خبرگزاری کار ایران

دادگاه بین‌المللی شبیه سازی شده رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۰۲۰

با حضور کارشناسان حقوقی و بین المللی دادگاه بین المللی شبیه سازی شده رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی و هئیت همراه عصر امروز در تهران برگزار شد.

 

به گزارش ایلنا، دادگاه بین المللی شبیه سازی شده رسیدگی به پرونده ترور  سردار قاسم سلیمانی و هیات همراه با حضور علی فهیم دانش مدیرکل بین الملل صداوسیما، توکل حبیب زاده عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ، حسین آقایی جنت مکان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ، حسینی بازپرس پرونده سردار سلیمانی، نصراله ابراهیمی و از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران عصر امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ در تهران برگزار شد.

این دادگاه به ریاست قاضی حسین آقایی جنت‌مکان و چهار قاضی دیگر به همراه دادستان و وکیل مدافع امریکایی‌ها در تهران تشکیل شد.

قاضی جنت‌مکان در توضیح تشکیل این دادگاه و روند دادرسی مطالبی را عنوان کرد و گفت: این دادگاه مطابق قوانین دادگاه‌های کیفری بین‌المللی تشکیل شده که طی آن بعد از بیان مطالب دادستان، وکلای مدافع اظهارات خود را عنوان و در انتها قضات دادگاه رای خود را اعلام می‌کنند و برگزاری این دادگاه بعد از دادگاه انفجار بیروت، اولین نوع از برگزاری دادگاه بین‌المللی منطقه‌ای است.

نصراله ابراهیمی دادستان دیوان بین‌المللی ایران و عراق هم در بیان کیفرخواست خود گفت: آن‌هایی که در فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی دی‌ماه ۹۸ مشارکت یا دستور و مقدمات آن را فراهم کردند، تعداد ۴۶ نفر شامل رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و مسئول امور ایران در آمریکا و فرمانده سنتکام هستند.

وی یادآور شد:قهرمانان ایران و عراق به جای تجلیل و به واسطه خدمات ارائه شده و برقراری آرامش  و امنیت در منطقه، به شکل بی‌رحمانه‌ای ترور  و به شهادت رسیدند و به همین علت انتظار دارم که اشد مجازات برای متهمان پرونده صادر شود.

دادستان افزود: برای جمع‌آوری اسناد و‌ مدارک مورد نیاز در این پرونده از منابع و‌ افراد مطلع متعددی استفاده شده که برخی از اسناد جمع‌آوری‌شده دارای طبقه‌بندی است و لذا از بیان آن‌ها به‌صورت علنی معذور هستیم و به همین دلیل مطالب مورد اشاره را به‌صورت محرمانه در اختیار رئیس دادگاه قرار می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ هم عوامل آمریکایی در کرمان قصد ترور سردار سلیمانی را داشتند که ناموفق بودند. این در حالی است که سردار سلیمانی با مأموریت دیپلماتیک و نه نظامی و به دعوت دولت عراق وارد این کشور شده بود و ارتش آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی ایشان را ترور کرد.

ابراهیمی ادامه داد: در این مأموریت سردار سلیمانی یک ورود معمولی داشتند و با خودروی بدون اسکورت در حال تردد بودند که مورد حمله پهپادهای ارتش آمریکا قرار گرفتند و بر این اساس اقدام آمریکا را باید جنایت علیه بشریت دانست و به عبارت دیگر چنانچه در واکنش به ترور سردار سلیمانی، ایران و عراق عکس‌العمل شدیدی را انجام می‌دادند، تبعات آن می‌توانست به یک جنگ جهانی منجر شود.

دادستان دیوان بین‌المللی ایران و عراق تأکید کرد: برای این پرونده شهودی هم وجود دارد که به دلیل وجود مسائل امنیتی از حضور آنها در این جلسه ممانعت بعمل آورده شد.

وی افزود: اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی غیر حقوقی و ناقص حقوق بین الملل است و آنچه ما بعنوان اقدام تروریستی ترامپ مطرح می کنیم جنایتی است که آمریکا در این پرونده مرتکب شده که عناوین مختلفی دارد.

وی درخصوص موافقت نامه امنیتی بین آمریکا و عراق افزود: عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق گفته بود که اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی نقص توافق نامه های دوطرفه بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز