خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

برجام را نمی‌توان به جایگاهی که قبل از ترامپ داشت، برگرداند/ ایران تا زمان لغو تحریم‌ها به تعهدات خود بازنمی‌گردد/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تعهد ایران به NPT را تایید کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۷۷۰

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در دوران پس از ترامپ، احزاب آمریکا و ایران همه باید تصمیمات دشوار بگیرند و درباره آنها مذاکره کنند. من اعتقاد ندارم که ایران قبل از اینکه تعهد جدی و محکم از آمریکا برای لغو تحریم‌ها بدست آورد، به تعهدات خود بازگردد.

«توماس لیپمن» نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی حوزه خاورمیانه و روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است. این دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیا بیش از ۳۰ سال به‌عنوان نویسنده، ویراستار و خبرنگار دیپلماتیک با روزنامه واشنگتن‌پست همکاری کرده است و مدتی هم ریاست بخش خاورمیانه این روزنامه را برعهده داشته است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا نظرات خود را در خصوص برجام،‌ تنش در روابط تهران و واشنگتن و سیاست احتمالی دولت جدید آمریکا در قبال ایران بیان کرد.

وی در ابتدا گفت: شرایط فعلی برجام به دلیل اقدامات ترامپ است؛ برجام مرد چرا که دونالد ترامپ آن را کشت و همچنین همین موضع ایالات متحده و تحریم‌های شدید انگیزه ایران را برای ماندن در آن  و تعهد به توافق هسته‌ای پایین آورد و باعث افزایش ذخایر اورانیوم از سوی ایران شده است.

این کارشناس و روزنامه‌نگار برجسته در ادامه افزود: شرایط عوض شده است؛ به هیچ وجه نمی توان برجام را به همان جایی که قبل از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق بود بازگرداند. در دوران بایدن احزاب دیگر و ایران همه باید تصمیمات دشوار بگیرند و درباره آنها مذاکره کنند. من اعتقاد ندارم که ایران قبل از اینکه تعهد جدی و محکم از آمریکا برای لغو تحریم‌ها بدست آورد، به تعهدات خود بازگردد.

وی هم چنین در مورد دلیل شکست فشار حداکثری گفت: این مسئله به نقش ایران باز می‌گردد چرا که ترامپ و پمپئو علاقه‌ای به تعهد ایران به برجام نداشتند و در واقع آن ها دوستدار خروج ایران از برجام بودند . آنها فقط به تغییر رژیم در ایران  و تلاش برای سرنگونی فکر می‌کردند. امیدوارم با بایدن شرایط تغییر کند.

لیپمن در ادامه به دور شدن مواضع اروپا و آمریکا در زمان ترامپ اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها فکر می‌کردند سیاست ایالات متحده در مورد ایران بیهوده است و همین عامل اختلاف اروپا و آمریکا در مورد ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تعهد ایران را به NPTتایید کرده است و من فکر می‌کنم با بازدید از مکان‌های درخواستی دلیلی برای تحت فشار قرار گرفتن آژانس وجود ندارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم روزی امکان برقراری روابط صلح‌آمیز  و مبتنی بر دوستی میان دو کشور بعد از رفتن ترامپ و در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز