خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ با همراهی اسرائیل سعی دارند که تا پایان ژانویه در منطقه بحران‌سازی کنند/ رژیم‌های مرتجع عرب، تابعی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند/ تهران اجازه ندهد کشورهای میکروسکوپی منطقه در مسائل هسته‌ای دخالت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۳۶۷

یک تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب اتفاقات اخیر منطقه و حرکت تجهیزات نظامی آمریکا و اسرائیل به خلیج فارس را از زوایای مختلف مورد تحلیل‌ و بررسی قرار دارد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ورود ناوهای جنگی و حرکت زیر دریایی اتمی اسرائیل از کانال سوئز به سمت خلیج فارس اظهار داشت: رفتارهای تهاجمی اخیر ترامپ و تیم وی علیه ایران و محور مقاومت موجب شده که پیش بینی‌ها به این سمت و سو برود که ممکن است ترامپ برای باقی ماندن در کاخ سفید به یک بحران منطقه‌ای جدیدی دست بزند. اخیراً حرکات مشکوکی با پرتاب راکت به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا صورت گرفته است و افراد مشکوکی تلاش کردند تا  ایران را در مقابل آمریکا قرار دهند.

وی افزود: همچنین ورود زیردریایی آمریکا به خلیج فارس و حرکت زیردریایی اتمی اسرائیل از کانال سوئز به سمت خلیج فارس همه نشان می‌دهد که طی یک ماه آینده ممکن است بحران جدیدی در منطقه به وجود بیاید. هدف ترامپ این است که در آخرین روزهای زندگی سیاسی خود با بحران سازی به محور مقاومت ضربه وارد کند؛ لذا هوشمندی مقامات جمهوری اسلامی ایران و اینکه دست به یک عمل شتاب‌زده نزنند یک اصل بسیار مهمی است.

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه ترامپ قصد بحران سازی و انتقام گیری از ایران دارد، گمانه زنی دیگری را مطرح کرد و گفت: چون در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس قرار داریم، آمریکا به شدت نسبت به واکنش ملت‌های منطقه در برابر ترور سردار سلیمانی بیمناک است چرا که باعث واکنش‌ها و موج نفرت نسبت به نیروهای آمریکایی شده است.

وی ادامه داد:‌ علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد تحرک‌های اخیر بیشتر جنبه نمایشی داشته باشد و خیلی عملیاتی نشود اما گمانه‌زنی‌ها از این قرار است که در آینده و تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۱ اتفاقاتی در منطقه رخ بدهد. به هر حال ثابت شده است که ترامپ از منطق سیاسی بالایی برخوردار نیست و ممکن است دست به عملیاتی علیه ایران بزند اما در هر صورت محور مقاومت و ایران برای هر اقدام احتمالی آماده است.

این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب درباره نقش کشورهای عرب همسایه ایران در کمک به‌آمریکا و اسرائیل بیان کرد: رژیم‌های مرتجع عرب تابعی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. عربستان، امارات و بحرین به عنوان محور شرارت در کنار رژیم صهیونیستی قصد آسیب زدن به جمهوری اسلامی ایران را دارند. سفرهای متعددی که بین مقامات بحرینی و اماراتی به اراضی اشغالی و سفر مقامات رژیم صهیونیستی به امارات و بحرین نشان می‌دهد که رابطه این رژیم‌ها هر روز در حوزه‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی مستحکم‌تر می‌شود و این یک خیانت آشکار به ملت فلسطین است. 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تا زمانی که عربستان، امارات و بحرین جزء بلوک و زیر چتر آمریکا و لابی صهیونیستی باشند و  از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند، همواره تلاش شان بر این است که در تقابل با ایران قرار گیرند اما با تغییراتی که در کاخ سفید در حال ایجاد شدن است و "جو ‌بایدن" پیروز حزب دموکرات بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا خواهد نشست ممکن است این کشورها به ایران متمایل شوند اما این گمانه زنی بسیار ضعیف است.

هانی‌زاده درباره تاکید کشورهای عرب منطقه برای حضور در مذاکرات میان ایران و غرب اظهار داشت: این رژیم‌ها در قد و قامتی نیستند که بخواهند در مذاکرات بین ایران و قدرت‌های برتر جهان شرکت داشته باشند. رژیم‌های عقب افتاده، بدون فرهنگ و سابقه تاریخی، غیر متمدن و دیکتاتوری هستند که ملت‌های خودشان را سرکوب می‌کنند و در مقامی نیستند که بخواهند در مذاکرات آینده میان ایران و غرب شرکت کنند.

وی یادآور شد: ایران مذاکراتش را با کشورهای پنج به علاوه یک انجام داده است؛ این کشورها، قدرتمند و دارای حق وتو در سازمان ملل هستند، همچنین تکنولوژی بسیار بالایی در زمینه هسته‌ای دارند اما رژیم‌های مرتجع منطقه تلاششان بر این است که نقش فرادستی ایفا کنند اما هرگونه حضور این رژیم‌ها در هر مذاکره‌ای که ایران حضور داشته باشد اهانت به ملت ایران تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای خاطر نشان کرد:‌ ایران هیچگاه نمی‌پذیرد که این رژیم‌های میکروسکوپی بدون تمدن و عقب افتاده بخواهند در مذاکرات آینده شرکت کنند، بنابر‌این مذاکرات بین ایران و کشورهای بزرگ غربی بدون حضور هیچ طرف دیگری انجام نمی‌شود و ایران باید بسیار هوشمندانه عمل کند و اجازه ندهد که رژیم‌های مرتجع درباره مسائل هسته‌ای ایران دخالت کنند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز