خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام:

با روی کار آمدن بایدن، احتمال توافق جدید با ایران وجود دارد/ آژانس انرژی اتمی سخنگوی فشار غرب نیست/ مذاکرات اولیه میان تهران و واشنگتن احتمالا محرمانه خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۹۷۴

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام تاکید کرد با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، احتمال توافق جدید با تهران وجود دارد.

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجی آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر در روابط ایران و آمریکا مطرح کرد.

 

با روی کار آمدن بایدن، احتمال توافق جدید وجود دارد

وی در ابتدا در مورد احیای برجام گفت: با روی کار آمدن دولت بایدن در ۲۰ ژانویه، احتمال توافق مجدد هسته‌ای در قالب برجام میان ایالات متحده و همچنین ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه وجود دارد اما این پیوستن ایالات متحده به برجام در حال حاضر ساده نخواهد بود یعنی این بازگشت به معنای لغو فوری تحریم‌های آمریکا، از جمله مجازات‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ از نوامبر ۲۰۱۸ نیست.

وی در مورد درخواست اروپا برای توافق جدید با ایران گفت: نه تنها ایالات متحده، بلکه شرکت کنندگان اروپایی در برجام خواهان بحث در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران و برخی شرایط توافق هستند. البته این تهران است که باید تصمیم بگیرد آیا بر این اساس وارد مذاکره می‌شود یا خیر اما در صورت عدم تحقق این امر، شاید مذاکرات برای لغو کلیه تحریم‌ها آغاز نشود. 

آژانس سخنگوی فشار غرب نیست

این استاد دانشگاه در مورد فشارها بر روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه ایران گفت: این همان چیزی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پس از سفر به ایران بیان کرد. البته این طور نیست که او به عنوان سخنگویی  برای  «فشار» غرب خدمت کند . وی اظهار داشت که نیاز به بازنگری در مفاد برجام  توسط همه طرف‌ها برای تقویت آن و دور شدن از رویارویی وجود دارد.

اولین مذاکرات محرمانه خواهد بود

لوکاس در ادامه اظهار کرد: معتقدم اولین گام‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام پس از ۲۰ ژانویه، مذاکرات عمومی نخواهد بود چرا که فضای داخلی در واشنگتن و تهران این اجازه را نمی‌دهد. در عوض، هرگونه گفتگو از طریق «کانال های مختلف» در کشورهای ثالث محرمانه خواهد بود، درست مانند سال ۲۰۱۲ که مراحل اولیه توافق نهایی به صورت محرمانه شکل گفت. 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز