خبرگزاری کار ایران

در هفته گذشته بر سیاست خارجی ایران چه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۳۳۳

در هفته گذشته که در میان دو جشن یلدا و کریسمس قرار گرفت سیاست خارجی ایران مسائلی از جمله حرکت زیر دریایی اسرائیلی به سمت خلیج فارس، قطعنامه حقوق بشری علیه ایران توسط پالرمان اروپا، حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد را در خود جای داد.

شب چله به عنوان میراث ناملموس ایران ثبت می‌شود

به گزارش ایلنا، شروع هفته با پایان پاییز همزمان شد و وزارت خارجه شروع زمستان را با خبر خوبی در وبینار «یلدا، همبستگی منطقه‌ای»، آغاز کرد.

در این وبینار که با حضور نمایندگان ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و همچنین رئیس موسسه فرهنگی اکو  حضور داشتند سخنگوی وزارت خارجه گفت که «سال آینده شب یلدا را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت خواهیم رساند.»

یک بام دو هوای مسائل حقوق بشری پالرمان اروپا 

هم‌زمان با این اتفاق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به قطعنامه حقوق بشری پالرمان اروپا علیه ایران واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای مداخله پارلمان اروپا در امور داخلی ایران را محکوم و قطعنامه اعمال تحریم علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران به ادعای نقض حقوق بشر را مضحک خواند. 

در همین رابطه "مایک والاس: عضو ایرلندی پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اتحادیه اروپا به مخالفان در بلاروس جایزه می‌دهد چون این کشور با روسیه هم‌مرز است. ما زمانی که بتوانیم به چین و ایران لگد و ضربه بزنیم عاشق حقوق بشر می‌شویم اما در پارلمان نمی‌توانیم درباره یمن اعتراض کنیم چون ما همراه نسل کشی سعودی و امارات هستیم که باعث کشته شدن صدها هزار نفر و گرسنگی و قحطی برای میلیون‌ها نفر شده است.

بازی برخی کشورهای عرب در زمین آمریکا و اسرائیل و حمایت قطر از صلح و ثبات منطقه

این هفته همچنین با ادعاهای مختلفی از سوی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و همچنین ایالات متحده همراه بود، عربستان سعودی اعلام کرد که یک مین دریایی ساخت ایران توسط انصارالله در جنوب دریای سرخ کاشته شده بود که توسط این کشور منهدم شده است.

به نظر می‌رسد این ادعاها در ادامه فشاری بود که "بنی گانتز" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آن را گوشزد کرد، وی در توئیتی با اشاره به دیدارش با "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، گفت در این گفت‌وگو در مورد تغییرات منطقه‌ای  و اهمیت ادامه فشار بر ایران رایزنی کرده‌اند.

همچنین یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم در راستای مقابله با تهدید ایران و کمک به ایجاد ثبات در منطقه در آینده آماده همکاری نظامی با هم‌پیمانانش در حوزه خلیج فارس است. «موشه پاتیل»، رئیس سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نیز در این رابطه گفت: «البته همکاری در حوزه‌هایی چون فناوری موشکی با کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار به سود دو طرف است.»

اما در پایان هفته "محمد آل ثانی" وزیر خارجه قطر در واکنشی ۱۸۰درجه‌ای نشسبت به برخی کشورهای عرب منطقه با بیان اینکه ما گفت‌وگو بین کشورهای خلیج فارس و ایران را  تشویق می‌کنیم تاکید کرد:‌ از طرح‌هایی که ثبات منطقه را بیشتر می‌کند بسیار استقبال می‌کنیم. ما در موضع خود درباره اهمیت وحدت شورای همکاری خلیج فارس ثابتیم.

با نزدیک شدن به میانه هفته آسوشیتدپرس در خبری اظهار داشت که  براساس تصاویر ماهواره‌ای دریافتی، ایران از اواخر سپتامبر سال جاری در حال انجام ساخت و سازهای جدید در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو، در نزدیکی قم است. این خبر با واکش مقامات ایرانی مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خارج از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و بازرسان آژانس همواره به مراکز تایید شده دسترسی دارند.

 

ایران مسئول حمله راکتی به منطقه سبز عراق است!

در ساعات پایانی پاییز نیز منابع خبری از شلیک چند راکت به سمت سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر دادند. یک مقام امنیتی عراق در این‌باره گفت که پدافند هوایی مستقر در سفارت آمریکا موفق به رهگیری و دفع این راکت‌‌ها شده است اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که این پدافند در رهگیری راکت‌ها موفق نبوده است.

کتائب حزب‌الله عراق طی بیانیه‌ای حمله راکتی به منطقه سبز بغداد را تهدیدی برای غیرنظامیان عراقی دانست و آن را در مقطع زمانی فعلی، «بی‌ضابطه» دانسته و محکوم کرد و همچنین تاکید کرد که عاملان این حمله باید تحت پیگرد قرار گرفته و دستگیر شوند.

با گذشت چند روز از این خبر دونالد ترامپ با انتشار عکسی از چند موشک عمل نکرده مدعی شد که آنها ساخت ایران هستند و به تهران توصیه کرد که مراقب باشند به سربازان آمریکایی آسیبی نرسد.

محمدجواب ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده نوشت: «قرار دادن شهروندان خودتان در معرض خطر در خارج، اذهان را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.»

«ژنرال مک کنزی» فرمانده سنتکام نیز گفت: در صورتی که ایران  بخواهد حمله‌ای در سالگرد ترور سردار شهید سلیمانی انجام دهد، ما آماده‌ایم از خودمان و دوستانمان در منطقه دفاع کنیم و  اگر لازم باشد پاسخ می‌دهیم.

 

ادامه بیم و امیدها درباره برجام

روز دوشنبه در روز نخستین زمستان نیز  نشست غیر رسمی اعضای برجام برگزار و با صدور بیانیه‌ای در پایان این جلسه مجازی اعضای برجام دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، لزوم پرداختن به عدم­ اشاعه هسته­‌ای، تعهدات برای رفع تحریم و همچنین پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ و ادامه همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

این هفته نیز مثل هفته‌های گذشته اظهار نظرها پیرامون آینده برجام ادامه داشت، از تاکید دوباره ظریف بر غیر قابل مذاکره بودن این توافقنامه تا سخنان «اولوف اسکوک»، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل که گفت لغو تحریم‌ها علیه تهران هسته مهم و اصلی برجام است، و همچنین اینکه ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

او اما اقدام‌های تهران در کاهش تعهدات خود ذیل برجام را مایه نگرانی دانست اما تصریح کرد: «برجام هیچ جایگزین مثبتی ندارد. این توافق محصول مذاکرات ۱۲ ساله و مشارکت سطح بالای جامعه بین‌المللی و مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

در همین راستا نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان بر پایبندی همه اعضا به برجام تاکید کردند.

گفت‌وگوی جنجالی ظریف با خبرنگار افغان

یکی دیگر از اتفاق‌هایی که واکنش زیادی را در شبکه‌‌های اجتماعی به دنبال داشت مصاحبه وزیر خارجه ایران با طلوع نیوز افغانستان بود. این گفت‌وگو پیرامون روابط دو کشور ایران و افغانستان در همه ابعاد بود و البته نگرانی‌هایی که خبرنگار افغان در قالب سوالات تندی از ظریف پرسید.

در این مصاحبه ظریف با تاکید بر روابط ایران و افغانستان وتلاش تهرانب رای صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد که طالبان هنوز در لیست گروه‌های تروریستی ایران قرار دارد و همچنین اینکه ایران هیچ نقشی در اعزام نیروهای فاطمیون به سوریه نداشته است.

حرکت زیر دریایی اسرائیل به سمت خلیج فارس برای هشدار به ایران

با نزدیک شدن به پایان هفته اما اخبار دیگری در راستای فشار بر ایران منتشر شد، رسانه‌ها از یک زیردریایی اسرائیلی که به تازگی از آب‌راه سوئز عبور کرده و در مسیر رسیدن به خلیج فارس در حرکت است خبر داده و اعلام کردند که اسرائیل هدف از این کار را هشدار مستقیم به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است.

تبریک‌های کریسمسی مقامات ایرانی

پایان هفته اما با تبریک‌ مقامات ایرانی به هموطنان مسیحی و پیروان مسیح در سراسر جهان همراه بود. وزیر خارجه ایران نیز در توئیتی ضمن آرزوی داشتن کریسمسی خوب و آرام برای همه نوشت: تبریک زادروز مسیح، روح‌الله، که برای تمام مسلمانان به عنوان پیامبری عظیم الشأن مورد احترام است، مناسبتی سرورانگیز برای تمام بشریت است. 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز