خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا، اسرائیل و سعودی به دنبال بحران‌آفرینی هستند/ قاآنی سفیر حسن نیت ایران به عراق بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۳۳۴

تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب به بررسی کنش‌های اخیر کشورهای متخاصم با ایران در منطقه پرداخت و سیاست و استراتژی ایران در برخورد با این چالش‌ها را تشریح کرد.

"رضا میرابیان" تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،  درباره اتفاقات اخیر منطقه از جمله حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و اتهام زنی به ایران توسط ایالات متحده اظهار داشت: تمام گروه‌های سیاسی عراق، حشد الشعبی و دیگر گروه‌های مقاومت هیچیک حمله راکتی به سفارت آمریکا را مورد تایید قرار نداده، آن را رد و یک اقدام تحریک آمیز دانستند؛ چرا که این اقدامات بهانه‌ای به دست آمریکا می‌دهد که نیروهای مقاومت و حشد الشعبی را مورد هدف قرار دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز سریعا اعلام کرد که این حمله یک اقدام تحریک آمیز بوده است، گفت: ضمن اینکه خود گروه‌های سیاسی و جبهه مقاومت عراق پیش‌تر نیز آتش‌بس اعلام کرده و تاکید کرده بودند که دولت عراق به اخراج آمریکایی‌ها اقدام کنند؛ ایران هرگونه شایبه‌ای درباره اقدام گروه‌های متحد خود در عراق را علیه سفارت آمریکا رد کرد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای ادامه داد: همچنین برای اطمینان بخشی بیشتر و نشان دادن حسن نیت جمهوری اسلامی به دولت عراق، سردار قاآنی به این کشور سفر داشتند و به دولت عراق اطمینان دادند که ایران از دولت عراق حمایت می‌کند و خواهان آرامش و ثبات در عراق است. همچنین این هشدار را داد که اقداماتی که در عراق در حال انجام است که تحریک‌آمیز بوده و برای مورد هدف قرار دادن گروه‌های حشد الشعبی و مقاومت است.

وی خاطر نشان کرد: چند روز پیش ۱۴۰ نماینده آمریکا به «جو بایدن» رئیس جمهور آینده آمریکا نامه نوشته و خواستار بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام شدند اما بلافاصله بعد از این بیانیه نخست وزیر اسرائیل یک بیانیه شدیداللحن صادر کرد و گفت که آمریکا نباید به برجام برگردد. یعنی معلوم می‌شود که یک جریان به طرف جریان منتسب به ترامپ، نتانیاهو و سعودی‌ها به شدت در حال انجام اقدامات تحریک آمیز هستند که ببیند به چه شکلی جمهوری اسلامی را در آستانه پایان عمر سیاسی ترامپ در آمریکا وارد یک درگیری کنند، بهانه گیری کنند یا حملاتی را علیه گروه‌های متحد ایران در منطقه یا خود علیه جمهوری اسلامی انجام دهند.

به گفته میرابیان جریانی شدیداً در منطقه در حال عمل کردن است و به شدت دنبال یک بهانه‌ای است که یک مجموعه اقدامات را علیه ایران انجام دهد. اسرائیل، آمریکا و سعودی‌ها هر کدام به نحوی از این اقدامات به دنبال منافع خودشان هستند، به ویژه ترامپ که میخواهد از شرایط بحرانی و به شدت نظامی منطقه استفاده و حالت فوق‌العاده در آمریکا اعلام کند و تحویل قدرت را به تاخیر بیندازد. البته پیش‌تر نیز زمزمه این موضوع بود که ترامپ به دنبال این است که در ایالات متحده حالت فوق‌العاده اعلام کند.

وی یادآور شد ‌سیدحسن نصرالله نیز به این موضوع اشاره کرد که گروه‌های مقاومت باید بسیار هوشیار و خویشتن‌دار در منطقه عمل کنند و دلیل تذکر نصرالله نیز این بود که بهانه‌ای به دست نیروهای خواهان بحران آفرینی یعنی مثلث نتانیاهو، محمد بن سلمان و ترامپ ندهند.

این کارشناس مسائل حوزه خلیج فارس درباره شرکت قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس، گفت: این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود و موضوع مهمی نیست چرا که هنوز مسئله صلح قطر با عربستان به نتیجه نرسیده و صرفاً در حد آتش‌بس رسانه‌ای بوده و هنوز مصالحه و آشتی صورت نگرفته است.

وی درباره فشار به قطر برای انتخاب بین ایران و عربستان اظهار داشت: سعودی‌ها به دنبال این هستند که قطر ایران را رها کند. یکی از شروطی که مطرح کردند این بود که قطر مواضع خودش را نسبت به ایران روشن کند. یعنی از ایران فاصله بگیرد. البته عربستانی‌ها شرایط دیگری را نیز مطرح کردند اما قطری ها به هیچ عنوان زیر بار این موضوع نرفتند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها علیرغم داشتن تلاش زیاد، نتوانستند در میانجیگری میان عربستان و قطر موفق شوند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز