خبرگزاری کار ایران

حبیبی در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل محبوبیت سلیمانی تلاش او برای «استضعاف زدایی» از «انسان» فارغ از نژاد، دین و مذهب بود/عموم مردم او را فراتر از دسته‌بندی و گروه‌ها می‌دانند/باید از مصادره شهید سلیمانی به نفع یک گروه خاص پرهیز شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۹۸۲

عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: علت محبوبیت چشمگیر شهید سلیمانی این است که وقتی جامعه به عملکرد او نگاه می‌کند، احساس می‌شود که سلیمانی اقدامات خود را بر مبنای جناح‌بندی سیاسی و یا هیچگونه خط کشی و مرزبندی دیگری انجام نداده، بلکه عملکرد او در جهت حفظ مصالح ملی بوده است که این «منافع ملی» شامل همه با هر دین و مذهب و نژاد و زبانی می‌شود.

نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی و علت محبوبیت او در میان اقشار مختلف جامعه، گفت: شهید سلیمانی از همان سال‌های نخست انقلاب اسلامی و در آن فضای روحانی که تحت تاثیر وجود امام خمینی(ره) شکل گرفته بود در عرصه‌های دفاع حضور پیدا کرد و در طول‌ سال های حضور در جنگ در اثر درس‌هایی که از فضای جنگ و شخصیت و روحیه حضرت امام(ره) دریافت کرد، رشد پیدا کرد. امام خمینی(ره) به این عزیزان درس استقامت داد و با همین استقامت و بردباری توانست درمقابل فشار مشکلاتی که در زمان جنگ وجود داشت ایستادگی کرده و پا پس نکشد. با بهره‌گیری از همین پایمردی بود که امام(ره) موفق شد در برابر بحران‌ها به ویژه جنگ و اینکه همه دنیا با او و انقلاب در حال مقابله بودند بایستد.

وی افزود: این روحیه مقاومت و ایستادگی امام خمینی(ره) در روند شکل‌گیری شخصیت افرادی مانند شهید سلیمانی که مانند او بسیار هم کم هستند، تاثیرگذار بود. در ادامه و پس از پایان جنگ هم امثال ایشان حضور فعال در عرصه‌های مختلف داشتند که عاملی برای کسب تجارب فراوان آن هم در جریان تحولات متعدد سال‌های مختلف که یک سوی آن ایران و اسلام بود و در سوی دیگر تمام دنیا، شد، در اثر مشاهده این حوادث و پشت‌سرگذاشتن بحران‌ها شهید سلیمانی تربیت شد. این تربیت شدن یعنی آموختن این نکته که سختی‌ها و دشواری‌ها هم امتحان الهی است و هم یک ابزاری برای ساختن انسان است و کسانی که هدف‌های بلند دارند و می‌خواهند اسلام ناب را به جهان عرضه و معرفی کنند باید حتما این سختی‌ها را تجربه کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در دولت اصلاحات با بیان اینکه حضور در سپاه قدس باعث شد آموخته‌های شهید سلیمانی جنبه جهانی پیدا کند، بیان داشت: با حضور در سپاه قدس دغدغه‌های ایشان جنبه تازه‌ای پیدا کرد و با مشکلات و ملاحظات و سختی‌های مردم مستضعف و مظلوم منطقه آشنا شد. این تعامل با مصائب و مشکلات مردمان مختلف از سرزمین‌های متفاوت به انسان فرصت خودسازی می‌دهد و خداوند هم به چنین فردی کمک می‌کند که این همان وعده الهی است که می‌گوید وقتی شما استقامت کنید، خداوند به شما کمک می‌کند. در نتیجه این شخصیت ابتدا در انقلاب و دفاع مقدس تربیت شد و بعد همین تربیت و آموز‌ه‌ها را با حضور در سپاه قدس به منطقه تعمیم داد و با حضور در این جایگاه با جهان اسلام، دغدغه‌های آن و به عبارت دقیق‌تر با مسضعفین جهان فارغ از دین و مذهب آشنا شد و اثر آن آموزه‌های مکتب امام خمینی و اسلام ناب است که یک به یک این واژه‌ها در جان او ریشه‌ کرده و تبدیل به این دغدغه می‌شود که باید برای نجات مستضعفین عالم کاری کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: شهید سلیمانی از تحولات مختلفی در مکتب امام خمینی و ایستادگی ایشان درس گرفت و در اثر حوادث روزگار به معرفت، تجربه و پختگی رسید. حال این سوال مطرح می‌‌شود که چرا چنین شخصیتی در میان اقشار مختلف جامعه این اندازه محبوب است و همه اقشار جامعه به تشییع جنازه او می‌آیند و آن اتفاق شگفت انگیز در تاریخ کشور رخ می‌دهد.

حبیبی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های شهید سلیمانی فراتر از گروه‌بندی های داخلی بود، بیان داشت: علت این محبوبیت چشمگیر درخصوص ایشان این است که افراد جامعه به عملکرد او نگاه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که سلیمانی اقدامات خود را بر مبنای جناح‌بندی سیاسی و یا هیچگونه خط کشی و مرزبندی دیگری انجام نداده، بلکه عملکرد او در جهت حفظ مصالح ملی بوده است که این عنوان «ملی» شامل همه با هر دین، مذهب، نژاد و زبانی می‌شود.

وی افزود: حتی در منطقه خاورمیانه هم که ایشان حضور پیدا کرد افرادی از همه تفکرات و عقاید از چپ مارکسیستی تا حزب‌اللهی متدین، از شیعه تا سنی زندگی می‌کنند اما سلیمانی آموخته است که به این موارد نگاه نکند بلکه به اصل مساله توجه داشته باشد و آن «استضعاف زدایی»، ظلم ستیزی و مقابله با اجحافی است که جهان مستکبر بر این مردم مظلوم تحمیل کرده است، بود. به بیان دیگر می‌توان گفت که مخاطب یا افرادی که اقدامات سلیمانی در جهت دفاع یا حمایت از آن‌ها بود یک فرد یا یک گروه مشخص نیستند بلکه «همه» و در واقع «انسان» فارغ از اینکه مسلمان است یا مسیحی، یهودی، آشوری و ایزدی و یا فارغ از نژاد و زبان خود در اینجا از ثمرات مجاهدت‌های او ذی‌نفع است.

این استاد با سابقه دانشگاه افزود: با داشتن چنین نگاه و اندیشه‌ای شهید سلیمانی نسبت به دیگر در مرتبه بالاتر قرار گرفته و خداوند متعال نیز محبت او را در دل‌ها قرار می‌دهد و این طبیعی است که وقتی یک نفر تمام وجود خود را وقف کمک به انسان‌ها می‌کند، مردم نیز او را بزرگ بشمارند. اما رسیدن به این درجه مستلزم پشت‌سر گذاشتن راه‌های دشوار و مراحل تربیتی بسیار سختی است، او در یک سو با خانواده‌های شهدا و غم‌ها و پریشانی آن‌ها مواجه می‌شود و فرزندان بی‌سرپرست شده شهدا را می‌بیند و غم و اندوه فراوانی در قلب او ایجاد می‌شود. یا اینکه بارها با چشم خود شاهد از دست دادن همرزمانش در صحنه‌های مختلف نبرد بوده است، همه این‌ها غم و اندوه عمیق  سنگینی را در قلب او ایجاد کرد و عاملی برای رشد و تزکیه او شد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه به دلیل آنکه اقدامات و تلاش‌های شهید سلیمانی را فراتر از مرزبندی های جناحی و سیاسی احساس کرد اینگونه نسبت به شهادت او واکنشی متحد نشان داد، اظهار داشت: وقتی در همه جای جهان انسان‌های مظلوم و مستضعف می‌بینند که او همه وجود خود را در راه مبارزه با ستم و کمک به مستضعفین عالم در کشورهای مختلف گذشته است، طبیعتا نسبت به از دست دادن او سوگوار می‌شوند چه برسد به اینکه این از دست دادن از طریق یک ترور ناجوانمردانه و ظالمانه انجام شده باشد که این سوگواری و ناراحتی را صدچندان می‌کند، چرا‌که می‌بینند سلیمانی به دنبال منفعت، استراحت و اسودگی نیست بلکه تمام عمر خود را در راه جهاد و مبارزه و دفاع و کوشش سپری کرده است. لذا من تردید ندارم که در همه نقاط دنیا مستضعفین، آزادگان و مجاهدان با شنیدن خبر شهادت ایشان حقیقتاً رنج کشیدند و اشک ریختند.

حبیبی درباره با هشدار نسبت مصادره سیاسی و جناحی شهید سلیمانی، گفت: کسانی که اکنون سنگ ایشان را به سینه می‌زنند و به نوعی القا می‌کنند که انگار این شهید عزیز به گروه آنها تعلق دارد باید حواسشان باشد که از جانب عموم جامعه اینطور احساس نشود که این افراد می‌خواهند شهید سلیمانی را مصادره کنند یا برای خود و حزب و گروه خود منفعتی را جویا شوند، که اگر چنین چیزی احساس شود خیلی خطرناک است و ممکن است که به اصل محبوبیت ایشان خدشه و آسیب وارد شود.

وی در پایان ابراز داشت: وقتی در مواجهه با چنین شخصیت بزرگ و فراگروهی‌ای اینگونه برخورد شود که از ما و متعلق به ماست و یک گروهی درصدد مصادره ایشان بربیایند نه تنها به نفع آن گروه نخواهد بود بلکه به آن شخصیت بزرگ نیز خدشه وارد می‌شود، لذا این افراد و گروه‌ها اگر علاقمند به شهید سلیمانی هستند باید توجه داشته باشند که لازم است از تلاش برای مصادره او بپرهیزند و اگر چنین انگیزه‌ای ندارند نسبت به رفتارهایی که چنین پیامی به جامعه می‌دهد، تجدیدنظر کنند.

انتهای پیام/
امین مهرآور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز