خبرگزاری کار ایران

کمیجانی:

برجام یک موضوع کلان ملی و حاکمیتی است/ نباید درچارچوب‌های جناحی وحزبی در مورد آن، تصمیم‌گیری و قضاوت شود/ تنها راه تغییرات تدریجی و آرام در یک جامعه، از طریق صندوق های رأی امکانپذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۲۷۵

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اعتقاد ما بر این است که مسئله برجام یک موضوع کلان ملی و حاکمیتی است و نباید درچارچوب‌های جنایی وحزبی در مورد آن، تصمیم‌گیری و قضاوت شود.

به گزارش ایلنا، فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص موضع کلی اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال برگزاری یک انتخابات رقابتی در تراز مفاد مختلف قانون اساسی  به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هستند البته ابزار فراهم کردن چنین شرایطی در دست اصلاح طلبان نیست. در حال حاضر مجبورند در وضعیت نامشخص و مبهم به کنش گری و سیاست ورزی بپردازند تا شورای محترم نگهبان مشخص کند که آیا اصلاح طلبان می توانند از کاندیدای اختصاصی برخودار شوند یا خیر؟ البته بنظر می رسد برخی از احزاب رقیب همتمایل دارند به همان شیوه‌ای که انتخابات یازدهم مجلسبا مشارکت حداقلی برگزار شد و توانستند در رقابتی نابرابر پیروزی کامل به دست بیاورند در انتخابات ریاست جمهوری هم به دنبال این هستند که مجدداً مشارکت حداقلی مردم وجود داشته باشد که این رویه، بسیار برای منافع ملی و امنیت کشور خطرناک است. بنابراین تمامی احزاب سیاسی سی و دوگانه اصلاح طلب که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند مصمم به حضور و مشارکت فعال در انتخابات هستند ولی در انتها همه چیز به وضعیت حضور کاندیداهای اختصاصی اصلاح طلب در لیست نهایی کاندیداها است.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد: تنها راه تغییرات تدریجی و آرام در یک جامعه، از طریق صندوق های رأی امکانپذیر است بنابراین اراده تمامی أحزاب اصلاح طلب بر مشارکت فعال در انتخابات در صورت وجود کاندیدای اختصاصی اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان با هدف تحقق و عملیاتی شدن مشارکت حداکثری، بدنبال نهایی کردن نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۲ حزب دارای مجوز از وزارت کشور هستند. برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز تعداد ی از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی جریان اصلاحات به عنوان عضو در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد. قرار است این نهاد اجماع ساز در حوزه فعالیت های مختلف سیاستگذاری و انتخاباتی، جایگزین هر دو نهاد قبلی یعنی شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی شود.

وی ادامه داد: اساساً اصلاح طلبان چون به کار حزبی در چارچوب قانون اعتقاد دارند با هر گونه تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات مخالف هستند و این کنش ها را مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم‌سالاری دینی می دانند مگر اینکه بخش هایی از حاکمیت اصرار بر حذف کاندیداهای اختصاصی اصلاح طلبان در صحنه انتخابات داشته باشند که در این صورت امکان فعالیت و مشارکت فعال در رقابت ها برای اصلاح طلبان بسیار محدود می‌شود و طبیعی است در آن صورت ضمن اینکه با صندوق های رأی قهر نخواهیم کرد ولی امکان فعالیت حزبی و تشکیلاتی انتخاباتی از ما سلب خواهد شد. البته منطق رقابت سیاسی آزاد حکم می کند در انتخابات همه جریانات سیاسی قانونی و دارای مجوز رسمی کشور که در میان مردم طرفدارانی دارند از امکان داشتن نامزد انتخاباتی و أرائه برنامه ها ی خود به مردم برخوردار باشند.

کمیجانی در خصوص چگونگی به اجماع رسیدن احزاب اصلاح‌طلب، گفت: در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طرح های مختلفی مطرح شدکه نهایتا تصمیم بر این شد که از بین اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک گروه تعامل ( ۵ نفره ) انتخاب شوند که انتخاب کردیم تا اعضای این گروه تعامل در رایزنی با بزرگان إصلاحات ، اعضای مجمع روحانیون مبارز ودبیران کل احزابهمسویی که خارجازشورایهماهنگیجبههاصلاحاتفعالیت می کنند این موضوع را سامان دهند و به تایید جناب آقای سید محمد خاتمی هم برسانند لذا هیچ مشکلی از این منظر پیش رو نخواهیم داشت‌.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان تا چه حد امید دارند که مردم به صورت گسترده پای صندوق‌های رأی حاضر شوند؟ اظهار کرد: رویگردانی مردم از صندوق‌های رأی نشاندهنده خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به نهاد انتخابات و به تبع آن ناکارامدی در عرصه های حاکمیتی است و به کاهش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود که أصلا به نفع نظام اسلامی نیست. ضمن اینکه وضعیت و عملکرد مجلس فعلی که با مشارکت حداقلی مردم تشکیل شده بخوبی نشان می دهد که زمینه پاسخگویی شفاف به مطالبات عموم مردم را ندارد لذا مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهان مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند البته اگر مقدمات و زمینه مشارکت همه گروهها و سلایق فراهم شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح مهترین دغدغه اصلاح طلبان نیز بیان کرد: اگرچه اصلاح طلبان همواره بر مشی اصلاحی و مسالمت جویانه در تمامی أمور تاکید کرده اند و دموکراسی خواهی و پاسخگویی حاکمیت و قدرتمندی نهادهای مدنی را در الویت قرار داده اند ولی در شرایط فعلی دغدغه معیشت مردم را بر تمامی موضوعات دیگر الویت بخشیده اند تا در پرتو مبارزه با فساد و بی عدالتی و افزایش تولید در داخل و گشایش در عرصه های بین المللی، بستر لازم برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر فراهم شود.

وی درباره پیروزی بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر آن روی جهت‌گیری‌های انتخاباتی اصلاح طلبان دارد، گفت: برجام یک توافق ملی و حاکمیتی است که هرگونه تصمیم گیری جدید پیرامون آن، نیازمند اجماع در سطح حاکمیت است و یک جناح یا حزب سیاسی و حتی یکی از قوای سه گانه به تنهایی نمی تواند پیرامون آن کنش سیاسی انجام دهد اما به هر حال اصلاح طلبان از ابتدا از برجام حمایت کردند و مدافع عملیاتی شدن آن بودند تا ملت ایران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند اما متاسفانه با خروج آمریکا توسط ترامپ از برجام، ایران از مزایای برجام محروم شد لذا الان که فرصت جدیدی در آمریکا پیش آمده که آمریکایی ها میخواهند رفتار غیرعقلایی و ظالمانه سه سال گذشته ترامپ را اصلاح کنند طبیعتا اصلاح طلبان از این قضیه استقبال می‌کنند.

کمیجانی اضافه کرد: اما متاسفانه این موضوع تبدیل به یک رقابت جناحی و حزبی در داخل کشور شده و به نوعی منافع و مصالح کلان ملی کشور وجه‌المصالحه نگاه‌های کوچک جناحی شده که این اصلا به نفع مصالح کشور نیست که مثلاً جناح مقابل اصلاح‌طلبان تصور کند که اگر آمریکا به برجام برگردد و به نوعی تحریم‌ها لغو شود. به عنوان یک نقطه قوت برای اصلاح‌طلبان و دولت تلقی می‌شود.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داد: ما اعتقادمان بر این است که مسئله برجام یک موضوع کلان ملی و حاکمیتی است و نباید درچارچوب‌های جنایی وحزبی در مورد آن، تصمیم‌گیری وقضاوت شود. بنابراین درخواست ما از رقبای اصولگرایمان این است که در واقع مسائل ملی و حاکمیتی را تابع شرایط رقابت‌های خرداد ۱۴۰۰ قرار ندهند و اجازه دهند که اگر گشایشی در فضای بین‌المللی صورت گرفته بتواند در جهت رفع مشکلات و چالش‌های اقتصادی فراوانی که مردم در حال حاضر با آن مواجه هستند استفاده شود و به نوعی بخشی از آلام و رنج‌هایی که مردم دارند بتواند برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا اصلاح طلبان خط قرمزی هم برای خودشان در عرصه بین المللی  در نظر گرفته اند؟ اظهار کرد: حتماً خط قرمزهایی وجود دارد ولی عمدتا در چارچوب تصمیمات کلان حاکمیتی است در واقع بالاترین خط قرمزی که اصلاح‌طلبان برآن مرتبا تاکید دارند این است که پرونده مسائل هسته ای ایران نباید در عرصه بین‌المللیدوباره امنیتی شود و به تبع آننباید اجماع بین المللی علیه ایران شکل بگیرد و تجربه تلخ سال‌های ۹۰تا ۹۲که مساله ایران به تهدیدی عیله صلح و امنیت بین المللی ذیل فصل هفتم شورای امنیت تبدیل شد و به تبع آن به شکل‌گیری اجماع بین المللی علیه ایران منجر شد نباید تکرار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز