خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

در رده‌های نخست درمان کرونا قرار داریم/ خرید واکسن انجام شده؛ تولید واکسن مشترک در حال انجام است/ سلامت شهروندان، دغدغه دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۲۸۰

سخنگوی دولت گفت: همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، ما سال سختی را با تحریم پشت سر گذاشتیم. سالی که با پنهان کاری آمار از سوی دولت‌های جهان، ایران را در رده‌های اولیه آمار قرار داد اما امروز با پیشرفت در رده‌های نخست درمان قرار داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به سالن نو میلادی گفت: در آستانه سال نو میلادی و آستانه سال ۱۴۰۰ وارد مسیر نوینی می‌شویم که دستاوردهای زیادی در این شرایط دشوار و ایام تاریخی داشتیم و برای امروز و فردای ما قابل توجه است.

وی ادامه داد: همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، ما سال سختی را با تحریم پشت سر گذاشتیم. سالی که با پنهان کاری آمار از سوی دولت‌های جهان، ایران را در رده‌های اولیه آمار قرار داد اما امروز با پیشرفت در رده‌های نخست درمان قرار داریم. امروز هم در پی ناامید کردن مردم هستند؛ دو قطبی‌سازی بین واکسن وارداتی و ساخت داخلی نمی‌تواند چیزی جز ناامیدی برای مردم به وجود آورد. این دو قطبی‌سازی خود تحقیری به همراه دارد. 

وی افزود: در دوران تحریم با تلاش‌های صورت گرفته به هدف رسیده‌ایم و تا همین جا هم نباید تلاش دانشمندان خودمان را نادیده بگیریم. در روزهای اولیه کرونا نقاط ضعف را بیان می‌کردند اما با گذشت روزها نشان دادیم با جان فشانی کادر درمان چه اتفاقاتی افتاد. در دوران کرونا  هیچ فروشگاهی غارت نشد و حتی در ساخت مواد ضدعفونی کننده به صادرات رسیدیم و تولید واکسن به تست انسانی رسیده است. خرید واکسن انجام شده؛ تولید واکسن مشترک در حال انجام است.

ربیعی با اشاره به سالگرد انهدام هواپیمای اوکراینی گفت: در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیما قرار داریم. بار دیگر به خانواده ها و عزیزان و همه مردم ایران و شهروندان سایر کشورها تسلیت می‌گویم. هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می‌کند و هیچ چیز مادی جبران این از دست رفتگی عزیزان ما نیست. با این حال در این یک سال دولت مطالبه روشن شدن ابعاد این موضوع را با تمام توان پیگیری کرده است و همچنان دنبال خواهد کرد. از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند از این رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقع روشن شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه‌ای در جهان نیست.

سلامت شهروندان، دغدغه دولت است

سخنگوی دولت درباره آلودگی هوای تهران گفت: در جلسه یکشنبه مسئله محیط زیست و آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار داشت. در این جلسه علل مختلف آلودگی‌ها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت.  از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار و کرونا و چه در مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است؛ دغدغه سلامت شهروندان، دغدغه دولت هم هست. محیط زیست بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرف سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

ربیعی درباره مصرف مازوت در تهران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهها و تشدید آلودگی‌های کلان‌شهرها، گفت: در مورد آلودگی هوای تهران حساسیت‌هایی در زندگی مردم ایجاد شده که یکی از این حساسیت‌ها سلامت زندگی است. مطمئن باشید سلامت از دغدغه‌های دولت است و معتقدیم همه مردم و دولت در زیر یک آسمان هستیم و آلودگی مساله همه ما است.

وی افزود:  فصل سرد با وارونگی هوا در کلان‌شهرها مواجه هستیم معمولا هم با تغییرات جوی مساله آلودگی هوا وجود دارد. اما این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده است که یکی از آنها سطح مصرف انرژی است. در زمینه اینکه آب، گاز و برق در اختیار همه باشد شکی نیست و این موضوع و مساله دولت است که هر سه را باید در کنار هم ببینیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عدم خاموشی ممکن است تشدید آلودگی را به همراه داشته باشد و این موضوع در کلان شهرها موجب نگرانی‌هایی شده است، اظهار کرد: برخی نگرانی‌ها بابت مصرف انرژی است. یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این ر قم بسیار بزرگی است.  ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن برای بخش مصارف خانگی است اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به صنایع نمی‌رسد و اولین اثر آن خاموشی است.

وی ادامه داد: مثلا از اول آذر تا دهم دی ماه ۹۹  نسبت به مدت مشابه سال قبل، فقط در تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز را شاهد بودیم و انتظار می‌رود مقداری در مصرف گاز صرفه جویی کنیم. بحث سیاست گذاری نیست بحث همراهی هم مهم است جداسازی اقدامات دولت از مردم میسر نیست. رفتارهای محیط زیستی و انضباط محیط زیستی را باید افزایش دهیم حتی در ادارات هم باید صرفه جویی شود.  

ربیعی با بیان فعالیت ۱۲۹ نیروگاه در کشور گفت: در مواقع اضطراری ۵ یا ۶ نیروگاه محصول مازوت استفاده می‌کنیم و بیشتر از این نیست. ما در زمینه صادرات مازوت مشکل نداریم؛ اما برای اینکه کلان‌شهرها متاثر نشوند، تصمیم بر این شد نیروگاه تهران یا کلان شهرهای دیگر از مازوت استفاده نکنند. این هم موقت است تلاش براین است گاز رسانی را به جهتی ببریم که چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند. در این راستا برخی صنایع مانند صنایع سیمان تعطیل و ۱۱ واحد آلاینده در استان تهران پلمب شد. مصرف مازوت در کلانشهرها به‌ویژه تهران صورت نگرفت. نسبت به مجموعه چیزهایی که آلایندگی ایجاد می‌کند تصمیماتی اتحاذ شده است اما به نظرم باید خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم.

از امنیت و منافع حیاتی خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که  با توجه به تحرکات نظامی این روزهای طرف آمریکایی در منطقه، شما تا چه حد احتمال شروع یک نزاع جدی را می‌دهید، با بیان اینکه عده‌ای در آمریکا علاقه‌مند به ماجراجویی نظامی به منظور منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از مسائل داخلی این کشور و شکست‌های انتخاباتی هستند، گفت: بسیار بعید می‌دانم که دولت آمریکا نسبت به نیات قاطع و توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود. ما به روشنی به آنها گفته‌ایم که مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: شایعات اخیر ریشه در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی علیه ایران و مردم منطقه دارد که از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می برند. البته این موضوع مسئله تازه‌ای نیست و سالهاست که با شدت و ضعف‌های مختلف همچنان ادامه دارد.  موکداً تکرار می‌کنم ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی نمی‌دانیم. تاکید می‌کنم قاطعانه به هر ماجراجویی پاسخ داده می شود و از منافع و امنیت ملی کشورمان دفاع خواهیم کرد.

دوگانه‌سازی‌های مرتبط با واکسن کرونا به منظور تخریب ذهن شهروندان صورت می‌گیرد

سخنگوی دولت درباره دوگانه‌سازی‌های به وجود آمده برای خرید واکسن و نه به خرید واکسن داخلی و خارجی، بیان داشت: متاسفانه دوگانه واکسن خارجی – واکسن داخلی کم بود، موضوع کاذب دیگری نیز درباره کرونا به راه افتاده که البته بیشتر تاثر افکار عمومی را در پی داشته است و آن، نه به واکسن کرونا است. بارها تاکید کرده ایم؛ این دوگانه‌سازی‌ها به اصول پزشکی توجه چندانی ندارد و این جریان‌سازی بیشتر به اهداف و اغراض سیاسی و به منظور تخریب ذهن شهروندان، صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: این دوگانه‌ها هم بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده می‌شود تا با القای عدم توانمندی داخلی ایران در تولید، به نا امنی روانی در جامعه دامن بزنند. آنچه که برای دولت، اصل است، حفظ جان شهروندان است. در این موضوع هم تسلیم هیچ نوع  جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نمی‌شویم. موضوع واکسن کرونا، از همان ماه‌های اول شیوع کرونا و در جلسات اولیه ستاد در فروردین گذشته، به طور جدی مورد اهتمام دولت قرار گرفت. 

ربیعی خاطر نشان کرد: تمرکز ستاد ملی مقابله با کرونا، هم بر خرید واکسن و هم تولید واکسن بود. تیم‌های علمی و پزشکی که متخصصان ایرانی در آن مشغول به تحقیق و کار هستند؛ از زمان پاندومی کرونا، نه فقط برای تولید واکسن  بلکه در زمینه‌های متعددی وارد عمل شده و فعالیت هایشان، دستاوردهای چشمگیری برای مردم و کشور عزیزمان داشته است. 

وی با اشاره به جریان «نه به واکسن» گفت: افرادی که این موضوع را مطرح کرده اند، عده‌ای معدود هستند که دیدگاه نادرست، غلط و موهن نسبت به مبانی دینی و علمی دارند. به هر حال هر دو جریان ( چه دوگانه خرید _ تولید واکسن  و چه نه به واکسن) آرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند. اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؛ اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؛ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود واعضای خانواده شان از کودکی تا کنون هیچ واکسنی تا حالا استفاده نکرده‌‌اند.

اتحادیه اروپا به جای ابراز نگرانی تعهدات بر زمین مانده خود را اجرا کند

سخنگوی دولت درباره این که  اتحادیه اروپا مدعی شده، اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است، موضع دولت در این خصوص چیست گفت: این اقدام بر اساس مصوبه مجلس انجام گرفته و مطابق با بند ۳۶ برجام است. ایران حق خود می داند که اقدامات مقتضی را تا وقتی همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند، در پیش بگیرد. با این حال همانطور که بارها گفته ایم، همه این تصمیم ها به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام، برگشت پذیر هستند. بنابراین توصیه می کنیم بجای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکنند.

دیوان محاسبات حقوق بگیر نجومی دولت را معرفی کند

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرده است که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این درحالی است که چطور در دورانی که حقوق کارگران به سختی به سه میلیون می‌رسد دولت به برخی کارکنان خود حقوق ۴۵ میلیون تومانی می دهد، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: در گزارش دیوان گفته شده است با لحاظ ۳۰ درصد مناطق جغرافیایی بدی آب و هوا اگر اضافه شود به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش پایان سال هم اینقدر بگیرد به این رقم خواهد رسید. این احتمال را داده که یک نفر بتواند از آن استفاده کند. دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق‌هایی داده نمی‌شود. خود من از دانشگاه، حقوق هیات علمی می گیرم. دیوان وظیفه خود  دانسته و گفته احتمال وجود دارد که چنین حقوق‌هایی گرفته شود بنابراین بر اساس آن احتمال پیش فرض بگیریم که عده ای گرفتند و بخواهیم مقایسه کنیم امر درستی نمی‌دانم و برای افکار عمومی مفید باشد چیزی که وجود ندارد گفته شود.

ربیعی گفت‌: براساس مقررات و سقف‌هایی که در سازمان مدیریت گذاشته شده مانع چنین پرداخت‌هایی است.  ماده ۲۹ برنامه ششم درباره در دسترس بودن حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف گفته است. قبلا هم یک بار در جلسه سخنگوی توضیح دادم که سامانه حقوق و دستمزد با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است مستقر شده است. بخش عمده‌ای از دولت حقوق و دستمزد خود را در این  سامانه بارگذاری کردند و در دسترس هست. البته هنوز دستگاه‌های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری کنند هیچ اقدامی صورت نگرفته است. شنیده های من حاکیست که حتی سازمان تهیه کننده گزارش هم در این سامانه بارگذاری نکرده است.  

وی ادامه داد: امیدواریم همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه حقوق و دستمزد خود را بارگذاری کنند. وقتی همه دستگاه‌های مشمول قانون اطلاعات دریافتی‌های مدیران و کارکنان خود را در سامانه قرار بدهند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند، ایجاد دسترسی برای عموم از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی دستگاهها امکان پذیر هست. گام اول این است که این بار گذاری همگانی صورت بگیرد و خوشبختانه تنها قوه ای که همگان به آن نظارت می‌کنند قوه مجریه است و سازمان‌های نظارتی متعدد نظارت می‌کنند.

دولت کره به بهانه‌های واهی هفت میلیارد دلار ما را نمی‌دهد

سخنگوی دولت درباره توقیف کشتی کره جنوبی و اتهاماتی از قیبل گروگانگیری، با بیان اینکه ما عادت کردیم که مدام اتهامی به ما زده می‌شود، اظهار داشت: اگر واقعا بحث گروگان‌گیری مطرح باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی هفت میلیارد دلار ما را نمی‌دهد. کره‌ای‌ها در شرایط سختی که مردم ما با آن مواجه هستند، از ارائه کالاهایی که تحت تحریم نیست هم به بهانه‌های واهی امتناع کردند. آنها مانع وارد کردن دارو و چند میلیون تن نهاده‌های دامی به ایران شدند. ما گروگان گیر نیستیم، اگر کسی گروگان‌گیر بوده، این دولت کره جنوبی است. حافظه تاریخی ملت ایران این مساله را فراموش نمی‌کند. کره‌ای‌ها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیری برای خدمت به مردم قرار بگیرد، انجام ندادند.

وی بیان کرد: در مورد نفتکش کره هم باید بگویم، آنچه مقامات نظامی و قضائی ما اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده زیرا آلودگی نفتی در خلیج فارس داشته و قبلا هم به آن هشدار داده شده است. درخواست توقیف این کشتی از سوی یک نهاد فنی صادر شده است و این مساله در دنیا هم مرسوم است و موضوع غامض و پیچیده ای نیست.

 

پیگیری علت وقوع سانحه هواپیمای اوکراینی در دستور کار کمیته منتخب دولت قرار گرفته است

ربیعی در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه یکسال از انهدام هواپیمای اوکراینی می‌گذرد، افکار عمومی و خانواده بازماندگان این اقدام پاسخ صریح و روشنی از سوی دولت و سایر دستگاه های ذی ربط در این حادثه می‌خواهند؛ آخرین تصمیم دولت درخصوص پرداخت غرامت به سانحه دیدگان پرواز اوکراینی چیست، این تصمیم بر چه اساسی اتخاذ شده است، گزارش فنی چه زمانی منتشر می شود و محاکمه عاملان در چه مرحله ای می باشد، گفت:پیگیری علت این ماجرای تلخ و  تاسف انگیز در دستور کار کمیته منتخب دولت قرار گرفته و تلاش شد با دقت ابعاد مختلف این حادثه ناگوار را مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی دولت بیان کرد:  هرچند که واقعاً هیچ اقدامی جایگزین این عزیزان از دست رفته نمی‌شود و فقدان جانباختگان عزیز را جبران نمی‌کند، جانباختگانی که عمدتاً از جوانان و افراد نخبه  علمی کشور بودند.

وی تاکید کرد: هیچ چیز مادی جبران پذیر حتی یک تار موی این عزیزان نیست با این حال یکی از اقداماتی که باید صورت می گرفت تهیه گزارش دقیق از سانحه بود ،در این خصوص کارگروه دولت با محوریت وزارت راه و مسکن شهرسازی تشکیل شد. در این کارگروه نمایندگان نیروهای مسلح، وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی کشور، دستگاه‌های ذیربط و  معاونت حقوقی تمام گزارشات دقیق دستگاه‌هایی که می‌توانستند اطلاعات دقیقی داشته باشند گرفته شده است.

ربیعی ادامه داد: گزارش سازمان های فنی معتبری که جعبه سیاه را باز کردند و کشورهای ذینفع به همراه مستندات داخلی دریافت شد و در نهایت این گزارش توسط رییس کارگروه به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشتند ارسال شد.

سخنگوی دولت همچنین از کمیته بین المللی بنابر قواعد بین المللی و پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی در این خصوص خبر داد و  افزود: کشورهای مشارکت کننده مطابق استاندارد زمینی شیکاگو ۶۰ روز فرصت دارند اگر نظری در خصوص گزارش ارائه شده به آنها دارند، آن را ارسال کنند. دلیل فرصت هم این است که خود این کشورها بخشی از اطلاعات را داده‌اند که باید آن را مرور کنند که این اطلاعات در گزارش به درستی درج شده باشد بنابراین بعد از گزارش قطعی کشورها انتشار عمومی هم خواهد شد. 

ربیعی در خصوص غرامت به بازماندگان هم گفت: ما براساس کنوانسیون ورشو که عضو آن هستیم عمل می کنیم. مبلغ خسارت بر اساس کنوانسیون ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بود. با توجه به اینکه این رقم مناسب نبود، معاونت حقوقی که در کمیته داخلی مسوولیت داشت، نرم‌های دیگر بین‌المللی را بررسی کردند و کنوانسیون‌های دیگری را دیدند و براساس این کنوانسیون‌ها آنچه که معاونت حقوقی اعلام کرد، عدد ۱۵۰ هزار دلار بود.

وی در ادامه با بیان این که بیشتر برای ما بحث معنوی مهم بود، گفت: برای جانباختگان ایرانی، بنیاد شهید موظف شد که با خانواده آنها همراهی کند اما برخی خانواده‌ها در ایران نیستند . به هر حال این موضوع یک غم ملی برای ما است و مایل هستیم که مثل تمام خانواده‌های شهدا که بنیاد شهید با آنها همراهی و همدلی دارد، در کنار آنها هم باشد. 

ربیعی در خصوص رسیدگی کیفری به این پرونده هم گفت: از آن جا که مسئولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسوولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز