خبرگزاری کار ایران

ژاپن‌تایمز بررسی کرد؛

مروری بر سال ۲۰۲۰ برای ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۶۳۹

ژاپن تایمز در تحلیلی به اتفاقات سال ۲۰۲۰ پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از ژاپن تایمز، سال ۲۰۲۰ سال بدی برای ایران بود؛ از اواسط دهه ۱۹۸۰ یعنی اوج جنگ با عراق، جمهوری اسلامی سالی به این بدی نداشته است. برای ایرانیان معمولی  سال ۲۰۲۰ بیماری و مرگ را به ارمغان آورد. برای حاکمان آنها، سال بدی بود که منجر به از دست دادن دو قهرمان بزرگ شد.

پایان سال و برای آغازین روزهای سال ۲۰۲۱ بارقه‌ای از خوش‌بینی را مشاهده کردیم که اوضاع ممکن است بهتر شود، به خصوص اگر دولت جدید واشنگتن، خیرخواهانه‌تر به سمت تهران تمایل داشته باشد اما احتمال تبدیل شدن یک رئیس تندرو به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران در تابستان برای ایرانیان و سراسر جهان می تواند نگران کننده  باشد.

اتفاق بد ۲۰۲۰ ترور سردار سلیمانی بود که رهبر ایران در مراسم تشییع وی گریست.

اما این آخرین ترور ۲۰۲۰ نبود و این بار برای محسن فخری‌زاده، برترین متخصص سلاح های هسته ای این کشور  رخ داد  که توسط اسرائیل در حومه تهران به ضرب گلوله کشته شد.

ازدحام جمعیت در مراسم تشییع سردار سلیمانی باعث کشته شدن ۵۶نفر شد. سرنگونی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی اندکی پس از برخاستن از تهران در ۸ ژانویه اتفاق تلخ دیگری بود که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین که اکثر آنها ایرانی بودند، منجر شد. 

مرگ و میر در ایران با شیوع ویروس کرونا تکرار شد. تحریم ها و شیوع کرونا به مرگ و میر شدید منجر شد که تا امروز هم ادامه دارد.

برای خوش‌بینی در مورد ۲۰۲۱، آغاز دوران بایدن بهانه خوبی است خصوصاً از آنجا که جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب، علاقه خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای که ترامپ به زباله انداخت، نشان داد. دولت ایران با هیجان از این چشم انداز، بودجه ای سالانه تهیه می کند که صادرات نفت را در سطح قبل از تحریم پیش‌بینی کرده است.

این خوش بینی اما ممکن است بی دلیل باشد. در هفته های پس از انتخابات، حزب بایدن در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای دست به گمانه‌زنی زد  و نشان داد که لغو  سریع تحریم‌های ترامپ شدنی نیست. 

بنابراین، جمهوری اسلامی در پایان سال ۲۰۲۰ با عصبانیت و ناامیدی به عقب نگاه می‌کند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز