خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

به جز سه شهرستان، شرایط مساعد است/ مردم مراعات نکنند درگیر موج جدید کرونا در بهمن و اسفند می‌شویم/ رهبر معظم انقلاب از آغاز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۶۳۳

رئیس‌جمهور در جلسه هفتگی ستاد ملی مقابله با کرونا مسائل و شرایط مربوط به اپیدمی کرونا در کشور را تشریح کرد.

 به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه پیش از ظهر ستاد ملی  مقابله با تشکر از مردم به واسطه رعاتی پروتکل‌ةای بهداشتی در مراسم سوگواری ایام فاطمیه اظهار داشت: مراسم‌ها در همان چارچوبی که در ماه محرم بود برگزار شد. ایام سالگرد شهید سردار سلیمانی نیز که مردم علاقه مند بودند مراسم این عزیز را بسیار باشکوه‌تر در سراسر کشور برگزار کنند، تشکر می‌کنم که ضمن ابراز احساسات پاکشان نسبت به این شهید بزرگوار پروتکل های بهداشتی را در همه مراحل رعایت کردند

وی با بیان اینکه در واقع باید بگوییم که موضوع کرونا یک بیماری عادی و معمولی نیست و پاندمی بود که سراسر جهان را فرا گرفت و کشورها درگیرش شدندو البته یک آزمایش تاریخی هم برای ملت‌ها و هم برای رهبران کشورهایی بود که وقتی اپیدمی شیوع پیدا کرد فقط به فکر مسائل اقتصادی بوده و به مسائل دیگر اعتنا نمی‌کردند. آنها می‌گفتند اجازه نمی‌دهیم که در اقتصاد محدودیت ایجاد شود اما همین موضوع آنها را بیشتر گرفتار کرد.

روحانی با اشاره به کشورهایی که پیش از اینکه کرونا در کشورشان شیوع پیدا کند به شیوه‌های مدیریتی دیگر کشورها ایران وارد میکردند، گفت: همین کشورها بعد از مدت کوتاهی گرفتار شدند. کشورهای نیز فکر می‌کردند فقط با شرایط پلیسی، سخت‌گیرانه و مدت کوتاه می‌توانند این ویروس را در کشور خودشان شکست دهند؛ اما بعد دیدندکه مثمر ثمر واقع نشد و وقتی شرایط سختگیرانه را کنار گذاشتند، این ویروس دوباره فعال شد.

وی با بیان اینکه بعضی از رهبران کشورها نیز اساساً پروتکل‌ها از فاصله گذاری اجتماعی گرفته تا استفاده از ماسک را به سخره می‌گرفتند، افزود: در کشورهای که مردمشان اعتماد بیشتری به رهبران خود داشتند و رهبران آن نیز به این بیماری توجه ویژه‌ای داشتند، ضمن اینکه به حل و جلوگیری از شیوع کرونا توجه داشتند به مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز فکر می‌کردند، موفق‌تر بودند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ در ایران اما موفقیت خوبی را در موج اول، دوم و اخیراً در موج سوم داشتیم. همه ارگان‌ها به صحنه آمده و فعال شدند و دیدیم که موج سوم سریع‌تر از آنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند مدت طولانی‌ترین درگیر آن باشیم مهار شد. اکنون نیز به جز ۴ شهرستان، مابقی شهرها در وضعیت زرد و نارنجی هستند و شرایط نسبتاً مساعد است.

روحانی گفت: در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مدنظر قرار دهیم؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کردند و شرعاً و قانوناً به همه تکلیف کردند که مراقبت کنند و هم شخص خودشان بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند و ما دیدیم که مجلس عزایی تشکیل می‌دادند که تنها خودشان بودند که این الگویی بسیار تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه امروز پنجاه و یکمین جلسه ستاد ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد، افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته‌های مختلف همه دست به دست هم دادند و امروز شرایط مناسبی را شاهد هستیم.

رئیس جمهور گفت: در حالی که در این موجی که ما گرفتار آن بودیم، اروپا و امریکا هم گرفتار آن بود و همچنان در مسیر تصاعد این ویروس هستند و هنوز به کنترل و مهار نرسیده‌اند؛ این عمدتاً به این دلیل است که مردم ما در صحنه، مسئولیت‌پذیر بودند و همکاری کردند و تست‌ها افزایش یافت، بسیار تأثیرگذار بود که ما شرایط را کنترل و مهار کنیم.

وی ادامه داد: باید به این نکته باید توجه کنیم که رسیدن به روند کاهشی بسیار سخت است و گاهی برای اقتصاد، فرهنگ، آموزش و روابط اجتماعی کشور بسیار پر هزینه است. به محض اینکه مقداری آرامش پیدا می‌کنیم، توقعات این است که شرایط عادی شود و وقتی عادی شود دو مرتبه به شرایط نامناسب باز می‌گردیم که این دفعه جبران آن بسیار سخت است. 

رئیس دولت تأکید کرد: وزیر بهداشت و معاونان و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بارها تذکر دادند که اگر همه مردم همچنان با پایداری مراقبت نکنند احتمال دارد که با موج دیگری در بهمن و اسفند مواجه شویم. باید در نظر داشته باشیم که هزینه در اواخر بهمن و اسفند بسیار سنگین است چون عده‌ای از کسب و کارها همه کاسبی‌شان به اواخر سال وابسته است. کاری کنیم که کنترل کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که ماه دی شرایط مناسب‌تری باشد و کسبه ما و فعالان اقتصادی بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

روحانی اضافه کرد: این در صورتی امکان پذیر است که از امروز تا اوایل بهمن ماه خیلی باید مراعات کنیم که در بهمن و اسفند شرایط ما شرایط مناسبی باشد. مسأله عادی‌انگاری یک معضل بزرگ برای ماه‌های آینده ما خواهد بود.

وی اظهار کرد: در وسایل حمل و نقل باید بیشتر مراعات شود چون بسیاری از سرایت‌ها در وسایل حمل و نقل یا در مراکز خریدی است که مردم تجمع می‌کنند. الآن چند خطر پیش روی ما است که مردم هم نگران هستند؛ یکی ویروس جهش یافته است که اگر ما دروازه‌ها را کنترل نکنیم و این ویروس وارد کشور شود، یک مشکل بسیار بزرگی خواهد بود که کنترل آن بسیار سخت است بنابراین باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: مسأله دوم، ‌مسأله فصل سرماست؛ در ایام سرد زمستانی درها بسته می‌شود و خانواده‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این بسیار خطرناک است. از طرف سوم نیز آلودگی هوا را شاهد هستیم، وارونگی هوا و نبود باد و باران موجب بروز این مشکل شده است؛ از مردم عزیز و بزرگوار خواهشمندم با توجه و مراقبت بیشتر بتوانیم این ایام را بگذرانیم تا اسفند و فروردین خوبی در انتظار ما باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز