خبرگزاری کار ایران

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولتمردان آمریکایی هم معتقد هستند ترامپ بزرگ‌ترین فرمانده مبارزه با داعش را ترور کرده است/ رئیس‌جمهور آمریکا نگاهی انتخاباتی به مساله ترور سردار سلیمانی داشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۵۴۷

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است اگرچه یک سال از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد ولی اندیشه او برای همیشه جاودان خواهد شد.

فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به مناسبت سالگرد ترور سردار سلیمانی، در پاسخ به این سوال که در برهه‌ای از زمان، ایالات متحده به خوبی در منطقه نفوذ کرده بود. نیروهای آمریکایی در کشورهای عراق، افغانستان و سوریه حضور داشتند. ایران نیز توانست در کشورهای منطقه نفوذ کند و کنترل منطقه را به دست بگیرد. تاثیر سردار سلیمانی برای نفوذ ایران در کشورهای منطقه چه بود به طوری که باعث شد ایالات متحده برای مبارزه با داعش از ایران کمک بگیرد،‌ گفت:‌ نه تنها ایالات متحده با داعش مبارزه نکرد بلکه به شکل‌گیری داعش نیز کمک کرده است. با استناد به سخنان دونالد ترامپ می‌توان نتیجه گرفت، آمریکایی‌ها به شکل‌گیری داعش کمک کرده‌اند. اگرچه سخنان دونالد ترامپ، از آن او نیست و سخنان مشاوران نظامی او است. نظامیان آمریکایی از کمک ایالات متحده به داعش ناراحت بودند.

 

وی با بیان این مطلب که دونالد ترامپ در سخنان خود می‌گفت، داعش زاییده دست باراک اوباما و هیلاری کلینتن است، گفت:  اگرچه سخنان غیرمعتبر ترامپ زیاد است اما اسناد دیگری درباره ظهور داعش به دست ایالات متحده وجود دارد. در زمان ظهور داعش، جیک سالیوان (معاون وقت طرح و برنامه وزارت خارجه ایالات متحده) ایمیلی، برای هیلاری کلینتن درخصوص فعالیت بایدن ارسال میکند. او در این ایمیل ارسالی نوشت، داعش همراه و همسو با ماست. اول بهمن ۹۹، سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی به کاخ سفید وارد خواهد شد.

وی افزود: شاید بتوان ادعا کرد، آمریکا مخالف داعش است. وقتی که آمریکایی‌ها متوجه شوند یک نیرو دیگر برای آن‌ها کارایی ندارد، آن نیرو را سرنگون خواهند کرد. در گذشته، مقامات ایالات متحده با صدام حسین و بن‌لادن نیز به همین شکل رفتار کردند. گاهی اوقات، شاهد بمباران مناطق داعش از سوی نیروهای آمریکایی بودیم. بسیاری از مواقع، سیستم دورنی داعش رقابتی بود. ممکن بود، ایالات متحده از یک جریان داعش حمایت کند ولی با جریانی دیگر در داعش مخالف باشد و آن را سرکوب کند.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که نقش سردار سلیمانی چه بود، گفت: اگرچه نحوه برخورد آمریکا با داعش گزینشی بود اما سردار سلیمانی چنین رفتاری نداشت. داعش گروهی تروریستی برای مردم سوریه، عراق و ایران بود. داعش به سوی مرزهای ایران حرکت‌کرد و به ۴۰ کیلومتری مرزهای ما رسید اما توانایی پیشروی بیشتر را نداشت.

وی با تاکید بر این موضوع که برخورد با داعش به سردار سلیمانی تلکیف شد و ایشان به خوبی به وظیفه محوله خود عمل کرد،‌ ادامه داد: زمانیکه او توسط نیروهای آمریکایی ترور شد و به مقام شهادت رسید، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی به عملکرد دولتمردان آمریکایی اعتراض کردند. آن‌ها معتقد بودند که ترامپ بزرگ‌ترین فرمانده مبارزه با داعش را ترور کرده است. پس از شهادت سردار سلیمانی، مردم جهان به این نتیجه رسیدند، آمریکا در عرصه عمل حامی داعش است.

ایزدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عکس سردار سلیمانی بارها روی مجلات و روزنامه‌های خارجی منتشر شد، ‌وی چه نقش در استیلای رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی داشت، تاکید کرد: بر اساس آمار انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، هزینه‌های نظامی آمریکا نسبت به ایران بیشتر است. دولت ایالات متحده، هزار میلیارد دلار برای امور نظامی صرف می‌کند در حالیکه هزینه نظامی ایران، ده میلیارد دلار است. افرادی که با هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی آشنا هستند، معتقد هستند که مبلغ اعلام شده بیشتر از هزینه‌های واقعی است. اگر ما مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان را بپذیریم، هزینه امور نظامی ایالات متحده، ۱۰ برابر هزینه‌های نظامی کشور ماست.

وی افزود: همیشه در آمریکا این پرسش مطرح است، چگونه امور و سیاست‌های ایالات متحده با هزینه‌های هنگفت نظامی در غرب آسیا پیشرفت ندارد ولی ایران با هزینه کمتر پیشرفت دارد، پاسخ سوال آن‌ها، سردار سلیمانی بود. نیروهای آمریکایی از سردار سلیمانی اسطوره‌ای ساختند و ضعف خود را توجیه کردند. این موضوع درباره عربستان سعودی هم صدق می‌کند. آن‌ها مشکل عربستان را نداشتن سردار سلیمانی و سپاه قدس می‌دانند. یک سال گذشته، ایران در منطقه شکستی تجربه نکرده و در بسیاری از مسائل پیشگام است.

وی ادامه داد: یک سال از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد، نه تنها مشکل آن‌ها حل نشده بلکه بیشتر شده است. سردار سلیمانی شهید شد ولی فرمانده او یعنی مقام رهبری هنوز حضور دارند و نقش هدایتگری خود را به خوبی انجام می‌دهند. فرمانده کل قوا به تمام مسائل اشراف دارد و سردار قاآنی که به تمام مسائل مسلط است از سوی رهبری به عنوان جانشین سردار سلیمانی انتخاب شد. 

این تحلیل‌گر ارشد در خصوص عواقب ترور سردار سلیمانی نیز گفت: اول بهمن، ترامپ باید کاخ سفید را ترک کند. آن‌ها تصور می‌کردند، ترور سردار سلیمانی مانع از نفوذ ایران در منطقه می‌شود ولی ترور سردار حرکت جدیدی در منطقه ایجاد کرد. خون شهید سلیمانی به گسترش تفکر مکتب سلیمانی کمک کرد. رئیس‌جمهور ایلات متحده که فرمان ترور سردار شهید سلیمانی را صادر کرد در مرحله خروج از کاخ سفید قرار دارد. دونالد ترامپ، نگاهی انتخاباتی به مساله ترور سردار سلیمانی داشت. او تصور می‌کرد با ترور شهید سلیمانی، صاحب برگ برنده شده است. یک سال از شهادت سردار سلیمانی گذشت، آنچه که باقیمانده، مکتب و تفکر مکتب سلیمانی است. تفکر سردار سلیمانی در کشورهایی که از سوی ایالات متحده زخم‌خورده‌اند، نفوذ کرده است. پس از گذشت یک سال، قاتل سردار سلیمانی به زباله‌دان تاریخ پیوست ولی اندیشه او جاودان خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز