خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیحات سخنگوی هیات رئیسه مجلس در خصوص اصلاحات قانون انتخابات

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۵۹۷

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث حضور نظامیان در انتخابات مطلب تازه‌ای نیست در قانون هم آمده است

به گزارش خبرنگار ایلنا،  محمدحسین فرهنگی در نشست خبری هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات و ماده حضور نظامیان در بحث انتخابات گفت: بحث حضور نظامیان در انتخابات مطلب تازه‌ای نیست در قانون هم آمده است.

وی یادآور شد: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز  موضوع حضور نظامیان مطرح شده بود. قانون اساسی نظامیان را از ثبت نام در انتخابات منع نکرده است حتی زمانی که شهید سلیمانی زنده بودند این شبهه که ایشان برای ریاست جمهوری اقدام کنند نیز مطرح شد که این شهید و قهرمان ملی تکذیب کردند که چنین نظر ندارند.  

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی داد:چنین مواردی توسط بعضی از بازیگران داخلی مطرح می‌شود، این موضوع با رضایت وزارت کشور انجام شد چون ما نمی‌توانستیم در مصوبه‌ آنها تغییر ایجاد کنیم و آنها رضایت دادند این موضوع در مجلس دنبال شود تا این شیوه ثبت نام که در حال حاضر وجود دارد، برچیده شود.

 وی تاکید کرد: ریاست جمهوری رکن بسیار مهمی در کشور است. اینکه فردی بدون مدرک تحصیلی یا سوابق اجرایی برای چنین رکنی ثبت نام کند پذیرفته نیست. حتی در صرح مجلس به دنبال‌آن هستیم تمام این مدارک را در همان موقع ثبت نام از داوطلب اخذ کنند تا افراد کم سواد و بی سواد ثبت نام نکنند. آنچه که مجلس دنبال آن هست، برچیدن روال نامطلوب زمان ثبت‌نام هست و شورای نگهبان هم به طور کلی و اجمالی با این موضوع موافق است. اما جزئیات آنچه مدارک لازم است، داده شود ممکن است حتی بین اعضای شورای نگهبان مورد اختلاف باشد چون با رای‌گیری تصمیم می‌گیرند اما آنچه برای رفع ایراد است که موقع ثبت نام در وزارت کشور اتفاق می‌افتاد مصمم هستیم و تا آخر خواهیم رفت.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود قالیباف از مقام معظم رهبری در موضوعات مختلفی اذن گرفته است، گفت: تا جایی که من در این باره اطلاع دارم، ‌این کسب اجازه فقط در مورد ستاد کرونا و حضور یکی از نمایندگان در آنجا بود، ضمن اینکه در مورد سایر موضوعات مانند تشکیل جلسات در نقاط دیگر و برگزاری الکترونیکی جلسات علنی مجلس هم از ستاد کرونا اجازه گرفته‌ایم و در سایر موارد اجازه دیگری گرفته نشده است.

وی درباره  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۱۴۰۰ براساس اصلاح قانون انتخابات که این روزها در صحن مجلس درحال بررسی است اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که این اصلاحیه به انتخابات خرداد ۱۴۰۰ می‌رسد، و اگر هم شورای نگهبان در این زمینه ایرادی بگیرد، مجلس آن ایرادات را اصلاح می‌کند. در شکل‌گیری طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، نظرات برخی از اعضای شورای نگهبان را اخذ کرده‌ایم. اما با این حال ایرادات جدیدی که در صحن مطرح می‌شود.

فرهنگی بیان کرد: با آنکه در اصل موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با تعدادی از اعضای شورای نگهبان هماهنگی کرده‌ایم، اما با این حال با کل اعضا هماهنگی صورت نگرفته ولی سعی می‌کنیم نظرات کل شورای نگهبان را در این موضوع مدنظر قرار دهیم.

سخنگوی هیأت رئیسه درباره این که  آیا لایحه بودجه ۱۴۰۰ با درآمدهای پایدار و عدم اتکای بودجه با نفت همخوانی دارد، گفت: در لایحه وابستگی زیادی به نفت وجود دارد که می‌تواند هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرده و دچار مشکل شویم.

وی  رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی از نظراتی است که نمایندگان مجلس دارند،بر همین اساس باید لایحه بودجه به دولت ارجاع شده و دولت هم نظر اصلاحی خود را به مجلس بدهد، سپس کلیات آن به جای طرح در کمیسیون‌ها در صحن علنی بررسی خواهد شد.  نظر بعدی نمایندگان آن است که مجلس با اختیار خود لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اصلاح کند که البته قوه مجریه هم همراهی لازم را با این موضوع دارد. 

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر بعدی نمایندگان آن است که بودجه دو سقفی در نظر گرفته شده که با این کار هم نظر دولت تأمین شده و هم اصلاحات لازم از سوی مجلس اعمال خواهد شد و قرار است سقف دوم در شهریورماه باشد؛ تلاش داریم تا بودجه را براساس واقعیت‌ای موجود اصلاح کنیم؛ البته نظر رئیس کمیسیون تلفیق هم دو سقفی بودن بودجه است. من هم چنین نظری دارم.

فرهنگی درباره بررسی  شفافیت آرای نمایندگان که در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار داشت: این طرح در اولین روزهای مجلس اعلام وصول شده و به کمیسیون‌های آئین نامه داخلی ارجاع شد و سپس برای بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده و در کمیسیون آئین‌نامه بحث‌های زیادی در این باره صورت گرفت. باید هم شفافیت آرا و هم مراقبت از شفافیت و حفظ استقلال و عدم تحت فشار قرار گرفتن نمایندگان را با اجرای این طرح مدنظر قراردهیم و به همین دلیل، هم شفافیت را دنبال می‌کنیم و هم باید جایگاه و شأن نمایندگان حفظ شود. 

وی خاطر نشان کرد:امضاهایی در مجلس از سوی نمایندگان جمع‌آوری شده تا طرح شفافیت آرا خارج از نوبت بررسی شود، همچنین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاح قانون انتخابات شوراها و بهبود زنجیره تولید فولاد هم از دیگر دستورکارهای هفته دیگر مجلس است.

فرهنگی گفت: ما برای ثبت نام در یک استخدام خیلی جزئی برای شورای روستا شرایط داریم و می‌گوییم که حتماً باید دیپلم ارائه کنند یا حتی برای شغل پیش پا افتاده در یک دستگاه اجرایی می‌گوییم فلان مدرک را داشته باشند. امری مثل ریاست جمهوری که مدیریت کلان کشور هست و حداقل ۴ سال می خواهد اتفاق بیفتد نمی‌تواند بدون ارائه مدارک مثبته مناسب باشد. قانون اساسی به ما کمک می کند و شورای نگهبان هم موافق است که این را مبنا قرار دهیم و موقع ثبت نام بگویند که حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد باشد همانطور که در مجلس، شورای اسلامی کلانشهرها همین موضوع است به طریق اولی باید در انتخابات ریاست جمهوری هم باشد.

وی بیان کرد: علت اینکه دکترا پیش بینی نشده این است که ممکن است کسانی تجارب اجرایی زیادی داشته باشند و مدرکشان مدرک دکترا نباشد لذا مجلس نخواست این را محدود کنند. در این جهت هم تجارب مدیریتی، نص قانون اساسی است. گفته مدیر و مدبر  و یا رجال مذهبی و سیاسی باشند، نص قانون اساسی و اصل ۱۱۵ قانون اساسی است. همه اینها پیش‌بینی و به طور روشن ذکر شد و در این طرح گفته شده که موقع ثبت نام برخی از آن‌ها را باید ارائه کنند. در نتیجه شما دیگر شاهد ثبت‌نام‌های بیخود و بی‌جای افراد کم سواد و افراد خردسال و یا افراد کهنسال که سن بالای مثلاً ۷۰ سال دارند نخواهید بود. همین قدم بسیار مثبتی است که هدف اصلی این طرح است و غیر از این هیچ موضوع دیگری نیست.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزو: اینکه گفته می‌شود می‌خواهند رقبای را حذف کنند، باید مشخصاً بگویند کدام ماده و کدام حکم رقیب را حذف می‌کند یا محور کیست که بگوییم رقبای وی حذف می شود. اینها همه حاشیه سازی‌های بی‌مورد است که توسط بعضی از رسانه ها و جریانات سیاسی انجام می شود و حتماً خلاف واقع است و اینها باید به طور روشن نام ببرد و برای مردم و افکار عمومی توضیح داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز