خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست «مطالبه‌گری حقوقی ترور شهید سلیمانی»:

شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند/ مراحل پایانی دادخواست عاملان این جنایت در حال انجام است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۸۳۱

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند؛ انسانی که برای تأمین امنیت و کمک به مردم هم در ایران و هم در منطقه حرکت کردند و جان خود را در این راه فدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست رسانه‌ای مطالبه‌گری حقوقی و اولین رویداد دادگاه شبیه‌سازی (موت کورت) ترور شهید سلیمانی، اظهار کرد: شهادت فاطمه زهرا را تسلیت می‌گویم و شهادت سردا سلیمانی را گرامی می‌دارم‌. 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ریاست قوه قضاییه و همکارانشان در دادسرا و دادگستری تهران و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و دکتر ظریف و همکارانشان در معاونت حقوقی وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهور که در بررسی امور حقوقی و کارشناسی کمک کردند.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند؛ انسانی که برای تأمین امنیت و کمک به مردم هم در ایران و هم در منطقه حرکت کردند و جان خود را در این راه فدا کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اهمیت اقدامات شهید سلیمانی هنوز شناخته نشده است، گفت: در تمام عمر مبارک ایشان هیچ‌گاه دست از تلاش برای تأمین صلح و امنیت مردم برنداشت. آنچه که ما در بحث حقوقی می‌توانیم عرض کنیم این است که شهادت این مرد بزرگوار جنایتی بود که سران آمریکا مرتکب شدند و این شهید بزرگوار را ترور کردند؛ جنایتی که همه جوامع بین‌المللی آن را محکوم کردند و هیچ انسانی نتوانست این مسأله را تأیید کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از لحاظ حقوقی لازم است که پیگیری‌های حقوقی برای عاملان این جنابت انجام شود؛ کارهای مقدماتی این بخش انجام شده و همکاران ما در قوه قضاییه موضوع را در دست پیگیری دارند و در بعد حقوقی آن ماه‌های پایانی را داریم سپری می‌کنیم و در چند ماه آینده نتایجی را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جنایتی که برای همه شناخته شد و مقامات آمریکا نیز به آن اعتراف کردند. در حوزه بین‌الملل ما اسنادی داریم که جنایت را محکوم می‌کند.

وی تأکید کرد: جنایت مقامات رژیم آمریکا به عنوان یک تروریسم دولتی شناخته می‌شود، قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد که خوشبختانه این بخش در محاکم داخلی آغاز شده و همکاران ما در قوه قضاییه این موضوع را در دست پیگیری دارند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: محاکم داخلی جمهوری اسلامی ایران به موجب قانون ۱۳۹۰ که صلاحیت لازم را به محاکم داخلی اعطا می‌کند، مجاز هستند در این گونه موارد ورود کنند. علاوه بر قانون ۱۳۹۰ ما شش قانون دیگر هم داریم که این قوانین اجازه می‌دهند که نسبت به جنایتکاران دادگاه‌های داخلی ایران پیگیری انجام دهد.

کدخدایی در خصوص ارائه دادخواست برای تعقیب سران دولتی کشور آمریکا، اظهار کرد: حوزه بین‌المللی اقتضائات خاص خود را دارد چون بحث مصونیت سران دولت‌ها مطرح است که البته کارشناسان بین‌الملل ارائه کردند که ممکن است این امکان وجود داشته باشد. دوستان و کارشناسان ما مشغول بررسی این مسأله هستند.

وی ادامه داد: کارهای مقدماتی دادخواست حقوقی تا حدود زیادی انجام شده است. ان‌شاالله ظرف ماه آینده می‌توانیم آن را تقدیم دادگاه در داخل کشور کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمانی که این جنایت اتفاق افتاد اکثر کشورها این قضیه را محکوم کردند. پیگیری در محاکم بین‌المللی اقتضائات خاص خود را دارد؛ کنوانسیون ۱۹۷۳ یکی از کنوانسیون‌هایی است که این اجازه را می‌دهد که در ICJ طرح دعوا کنیم که اینها در مراحل بررسی‌های اولیه است. 

وی ادامه داد: گزارشگر مربوط به اقدامات تروریستی در شورای حقوق بشر، گزارشی به شورای حقوق بشر تقدیم کرد و این اقدام را خلاف قانون دانست و مستندات آن نیز وجود دارد.

وی در خصوص شناسایی عاملان و ملیت‌های آنان نیز گفت: آمران و عاملان اصلی که در این جنایت نقش داشتند، اعتراف کردند. در بخش‌های دیگر هم آنانی که در حوزه عملیاتی پایین‌تر از برخی کشورها شناسایی شدند و‌ دوستان ما در دادگستری و دادسرای تهران اخیراً با همکاری مقامات قضایی کشور عراق، توانستند اطلاعاتی از این افراد به دست بیاورند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر‌ اینکه آیا قرار است پیگیرد قانونی برای عاملان آلمانی و‌ انگلیسی هم انجام شود؟ گفت: اقداماتی که در دادسرای تهران در حال انجام است، بر روی این موارد بحث شده است. دوستان قضایی و دوستان دادسرا هر زمانی که تشخیص دهند، اسامی را اعلام خواهند کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: کشورهای مختلفی بودند که در فراهم کردن این اقدام تروریستی نقش داشتند که قطعاً مردم ما انتظار دارند این افراد تحت تعقیب قرار گیرند. الان نیابت قضایی برای مقامات قضایی عراق ارسال شده تا اطلاعات جمع آوری شود.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز