خبرگزاری کار ایران

ذاکر در تشریح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی:

۸۰۰ هزار تن سیب سرخ و سفید ارومیه در سردخانه‌ها انباشت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۰۵۴

نماینده مردم ارومیه با انتقاد از وضعیت صادارت سیب ارومیه بیان کرد:۸۰۰ هزار تن سیب سرخ و سفید ارومیه در سردخانه‌ها انباشت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی امروز(سه شنبه، ۹ دی) مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: همان طور که مستحضرید استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی بوده تا صنعت، و تقریباً ۴۰ درصد جمعیت استان به صورت مستقیم در امر کشاورزی فعالیت دارند و بیش از ۷ میلیارد تن محصولات متنوع هر ساله در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد:استان آذربایجان غربی در قیاس با سایر استان‌ها در تولید سیب، چغندرقند، عسل و انگور رتبه‌های نخست تولید را به خود اختصاص داده به طوری که از ۴ میلیون تن سیب تولید کشور، ۱.۲ میلیون تن آن مربوط به کشاورزان غیرتمند خطه آذربایجان غربی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از این میزان تولید ۴۰۰هزار تن به سیب زیردرختی و صنعتی مربوط می‌شود که متأسفانه هر ساله در کنار جاده‌ها و معابر روستایی روی هم انباشته و به نازل‌ترین قیمت به حراج گذاشته می‌شود که درآمد حاصله برای کشاورز حتی کفاف هزینه‌های جمع‌آوری، کارگر و حمل آن را نیز نمی‌دهد تا چه رسد به هزینه‌های سنگین سم، کود و تقویت زمین کشاورزی.وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید سیب تضمینی زیردرختی را به مبلغ هر کیلو یک هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرده اما به دلیل نبود نظارت و عدم حمایت این سیب حتی به قیمت هر کیلو ۷۰۰ تومان هم از کشاورزان خریداری نشد.

وی با بیان این که با بیان اینکه امروز در ۹ دی ماه ۹ روز از زمستان گذشته است و ۸۰۰ هزار تن سیب سرخ و سفید ارومیه در سردخانه‌ها مانده و فقط ۲۰ درصد آن تا به حال فروخته شده است در حالی که باید بیش از نصف آن تا شب چله فروخته می‌شد،گفت:بیایید به داد کشاورزان برسید و آنها را از نگرانی‌های بی‌شمار نجات دهید، با تذکر بنده می‌توانستید از پاییز امسال با اتاق بازرگانی تجار، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و اتحادیه صادرکنندگان و تشکل‌های خصوصی هماهنگی‌های لازم را صورت دهید و در کشورهای هدف مانند روسیه، هند، قزاقستان، عراق، آذربایجان و کشورهای اوراسیا و اروپا برای بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی اقدام کنید.

ذاکر تاکید کرد:حلقه مفقوده در این امر همین جا است که نتیجه کم کاری‌ها و سوء مدیریت در ضعف بازاریابی خود را نمایان می‌کند. در حال حاضر بازار فروش و بازار جهانی را از دست داده‌ایم؛ این سوال فقط مربوط به من نیست بلکه تمامی نمایندگان آذربایجان غربی این سوال را دارند که چه اقدامی برای صادرات سیب ارومیه و آذربایجان غربی صورت گرفته است. امروز در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که حتی نتوانسته‌ایم چند کامیون و تریلی یخچال‌دار برای صادرات محصولات کشاورزی تهیه کنیم، این موارد از حیاتی‌ترین لوازم چرخه کشاورزی به شمار می‌آید.

وی افزود:با صادرات سیب می‌توانستیم نسبت به واردات موز، آناناس و سایر میوه‌های وارداتی اقدام کنیم و این یعنی دور زدم تحریم و خدمت به صادرکنندگان و کشاورزان.

ذاکر با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار خانه باغ غیرمجاز در کشور احداث شده گفت: متأسفانه بر اساس گزارش‌ها هر ساله ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در نتیجه ساخت و سازهای غیرمجاز از گردونه زمین‌های کشاورزی خارج می‌شود. در همین راستا بیش از ۱۰ هزار حکم قضایی قلع و قمع در کشور صادر شده و هزاران پرونده نیز در این رابطه در قوه قضائیه در حال رسیدگی است. فقط در استان آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰۰ مورد قلع و قمع اتاق کارگر و خانه باغ داشته‌ایم که آثار نامطلوب اجتماعی، اقتصادی و امنیتی به دنبال دارد که دل هر انسان دردمندی را به درد می‌آورد.

وی افزود: این مسئله فقط به دلیل نبود نظارت و نبود نیروی زبده و متخصص برای حراست و حفاظت از اراضی کشاورزی است. نبود مکان‌های تفریحی و شهرک‌های توریستی نیز مزید بر علت است. برابر ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه تأمین امنیت سرمایه‌گذار و افزایش صادرات محصولات کشاورزی بر عهده دولت است، با این اوصاف آیا امنیتی برای کشاورز باقی می‌ماند. امروز امنیت کشاورز از بین رفته و موجب بدبینی و بی‌اعتمادی کشاورز شده است.

نماینده مردم ارومیه بیان کرد:آیا قوانین موجود توانسته نیازهای کشاورز را تأمین کند، اگر قانون از عهده چنین کاری برنیامده است چرا نسبت به اتاق‌های کارگری و جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیرمجاز با قلع و قمع در این اوضاع و احوال اقتصادی و معیشتی اقدام می‌کند. این نوع رفتارها هیچ دستاوردی جز تضعیف کشاورزان به دنبال نخواهد داشت نه اینکه خانه کارگر را بر سر آن ویران کرد.  این درد فقط متعلق به استان آذربایجان غربی نیست بلکه در تبریز، اردبیل و شمال نیز مشترک است.متأسفانه به جای اینکه جلوی ساخت و ساز زمین‌خواران گرفته شود، آلونک‌های کوچک کشاورزان در زمین‌های کشاورزی تخریب می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز