خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

پرونده کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با جدیت در حال پیگیری است/ ناخرسندی خود را از رای همسایگان در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم/ تحرک‌های آمریکا را با دقت زیر نظر داریم/ روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۶۴۲

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پرونده کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با جدیت در حال پیگیری است و بخش پرداخت دیه متفاوت از پرونده کیفری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۹ خود با گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: علیرغم شیوع کرونا با حضور تمامی چهره های مقاومت در ایران و در منطقه بزرگداشت درخوری برای ایشان برگزار شد. انشالله روح این شهید با صالحان محشور باشد. 

در ماه‌های آتی شاهد رفت و آمد بیشتری بین تهران و ایروان هستیم

وی با اشاره به گاهشمار وزارت خارجه در یک هفته گذشته، اظهار داشت: ۱۲ دی ماه گفت‌وگوی تلفنی آقای ظریف با همتای کویتی‌اش را داشتیم که راجع به مسائل  و تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ۱۰ دی ماه نیز سفر آقای عراقچی به قطر انجام شد که راجع به آخرین تحولات خلیج فارس گفت‌وگو شد. 

خطیب زاده اضافه کرد: ۹ دی ماه تماس تلفنی آقای ظریف با همتای قطری‌اش را داشتیم که راجع به مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند؛ مهمترین موضوع پیام آقای دکتر ظریف این بود که عواقب هرگونه ماجراجویی در منطقه را به عهده واشنگتن دانست. همچنین ۸ دی ماه تماس وزیر خارجه ارمنستان با آقای ظریف را داشتیم در موضوع قره باغ، تحولات ارمنستان و وضعیت آتش‌بس و همچنین موضوعات دوجانبه گفت‌وگو شد و در ماه‌های آتی شاهد رفت و آمد بیشتری بین دو کشور و همچنین سایر کشورهای منطقه خواهیم بود.

بخش پرداخت دیه در خصوص هواپیمای اوکراینی متفاوت از پرونده کیفری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در سالگرد سقوط این هواپیما بیان داشت: عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار فاجعه هواپیمای اوکراینی که بسیاری از فرزندان این مرز و بوم در آن پرواز حضور داشتند، دارم. مصوبه دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این پرواز است. نکته بسیار مهم این است که همان طور که در بند آخر این تصمیم آمده است این موضوع هرگز جایگزین پرونده کیفری نیست. پرونده مسببین و متهمین که موجب به وجود آمدن این حادثه بودند، در حال پیگیری است و در روزهای آتی به سرعت مثل همه ابعاد دیگری که تا امروز جمهوری اسلامی و سازمان‌ها و نهادهای مسئول به دقت پیگیری کردند اطلاع‌رسانی خواهد شد. پرونده کیفری با جدیت در حال پیگیری است و بخش پرداخت دیه متفاوت از پرونده کیفری است.

ناخرسندی خود را از رای همسایگان در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

وی درباره آخرین تلاش‌های آمریکا در سازمان ملل علیه ایران و رای ممتنع برخی متحدین ایران بیان کرد: آمریکا باز هم در طرح‌های خودش علیه ایران در سازمان ملل ناکام ماند که  انزوای آمریکا را نشان می دهد. علی‌رغم اینکه تحریم ایران به شکست مفتضحانه‌ای برای واشنگتن تبدیل شد. ما ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم، همانطور که نخست وزیر عراق نیز یه این موضوع  واکنش نشان داد. خود کشورهای منطقه بهتر می دانند که سرکشی‌های آمریکا چقدر به ضرر مردم این منطقه بوده است.

تحرک‌های آمریکا را با دقت زیر نظر داریم

رئیس اداره دیپلماسی عمومی وزارت کشور درباره حضور مجدد ناو هواپیمابر آمریکایی‌ها به خلیج فارس گفت:  اقدامات، تحرکات و برخی شیطنت‌های ایالات متحده محرز است. دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی ما بر تحرکات به ظاهر پنهان ایالات متحده در عراق و منطقه اشراف کامل دارند و پیام‌های لازم نیز با صراحت و شفافیت از مجاری مختلف به آنها و  به کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس داده شده است که در دام چنین شیطنت‌هایی نیفتند. ما تحرک‌ها را با دقت زیر نظر داریم و همانطور که بارها گفته‌ایم و اقای ظریف تاکید کردند به طور مشخص نشان داده می شود عوامل و متحدین رژیم اشغال گر قدس در برخی از تنش‌ها به ویژه در عراق هیچ ابایی ندارند که باخون آمریکایی به برخی اهداف خودشان برسند. جواب ما این است که به دنبال تنش نیستیم اما در حفاظت از کیان و منافع خودمان لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم.

مردم عراق نشان دادند که چقدر قدردان سردار سلیمانی هستند

وی در خصوص اظهارات اخیر مقامات عراقی در مورد سردار قاآنی گفت: من باید اظهارات مشاور نخست وزیر عراق را ببینم، اما جایگاه حقوقی‌اش را نمی دانم.  نخست وزیر عراق بارها از جایگاه حقوقی اظهار کردند که سردار سلیمانی با دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بودند  که در خاک عراق و در فرودگاه بغداد و نه در مرز کشورها، مورد حمله تروریستی واقع شدند؛ بعید می‌دانم که جز این اظهار نظر در جایگاه حقوقی مسئولان عراقی اظهارات دیگری وجود داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مردم عراق نشان دادند که چقدر قدردان سردار سلیمانی هستند.  زمانی که داعش به پشت شهرهای مختلف آنها رسیده بود، درخواست کمک کردند و در حالی که کشورهای اروپایی فکر می‌کردند در کدام مرحله می‌توانند کمک کنند، این سردار ما بود که با تمام قوا حضور پیدا کرد و داعش را شکست داد و این در حافظه مردم عراق و منطقه باقی می ماند.

وی درباره پیگیری مشترک ایران و عراق در پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: بخش بسیار جدی در بعد حقوقی این ترور، دولت عراق است. رییس‌جمهوری یک کشور به صورت علنی و با وقاحت به این ترور افتخار کرد. مسئولان‌ عراقی باید این پرونده را پیگیری کنند. البته به شکل مشترک نیز اقداماتی در حال پیگیری است. 

ایران در مورد توان دفاعی خود نه هیچ‌وقت مذاکره کرده و نه مذاکره می‌کند

خطیب زاده درباره اظهارات مشاور امنیت ملی بایدن مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درباره مسائل موشکی نیز مذاکره می‌کنیم، تاکید کرد: ایران در مورد توان دفاعی خود نه هیچ وقت مذاکره کرده و نه مذاکره می‌کند. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران به طور مستقل پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع برنامه و توان موشکی ایران آمده و فیصله یافته است. همچنین سایر قطعنامه‌ها از جمله ۱۹۲۹ نیز ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفت.   

وی با اشاره به اینکه  به زعم خود آمریکایی‌ها، فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، گفت: بنابراین مسئله موشک که یک مسئله ثانویه است و  اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی بود، لغو شد. موضوعی که مذاکره شده است را مجددا مذاکره نمی‌کنیم. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و اجرای کامل تعهدات و جبران اتفاقات گذشته است.

سیاست ایران در منطقه، حسن همسایگی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییر در روابط ایران و عراق اظهار کرد: سیاست ایران در منطقه، حسن همسایگی است. ما همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی از ماجراجویی، جنگ‌طلبی و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده، این فضا به امنیت پایدار برسد. برعکس اقدام آمریکا در توطئه‌آفرینی سعی نکردیم مناسبات ایران و آمریکا در منطقه اثر داشته باشد اما روش آمریکا، استفاده از پایگاه‌های خود در منطقه برای ضربه زدن است.  

وی افزود:  آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متعددی دارد و نیروهای نظامی آمریکا خاک عراق را اشغال کرده و در خاک این کشور علیه ایران اقدام نظامی کرده و سردار ما را به شهادت رسانده است. البته می‌دانیم مقامات عراقی از اقدامات آمریکا منزجر هستند. چکمه پوشان آمریکا هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنند، ‌ آرامش زودتر به عراق و منطقه بازمی‌گردد.  

خطیب‌زاده درباره خروج آمریکا از منطقه گفت: به مصوبه پارلمان عراق احترام می‌گذاریم ولی متحدان و دوستان خود در منطقه را در دو راهی انتخاب نمی‌گذاریم. روابط ایران و عراق مردمی، چند لایه، دارای عمق و افق و عرض زیادی است. هیچ کسی نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی این روابط را تخریب کند مگر اینکه دولت و ملت بیدار نباشند که دو ملت بیدار هستند.  

برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برایشان باز شده

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه درباره روابط ایران با همسایگانش خاطرنشان کرد: ما همسایگان خود را انتخاب نمی‌کنیم. در منطقه جغرافیایی هستیم که باید همسایگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. وقتی برجام امضا شد، علی‌رغم سنگ‌اندازی عربستان، اولین مقاله آقای ظریف درباره منطقه بود. این واقعیت تلخ وجود دارد که برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برایشان باز شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد  وی گذاشتند.  آنها برخلاف منافع منطقه و مردم خود حرکت کردند. پاسخ ما مشخص است؛ سیاست‌های خود را اصلاح کنند و به آغوش منطقه بازگردند. محاصره یمن و یک ملت را در قطحی گذاشتن، یک فاجعه است. محاصره چند ساله قطر خوب نیست. هر کدام زودتر حل شود، برای منطقه بهتر است.  

وی درباره کاهش تنش میان ایران و عربستان و امکان به توافق رسیدن دو کشور، اضافه کرد: روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ایران و منطقه گفت‌وگو کند، به آغوش منطقه بازگردد و دست از خرید امنیت بردارد، روزهای بهتری برای منطقه رقم خواهد خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته نیز وجود دارد.

خواستار اجرای موثر برجام توسط آمریکا هستیم

خطیب‌زاده درباره طرح مجلس درخصوص مذاکرات جدید بیان کرد: باید این طرح را با جزییاتش دید. ما مکلف به اجرای قانون هستیم اما درباره برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام، تمام و امضا شده است. ما خواستار اجرای موثر برجام توسط آمریکا هستیم و باید باشیم.  

موظف به گزارش‌دهی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر علی اکبر صالحی مبنی بر نامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:  آیین‌نامه اجرایی قانون «اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها»  همین هفته ابلاغ شده و سازمان انرژی اتمی نیز مکلف به اجراست. در این باره نامه‌ای هم به آژانس داده شده است. وظیفه ما گزارش دهی به آژانس بوده که انجام شده است.

روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است

این دیپلمات ارشد درباره آثار بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر آن بر روابط ایران با چین و روسیه اظهار داشت: برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است و مهمترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند. اگر آمریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد. روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است. نقشه راه همکاری ۲۵ ساله در حال مذاکره است. این مسئله نه تنها کمرنگ نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر خواهد شد. نگاه ما با توجه به مسائل روز نیست بلکه بلندمدت، کلان و راهبردی است. ما اروپا و آمریکا را از همکاری با ایران محروم نکردیم بلکه آنها خودشان را از همکاری با ایران محروم کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جزئیات سفر عباس عراقچی به قطر یادآور شد: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و حتی قرار بود هفته قبل از آن  انجام شود. روابط ایران و قطر منظم است و موضوعی نیست که در مسائل منطقه‌ای با یکدیگر تبادل نظر نداشته باشیم.   

برای همه سناریوها آمادگی داریم

وی درباره خروج ناو هواپیمابر آمریکا از منطقه و بازگشت مجدد آن به خلیج فارس خاطرنشان کرد: بردن و آوردن این ناوها به خودشان ربط دارد. برای همه سناریوها آمادگی داریم. پیام‌های رد و بدل شده نیز بر همین اساس است. درباره سناریوها قضاوت نمی‌کنیم ولی پاسخ ما قاطع است.  

   تمامی اقدامات ایران ذیل برجام بازگشت‌پذیر است

خطیب‌زاده درباره واکنش دیگر کشورها به نامه اخیر ایران به آژانس با بیان اینکه قانون تفسیربردار نیست، گفت: البته ما قبلا نظرات خود را اعلام کرده بودیم. ایران تعهداتی ذیل معاهده عدم اشاعه و برجام دارد و تمامی اقدامات ما به دلیل آن بوده که طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش عمل کند. برخی از تعهدات‌مان را انجام ندادیم در حالی که آنها هیچ کدام را انجام ندادند. این اقدامات ایران برای ایجاد توازن بوده است. وقتی طرف مقابل تعهداتش را به شکل موثر انجام دهد، تمامی اقدامات ما نیز بازگشت‌پذیر است. 

 اتحادیه عرب دیگر وجود خارجی ندارد

 وی درباره اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر اینکه ایران و ترکیه می‌خواهند در منطقه امپراطوری ایجاد کنند، بیان کرد: باید به اندازه وزن سازمان‌ها و اتحادیه حرف زد. این اتحادیه دیگر وجود خارجی ندارد. آنها ضمن خیانت به آرمان فلسطین و عادی‌سازی با دشمنان جهان عرب و اسلام فکر می‌کنند با اتهام‌زنی و تکرار، اولویت‌ها عوض می‌شود. منطقه به شخصیت‌هایی نیاز دارد که متفاوت باشند و نگاه‌شان به درون باشد.  

وی  درباره سفر لغو شده ظریف به باکو و مسکو نیز با بیان اینکه سفر ظریف به برخی از کشورها که به دلایل بهداشتی و ژئوپلتیک عقب افتاده بود در دستورکار قرار دارد، گفت: دچار برخی محدودیت‌ها هستیم. وقتی یک سفر به عقب می‌افتد، برنامه‌ریزی برای انجام آن نیازمند کار مفصلی است که این کار را انجام خواهیم داد.  

امیدواریم آمریکا قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام به وجود آمده است را بداند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تمدید قرار داد بلند مدت میان ایران و روسیه اظهار داشت: روابط ما و روسیه در بهترین سطح خود قرار دارد و ما برای انجام هر گونه توافقنامه‌ای آمادگی داریم و آن را پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ سوال دیگر خبرگزاری ایلنا مبنی بر اینکه یک رسانه آمریکایی به بایدن پیشنهاد داده برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران، راه خرید واکسن کرونا را تسهیل کند، آیا ایران هم می‌خواهد حسن نیت خود را نشان دهد،  پاسخ داد: آمریکا یک جنگ تمام عیار علیه ایران شروع کرده و هنوز هم ادامه می‌دهد. دولت مستقری در آمریکا نداریم که رفتار متفاوتی از خود نشان داده باشد.   

وی همچنین با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که اصلاح مسیر و رفتار صورت بگیرد و اجرای تعهدات خود را از سوی آنها مشاهده کنیم، اظهار داشت: اقداماتی که در راستای صبر راهبردی ایران تعریف شده، به حسن نیت تعبیر می شود. در این صورت ایران آماده اصلاح مسیر و بازگشت اقدام جبرانی است. امیدواریم آمریکا قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام به وجود آمده است را بداند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز