچنین کشور، در گرو برقراری نظام صحیح آموزش و پرورش است. در همین راستا بند سه اصل سوم قانون اساسی، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح را از جمله اموری دانسته که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی، همه امکانات خود را به کار گیرد.

بنابراین با توجه به اینکه طبق اصل ۱۹ قانون مزبور، مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همچنین بر اساس اصل ۲۰ قانون مورد اشاره، همه افراد ملت اعم از زن و مردم یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند؛ آشکار است که قانون اساسی با ایجاد هرگونه تبعیض ناروا مخالف است.

لذا با عنایت به دو واژه کلیدی «رایگان» و «تا پایان دوره متوسطه»، می بایست مقوله عدالت آموزشی در نظام حقوقی مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و شرایط و امکانات لازم برای تحقق آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت فراهم شود.

از این رو معاونت حقوقی رئیس جمهور به منظور فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تحصیل رایگان فرزندان ایران، لایحه حق کودکان و نوجوانان لازم التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان را تدوین و به هیئت دولت ارائه کرده است. لایحه پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون فرهنگی هیئت دولت طی می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز