خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با با یک نماینده مجلس مطرح شد؛

مجلس به دنبال ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده/ دنبال دریافت مالیات از مناطق آزاد و تجاری هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۰۵۷

یک عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ با اشاره به پیشنهاد تغییر نرخ ارز در این لایحه گفت: اگر ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به افرادی که باید داده شود و روی آنها کنترل داشته باشیم بازار افت می‌کند، مجلس باید به تغییر این نرخ ارز رای بدهد.

علی اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق تایید شده، اما دارای اشکالات جدی است که ما چند روزی است در حال اصلاحات هستیم.

 این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با بیان‌ این‌که در لایحه بودجه سال آینده هزینه های جاری دولت متاسفانه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: یکی از بارزترین اشکالات بودجه سال آینده در این است که دولت  درآمدها را بسیار بالاتر از هزینه ها در نظر گرفته است.

 وی با اشاره به بودجه عمرانی کشور عنوان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه امسال که سال آخر این برنامه است بودجه عمرانی کشور  باید به ۳۰ درصد برسد، سال گذشته این افزایش ۱۵ درصد بوده است و برای سال ۱۴۰۰ یازده درصد در نظر گرفته شده یعنی ۱۷ درصد از برنامه ششم توسعه عقب هستیم و این خود یک ایراد است.

خانی ادامه داد: محور بعدی بحث این روزهای کمیسیون تلفیق هزینه‌های شرکت های دولتی است که به طور جدی نسبت به آن‌ها اشکال وارد کردیم چرا که برای سال آینده بودجه این شرکت‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که این هزینه بسیار بالا است درحالی که سال گذشته هزینه کل بودجه عمرانی کشور  ۱۰۴ هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر بحث هایی که ما در کمیسیون تلفیق درباره آن با دولت وارد گفت‌وگو شده‌ایم و باید به یک تعادل برسیم این است که درآمد دولت را از منابعی که به مردم فشار نمی‌آورد، افزایش یابد.

وی افزود:به عنوان نمونه از سرمایه داران و افرادی که صاحب ثروت هستند باید مالیات دریافت شود که متاسفانه در این برنامه دیده نشده است؛ حرف ما در کمیسیون تلفیق این است افرادی که صاحب درآمدهای کلان هستند باید مالیات‌های واقعی بدهند.

 این عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ گفت: امروز از افراد پایین جامعه که تولیدکننده کوچک هستند و درآمد جزئی دارند مالیات گرفته می شود در صورتی که باید از کسانی مالیات بگیریم که درآمدهای بالایی دارند و در روز میلیاردها تومان درمی‌آورند اما مالیات نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: ما باید به سمتی برویم تا افرادی دارای درآمد کلان دارند مالیات دهند که این کار در کمیسیون تلفیق در حال چکش‌کاری بوده و بحث‌های مفصلی درباره آن شده است.

عضو کمیسیون عمران با بیان این‌که مناطق آزاد تجاری به هیچ عنوان مالیات نمی دهند، افزود: در کمیسیون تلفیق مصوب کردیم در این مناطق حتماً مالیات در نظر گرفته شود. 

خانی یادآور شد: امروزه برای یک وعده غذا در رستوران باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود، اما فردی که در کیش برای تفریح و گردش اقامت می‌کند هیچ مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد .بنابراین پیش‌بینی شد از آنها مالیات گرفته شود و امیدواریم بتوانیم به شکلی حرکت کنیم که اثر خوبی در جامعه بگذاریم.

وی درباره افزایش نرخ ارز در بودجه سال آینده تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت : ایراد ما به ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی این است که دولت این ارز را به سرمایه‌داران، تجار و واردکنندگان داد تا آنان کالاهای مورد نیاز را وارد کنند اما مشاهده می‌کنیم که آنان کالاهای وارداتی خودشان را در کشور با ارز آزاد می‌فروشند. حرف ما این است چرا کنترلی بر روی این نرخ ارز صورت نمی گیرد؟

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کالایی که از طریق ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود باید با قیمت دولتی به دست مردم برسد اما این‌گونه نیست و ما باید جلوی آن را بگیریم. سوال دیگر ما این است ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به چه کسانی داده شده است؟ البته بعضی از افرادی که این ارز را دریافت کرده‌اند مشخص شدند اما مابقی آنان چه می‌شوند؟ امروز اگر شما به واردکننده ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی  دهید و بر روی آن کنترل داشته باشید  بازار کشور یک الی دو برابر افت می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر مردم جنسی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد شده است را با نرخ ارز ۲۶ هزارتومانی در کشور خریداری می‌کنند چراکه کنترلی بر روی آن وجود ندارد اما اگر شما به واردکننده ارز  ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی دهید و بازار را هم  کنترل کنید مردم دیگر هزینه چند برابری نمی‌دهند.

خانی تاکید کرد: نباید به قشر ضعیف و متوسط جامعه فشار بیاید و این ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ اثری بر روی این اقشار ندارد، از این رو معتقدم مجلس باید این نرخ را تصویب و به آن رای بدهد.

وی ادامه داد: سوال ما از بانک مرکزی و آقای همتی که در این خصوص موضع گرفتند این است که ارز  ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسی دادید؟ اگر به دارو دادید پس چرا دارو تا این حد گران است؟‌ به لوازم خانگی دادید چرا انقدر گران هستند ؟ به کدام بخش‌ها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دادید؟ چه بخشی را توانستید کنترل کنید؟ 

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: زمانی هر چیزی را که مردم می‌خواستند خریداری کنند می گفتند امروز این قیمت است و فردا قیمت دیگر اما در حال حاضر ساعتی تغییر قیمت می‌کند بنابراین مشاهده می‌کنید چندان موفقیتی حاصل نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز